واریز سود پتروپالایشی‌ها به حساب سهام عدالت

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۴۹

 

یک شرکت پتروشیمی و یک شرکت پالایشی سود نقدی خود بابت سهام عدالت را به حساب خزانه دولت واریز کردند.

به گزارش «تعادل»، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجراست و براساس قانون تاکنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار گرفته است و از زمانی که بخشی از سهام شرکت پتروشیمی بندر امام به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده، در مجموع مبلغ 909میلیارد تومان سود نقدی بابت اقساط به حساب خزانه واریز کرده است. همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان برآورد شده که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود.

همچنین وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکت‌ها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، پتروشیمی بندر امام است، از این رو خلاصه وضعیت این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد شرکت پتروشیمی بندر امام در سال 1353 تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان خوزستان مجتمع پتروشیمی بندر امام واقع است.

موضوع فعالیت این شرکت نیز عبارت است از: فعالیت در امور تولیدی، بازرگانی و خدماتی در صنایع پتروشیمی و پتروشیمیایی و وابسته به آن در داخل و خارج از کشور از جمله تشکیل شرکت و مشارکت در سرمایه‌گذاری برای این فعالیت‌ها و سایر فعالیت‌هایی که در جهت اجرای موضوع شرکت ضرورت داشته باشد.

سرمایه این شرکت 1310 میلیارد و 300میلیون تومان منقسم به 13 میلیارد و 103 میلیون سهم 100تومانی است و تعداد 3 میلیارد و 930 میلیون و 899هزار سهم معادل 30 درصد سهام آن نیز در تاریخ 13 بهمن 1386 به ارزش 1788 میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده است. در سال‌هایی که این شرکت به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ 909 میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است.

شرکت پتروشیمی بندر امام برای عملکرد سال مالی 1395 مبلغ 534 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده که سهم مشمولان سهام عدالت از این سود مبلغ 210 میلیارد تومان خواهد بود.

همچنین طی سال‌هایی که شرکت پالایش نفت لاوان به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ ۴۶ میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است. طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجراست و براساس قانون تاکنون درصدهای متفاوتی از سهام 60شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.

همچنین براساس طرح توزیع سهام عدالت یک‌میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده تا در مدت 10 سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود. از این رو در پایان مدت 10 ساله پرداخت و تسویه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر به‌صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بر این اساس تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی 49شرکت انجام شده که از این تعداد 46 شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکت‌های به مجمع رفته نیز 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.

همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان برآورد شده که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود. بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکت‌ها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، پالایش نفت لاوان است.

از این رو خلاصه وضعیت این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد شرکت پالایش نفت لاوان (سهامی عام) در سال ۱۳۷۷ تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان هرمزگان بوده و این شرکت در بهمن سال ۱۳۹۱ از طریق فرابورس عرضه و به عموم واگذار شد.

موضوع فعالیت اصلی این شرکت نیز احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، تولید فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات است.

همچنین سرمایه شرکت ۱۱۴ میلیارد تومان منقسم به یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون سهم ١٠٠ تومانی است و تعداد ۲۲۹ میلیون سهم معادل 20 درصد سهام این شرکت در تاریخ‌های 13 بهمن 86 و ششم مرداد 88 به ارزش ۷۶۳ میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا خرداد امسال مبلغ ۲۹۶میلیارد تومان است.

افزون بر این طی سال‌هایی که این شرکت به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ ۴۶ میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است. همچنین پیش‌بینی سود (EPS) شرکت پالایش نفت لاوان برای عملکرد سال مالی ١٣٩٥ مبلغ ٣٢٣ ریال به‌ازای هر سهم است اما باوجود پیش‌بینی سود توسط شرکت، تقسیم سودی از بابت عملکرد ۱۳۹۵ و واریز آن به حساب مشمولان سهام عدالت پیش‌بینی نمی‌شود.

 

 

ارسال نظر