معاملات تحت‌تاثیر اخبار بهارستان

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۱۸
معاملات تحت‌تاثیر اخبار بهارستان

گروه بورس|

روز گذشته سهامداران تالار حافظ با نگاهی به اخبار لحظه‌ای بهارستان به داد و ستد سهام‌‌ خود در تالار شیشه‌ای پرداختند. از همین رو، در آن سوی شرکت بورس تهران حسن روحانی رییس جمهور ایران با حضور در مجلس شورای اسلامی به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت. بر این اساس،‌ پس از دفاعیات حسن روحانی و آغاز رای‌گیری از نمایندگان خانه ملت، مسعود کرباسیان با 240 رای توانست سکان‌دار وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور شود و به کابینه دولت دوازدهم راه پیدا کرد.

تالار بورس در دومین روز معاملات بورس تهران شاخص کل توانست یک بار دیگر سقف‌شکنی کرده و برای نخستین بار در ماه‌های گذشته از تراز ۸۲ هزار واحدی عبور کند. در معاملات دیروز نفتی‌ها و فلزات اساسی اکثرا حدود یک‌درصد افزایش یا کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند.

دیروز یک‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران با ۶۱ واحد رشد به رقم ۸۲ هزار و ۱۶ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۲۰واحد افزایش به عدد ۱۷هزار و ۶۵۵ واحدی دست یافت. شاخص آزاد شناور نیز ۷۰واحد بالا رفت و عدد ۹۰ هزار و ۴۵ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۳۴ و ۱۸۰ واحد رشد کردند.

پالایش نفت تهران، معدنی و صنعتی گل‌گهر و به‌پرداخت ملت به ترتیب 12.9 و 12.1 و 11.3 واحد تاثیر مثبت روی بازار سرمایه داشتند و در طرف مقابل فولادمبارکه اصفهان، شرکت ارتباطات سیار ایران و پالایش نفت اصفهان هر یک به ترتیب 11.4، 11.2 و ۶ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص داشتند. در معاملات دیروز در گروه فرآورده‌های نفتی ۲۳ میلیون سهم به ارزش ۸میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. در این گروه اکثریت نمادها حدود یک واحد به سمت بالا یا پایین در قیمت پایانی نوسان داشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز ۲۳میلیون سهم به ارزش بیش از ۹میلیارد تومان داد و ستد شد. در این گروه غیر از نمادهای معادن بافق و معدنی دماوند که هر یک به ترتیب 4واحد رشد و 4واحد افت را در قیمت پایانی تجربه کردند، مابقی نوساناتی حدود یک درصد به سمت بالا یا پایین داشتند.

در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن تعداد بیشتری از نمادها روند افزایشی در قیمت پایانی را تجربه کردند هر چند که این افزایش چندان ملموس نبود. همچنین در گروه خودرو نیز قیمت اکثریت سهم‌ها حدود یک‌درصد در نوسان بود.

ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۱۴۵ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات عدد ۴۴۳ میلیون سهم را تجربه کرد. از جمله داد و ستدهای درون گروهی دیروز می‌توان به معاملاتی در نماد شرکت‌های گروه دارویی برکت، پتروشیمی جم و توسعه معادن و فلزات اشاره کرد.

 رشد معاملات سرمایه‌گذاران خارجی

در 4ماهه اول 96، با فعال شدن سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی رشد 47درصدی خرید و فروش سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران رقم خورد. به گزارش بورس تهران، حمید روح‌بخش، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران با اعلام مطلب فوق افزود: طی 4 ماهه نخست سال جاری، اشخاص حقوقی خارجی 91درصد از معاملات سرمایه‌گذاران خارجی را در اختیار داشته‌اند که در مقایسه با 88 درصد در دوره مشابه سال قبل، حکایت از فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی دارد.

روح‌بخش خاطرنشان کرد: همچنین ارزش خرید و فروش سرمایه‌گذاران خارجی در 4ماهه اول 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل 47درصد افزایش داشته است. مقایسه معاملات از نظر حجمی نشان می‌دهد که 103درصد حجم خرید و فروش آنها افزایش داشته است. مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی در 36صنعت بورس تهران حضور دارند و در پایان تیرماه 96 نسبت به ابتدای سال، 2درصد کاهش در ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی مشاهده می‌شود.

این در حالی است که در مقایسه ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی در پایان تیرماه نسبت به ابتدای سال مشاهده می‌شود، سرمایه‌گذاران خارجی در 20 صنعت افزایش ارزش دارایی داشته و در 16 صنعت با کاهش ارزش دارایی مواجه بوده‌اند.

این در حالی است که نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران در آبان ماه 73 صادر شد و تاکنون 878 کد سهامداری برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است که از این تعداد، 209 کد در اختیار سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی است.

 آیفکس در مسیر صعود

بیش از 34میلیون سهم به ارزش افزون بر 8، 2 میلیارد تومان در نماد «ذوب» داد و ستد شد که بیشترین حجم مبادلاتی را در این نماد رقم زد و بالاترین ارزش مبادلاتی بازار‌های اول و دوم نیز به نماد «سرچشمه» در پی جابه‌جایی بیش از 5میلیون سهم به ارزش 9، 2میلیارد تومان در این نماد اختصاص یافت. به موازات رشد سه پله‌یی آیفکس و قرار گرفتن این نماگر در ارتفاع 933واحدی در دومین روز کاری این هفته، بیش از 125میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 647 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دست به دست شد. این در حالی است که بیش از 34میلیون سهم به ارزش افزون بر 28میلیارد ریال در نماد «ذوب» دادوستد شد که بیشترین حجم مبادلاتی را در این نماد رقم زد و بالاترین ارزش مبادلاتی بازارهای اول و دوم نیز به نماد «سرچشمه» در پی جابه‌جایی بیش از 5میلیون سهم به ارزش نزدیک به 9، 2میلیارد تومان در این نماد اختصاص یافت. در سویی دیگر، نماد سرچشمه علاوه بر این با 4.4 درصد رشد قیمتی در جایگاه دوم جدول بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت. در همین حال نمادهای «میدکو» و «زاگرس» نیز بیش از یک واحد در رشد شاخص کل فرابورس نقش داشتند. نگاهی به دادوستدهای صورت ‌گرفته در بازار پایه نیز حاکی از مبادله بیش از 40میلیون سهم به ارزش نزدیک به 9میلیارد تومان در تابلوهای معاملاتی این بازار است. بر این اساس روز گذشته در جریان بازار بیش از 84 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بالغ بر 6، 6 میلیارد تومان بین خریداران و فروشندگان دست به دست شد که امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت96 با کمترین قیمت معادل 771هزار ریال خریدوفروش شد.

 

ارسال نظر