پالایشی‌ها دماسنج بازار را تقویت کردند

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۵۲
پالایشی‌ها دماسنج بازار را تقویت کردند

گروه بورس|

در نخستین روز معاملات بورس تهران در این هفته شاخص کل با رشد ۲۱۳واحد در آستانه کانال ۸۲هزار واحدی قرار گرفت. دیروز پالایشی‌ها نقش موثری روی نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشتند.

به گزارش «تعادل» دیروز شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۲۱۳واحد رشد کرد و به رقم ۸۱هزار و ۹۵۴واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۱۰واحد رشد به عدد ۱۷هزار و ۶۳۵ واحدی رسید. در عین حال شاخص آزاد شناور با ۲۱۸واحد افزایش در آستانه کانال ۹۰هزار واحدی قرار گرفت و شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۱۸۶و ۲۶۱واحد رشد کردند.

پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان به ترتیب با ۴۷،۴۶، ۳۹و۳۴واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار سرمایه بیشترین نقش افزاینده را روی شاخص داشتند اما در طرف مقابل نماد بورس اوراق بهادار تهران، شرکت ارتباطات سیار ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب با ۹،۹و۷واحد تاثیر منفی بیشترین نقش کاهنده را روی دماسنج بازار گذاشتند.

دیروز در گروه فرآورده‌های نفتی اکثریت نمادها در کانال رشد قرار گرفتند به طوری که نمادهای پرمعامله در این گروه بیشترین تاثیر را روی دماسنج بازار داشتند. فلزات اساسی نیز دیروز نقش سازنده‌یی روی روند افزایشی دماسنج بازار سرمایه داشتند. در این گروه سهام‌های پرمعامله عموما حدود 2درصد در قیمت پایانی رشد کردند اما در طرف مقابل گروه مخابرات شامل 3نماد شرکت ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران و صکوک اجاره رایتل همگی با کمتر از ۳درصد افت همراه بودند.

اما خودرویی‌ها دیروز عموما با روند کاهشی در قیمت پایانی مواجه بودند و نمادهای زیادی نیز از گروه قند و شکر روند کاهشی را تجربه کردند هر چند که نمادهایی در این گروه بودند که در قیمت پایانی حدود 5 درصد رشد کردند و با صف خرید همراه بودند. ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۲۷۳میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۲ هزار و ۷۹۳نوبت داد و ستد بود.

 کامودیتی‌ها در اوج

 کامودیتی در هفته گذشته کالاهای اساسی در بازارهای جهانی روند متفاوتی را تجربه کردند و به جز گندم و گاز با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گزارش بورس کالای ایران، هفته گذشته بازار انرژی برای نفت و زغال سنگ مساعد بود و نفت به بیشترین قیمت خود در دو سال گذشته رسید. هر چند گاز طبیعی با افزایش ذخایر کاهش قیمت داشت. هفته‌یی که گذشت به نفع بازار فلزات بود و طلا به علت نگرانی سرمایه‌گذاران از افزایش سود بانک‌ها، نقره با افزایش نگرانی‌های ژئوپلیتیکی و مس با رشد تقاضا برای وسایل نقلیه برقی و سوخت‌های جایگزین انرژی، افزایش قیمت قابل قبولی داشتند. در بازار کشاورزی نیز اگرچه گندم سال جدید را با رشد قیمت آغاز کرد اما خبر کمبود ذخایر بار دیگر باعث سقوط قیمت این کالای کشاورزی شد. قیمت سویا نیز افزایش کوتاه‌مدتی داشت.

 بازار انرژی

نفت: در پایان هفته گذشته، قیمت نفت خام به بیشترین مقدار خود در دو سال گذشته یعنی ۴۶ ۷۸ دلار به ازای هر بشکه رسید.

گاز طبیعی: با نامناسب شدن وضعیت آب و هوا و خبر ناگهانی افزایش ذخایر، قیمت گاز طبیعی به ۲.۹۸۱دلار به ازای هر واحد حرارتی بریتانیا

سقوط کرد.

زغال سنگ: سقوط موقتی تولید چین به بالا رفتن قیمت زغال سنگ تا ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته کمک کرد.

 بازار فلزات

مس: رشد تقاضا برای وسایل نقلیه برقی و سوخت‌های جایگزین انرژی موجب افزایش قیمت مس شد.

فلزات گران‌بها: نگرانی سرمایه‌گذاران از تصمیمات فدرال در مورد سود بانک‌ها سبب افزایش قیمت طلا تا ۱۲۸۷.۷۶دلار به ازای هر اونس شد.

دیگر فلزات: افزایش نگرانی‌های ژئوپلیتیکی قیمت نقره را تا ۱۷. ۰۸ دلار به ازای هر اونس بالا برد.

 بازار کشاورزی

گندم: اگرچه گندم سال جدید را با رشد قیمت آغاز کرد اما خبر کمبود ذخایر باعث سقوط قیمت‌ها شد.

ذرت و سویا: با کاهش میزان خرید و فروش، قیمت سویا به ۹.۲۳دلار افزایش یافت که این رشد قیمت کوتاه‌مدت است زیرا سرمایه‌گذاری در کشاورزی به ‌شدت کاهش یافته است.

 آیفکس در ارتفاع 920 واحدی ایستاد

بازار فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی در هفته جدید میزبان دادوستد 157میلیون ورقه بهادار به ارزش 77.6میلیارد تومان قرار گرفت و شاخص کل نیز با افزایش یک واحدی در ارتفاع 920واحدی ایستاد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران در جریان معاملات دیروز شنبه 28مرداد ماه سهامداران تعداد 110میلیون سهم به ارزش بیش از 33.9میلیارد تومان را میان خود دست به دست کردند و نماد شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نقل و انتقال نزدیک به 48میلیون سهم به ارزش 3.9میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در مجموع این دو بازار به خود اختصاص داد. شاخص کل فرابورس نیز معاملات دیروز را با افزایش یک واحدی خاتمه داد که عمده بار مثبت بر این نماگر از جانب نماد «شاوان» تا سطح یک واحد رقم خورد. در همین حال نمادهای «ذوب»، «سرچشمه» و «میدکو» نیز تا سطح 0.9واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند. در عین حال نمادهای«مارون»، «شراز» و «بمپنا» نیز تا سطح 1.6واحد تاثیر منفی بر شاخص فرابورس به جا گذاشته و مانع از رشد بیشتر آن شدند.

 تغییرات جدید در بازار پایه

معاملات بازار پایه در 3تابلو معاملاتی آن نیز دیروز 9.3میلیارد تومانی شد. به این ترتیب سهامداران 45میلیون سهم را در این بازار خرید و فروش کردند.

دیروز مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران در قالب پیام ناظر اعلام کرد براساس زمان‌بندی اعلام شده مطابق با مصوبه مورخ 25/05/1396 کمیته محترم درج فرابورس ایران، نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، گسترش صنایع پیام، تولید سموم علف‌کش، گروه صنایع و معادن فلات ایرانیان و شرکت لوله و تجهیزات سدید در پایان معاملات روز دوشنبه مورخ 30/05/1396 متوقف می‌شوند. همچنین براساس طبقه‌بندی جدید در تابلو پایه ج، نمادهای«شصفها»، «لپیام»، «شسم»، «فلات» و «فسدید» به همراه نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولی‌پرس«شتولی»، کف«شکف»، بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس«آینده»، بانک شهر«وشهر»، صنایع بسته‌بندی مشهد«فبستم» و کارتن مشهد«چکارم» به تابلو پایه ج منتقل می‌شوند و از روز شنبه مورخ 04/06/1396 آماده انجام معامله در تابلو پایه ج بازار پایه هستند.

در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز بیش از 86هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 7میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. قیمت این اوراق که روز گذشته در اغلب نمادها با افت همراه بود در بازه 77.1تا 80.1هزار تومان نوسان کرد. در نهایت سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اقدام به دادوستد 250 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 24.6 میلیارد تومان کردند. اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم با خرید و فروش بیش از 76 هزار ورقه «اخزا10» به ارزش 6.9 میلیارد تومان در صدر این بازار ایستاد.

 عرضه ۱۵۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در بورس کالا

 تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه ۲۸مرداد ماه میزبان عرضه ۱۵۶هزار و ۲۹۵تن گندم، شکر، جو، ذرت و روغن خام بود. طی این روز و در تالار مذکور ۷۵هزار و ۵۰۸ تن گندم خوراکی و ۸۷ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی عرضه شد.

شایان ذکر است در این روز ۱۰۰تن جو دامی، ۲۰۰تن روغن خام، یک هزار و ۵۵۰ تن شکر سفید، ۷۴هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی و ۴هزار تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی به فروش رسید. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه ۷۵هزار ۲۸۹تن انواع قیر، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم، سلاپس واکس، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و گوگرد را تجربه کرد. تالار صادراتی بورس کالا هم در این روز شاهد عرضه ۵ هزار تن قیر و عایق رطوبتی بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۷۰تن آنیلین و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.

 

ارسال نظر