اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۸۷

بلوک سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان روی میز فروش

سازمان عمران تبریز بنا دارد، بلوک 9.5درصدی سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان را به قیمت هر سهم 500 تومان در نخستین یک‌شنبه شهریورماه امسال روانه میز فروش بورس تهران کند.

سازمان عمران تبریز بنا دارد در روز یک‌شنبه 5 شهریورماه 96 بلوک 9.5درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان را به قیمت هر سهم 500 تومان روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران کند. سازمان عمران تبریز یکی از بزرگ‌ترین متولیان اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری تبریز است که دارای آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و نیز کارخانه آسفالت است.

بر اساس این گزارش این بلوک معادل 9میلیون و 500 هزار سهم است که به‌طور یکجا و نقد از طریق شرکت کارگزاری فارابی با یک کد معاملاتی حقوقی عرضه می‌شود.

هم‌اکنون شرکت امیدسازه غزال با 22درصد سهام، سازمان عمران تبریز با 10.490درصد از سهام، شرکت آذرتوسعه مسکن با 5.76درصد از سهام و سازمان همیاری شهرداری‌های استان آذربایجان شرقی با یک درصد از کل سهام به عنوان سهامداران عمده این شرکت به شمار می‌روند. گفتنی است، ناشر «وآذر» با سرمایه 10میلیارد تومانی در پایان سال مالی منتهی به پایان شهریورماه 95 با وجود پیش‌بینی سود 38 ریالی در ابتدای این دوره مالی اما در نهایت زیان 277 ریالی به ازای هر سهم را محقق کرده که نسبت به سال مالی قبل با افزایش 91 درصدی مواجه است. این شرکت زیانده در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 1396 نیز زیان 90 ریالی به ازای هر سهم را پیش‌بینی کرده که در پایان عملکرد

9 ماهه خود این زیان را به 130 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است. این شرکت با وجود برخورداری از سود عملیاتی حدود 500 میلیون تومانی در دوره مالی فوق اما به دلیل هزینه‌های مالی اداری 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی تمام این سود حتی با وجود درآمدهای متفرقه به زیان تبدیل می‌شود. این شرکت در میان شرکت‌های بورسی هم‌اکنون مالک کمتر از 20 کل سهام شرکت کشت و صنعت پیاذر است.

سقوط شاخص‌های امریکایی با حملات تروریستی بارسلونا

حملات تروریستی بارسلونا که طی آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند موجب سقوط دسته‌جمعی شاخص‌ها در بازارهای امریکا شد. به گزارش«تعادل» پلیس اسپانیا از زیر گرفتن جمعیت توسط یک خودرو ون در دو شهر این کشور خبر داد که بر اثر این حادثه تعدادی از مردم حاضر در صحنه مجروح و عده زیادی کشته شدند. براساس این گزارش، داعش در سایت رسمی خود این حملات را بر عهده گرفته است که این واکنش موجب کاهش 1.2درصدی شاخص داوجونز امریکا شد. در ادامه 30سهم موجود در شاخص داوجونز در مسیر کاهشی قرار گرفتند و این متغیر را با بزرگ‌ترین کاهش ثبت شده از ماه مه ‌تاکنون رو به رو کردند. این درحالی است که شاخص اس ‌اند پی، افت 1.5درصدی را از آن خود کرد و شاخص نزدک حدود 2‌درصد افت داشت. گفتنی است، یکی دیگر از دلایل افت شاخص‌ها شکاف ایجاد شده توسط ترامپ بین سرمایه‌گذاران بود. در این میان، عملکرد و چشم‌انداز آتی دو سهم بزرگ در بازار امریکا نیز بازار را متاثر کرد. افزون بر این دو شرکت بزرگ وال مارت و سیسکو عملکرد و چشم‌انداز نامناسبی را از آینده سهم خود اعلام داشتند. در این بین بیشترین میزان کاهش قیمت متعلق به سهام شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری بود. در سویی دیگر در بازار امریکا، قیمت سهام شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاین، آلاسکا و دلتا بیشترین میزان کاهش را در میان 10سهم منفی شاخص اس ‌اند پی داشتند. نگرانی مسافران از حملات تروریستی و کاهش میزان سفرها این شرکت‌ها را با بحران همراه کرده است. در این میان قیمت طلا با بیشترین میزان افزایش همراه شد و دوباره توانست نقش سرمایه‌گذاری ایمن خود را در بازارهای جهانی تقویت کند. شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز جمعه به دنبال پیوستن سرمایه‌گذاران این منطقه به موج جهانی فروش سهام به دلیل شکل گرفتن ریسک‌های احتمالی در بازارهای مالی و نیز کاهش ارزش دلار به دلیل شک و تردید در مورد توانایی «دونالد ترامپ» برای ارائه برنامه اقتصادی خود، روند نزولی را در پیش گرفت.

در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-  اقیانوسیه در خارج از ژاپن 7/0‌درصد کاهش پیدا کرد؛ اما طی هفته جاری در مجموع 1.4‌درصد به دلیل فروکش کردن تنش میان کره شمالی و امریکا رشد نشان می‌دهد.

همچنین بورس«نیکی» ژاپن با یک ‌درصد کاهش و در مجموع 1.3‌درصد روند نزولی را در هفته جاری میلادی تجربه کرد؛ ضمن اینکه تحقق از سرگیری تنش میان «واشنگتن» و «پیونگ یانگ» هم می‌تواند موجب فرو ریختن شاخص بورس‌های جهان شود.

شاخص بورس«شانگهای» و «شنزن» چین در مجموع 3/0‌درصد روند کاهشی داشت و بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ هم 1.1‌درصد تنزل نشان می‌دهد. همچنین شاخص‌های اصلی بورس«وال استریت» امریکا طی شب گذشته بین 1.2‌تا 1.9‌درصد کاهشی داشتند که بیشترین سیر نزولی در 3ماه اخیر محسوب می‌شود.

در بازار جهانی ارز، دلار برای سومین جلسه متوالی در برابر «ین» با افت ارزش روبه‌رو شد و با 0.15‌درصد تنزل به 109.4 «ین» رسید؛ ضمن اینکه میانگین شاخص دلار در مقابل 6 سبد اصلی ارز جهان بدون تغییر در برابر 93.633واحد رسید؛ اما یورو با 1/0‌درصد افزایش به 1.17305دلار رسید و هر واحد «بیت کوین» هم با روند کاهشی به 4هزار و 259دلار و 91سنت رسید. بر همین اساس قیمت منطقه‌یی طلا هم تقریبا بدون تغییر در مقایسه با روز پنج‌شنبه در برابر یک هزار و 287دلار و 22سنت در هر اونس معامله شد.

 

ارسال نظر