رنج بزرگ بورس؛ کمبود نقدینگی و عدم اعتماد

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۸۲
رنج بزرگ بورس؛ کمبود نقدینگی و عدم اعتماد

گروه بورس|

 بازار سرمایه در هفته گذشته با رشد نماگرهای حجمی معاملات روبه‌رو شد. شاخص کل نیز با 163 واحد افزایش نسبت به هفته ما‌قبل، به رقم 81742 واحد رسید. بر این اساس، هفته گذشته حجم و ارزش معاملات با رشدی حدود 11‌درصد نسبت به هفته منتهی به 20 مرداد ماه مواجه شدند. نماگر تعداد معاملات نیز 20‌درصد نسبت به هفته قبل رشد کرد. براساس این گزارش، حجم معاملات به رقم 2 میلیارد و 871 میلیون سهم، ارزش معاملات به مبلغ 738 میلیارد تومان و تعداد معاملات نیز به 218هزار نوبت رسید. با وجود این و به‌دلیل رشد 0.2‌درصدی شاخص کل تحلیلگران معتقدند که بازار سرمایه هفته کم‌رمقی را پشت‌سر گذاشته و هنوز برای رشد شرایط مناسبی به لحاظ نقدینگی پیدا نکرده است.

به گزارش «تعادل»، امیرحسین تهرانی‌رخ درخصوص روند داد و ستد‌های بازار سرمایه در هفته گذشته معتقد است که بازار سهام در هفته گذشته همچنان بی‌رونق و دور از هیجانات موسوم بازار سهام کار خودش را به پایان رساند.

وی در گفت‌وگو با «تعادل» خاطرنشان کرد: هفته گذشته قیمت سهام صنایع مختلف با افت پیش‌رو بود و در بعضی نماد‌ها سردرگمی سهامداران در قیمت‌های سهام دیده شد. تهرانی افزود: براساس تصمیم دولت تعرفه واردات شمش فولاد کاهش نخواهد یافت و در جلسه مشترکی با تولید‌کنندگان وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده‌اند تولید‌کنندگان شمش فولاد با اولویت قرار دادن تامین نیاز داخل صادرات را کاهش ندهند. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا قیمت شمش فولاد به تولید‌کنندگان نورد داخلی بر مبنای قیمت‌های جهانی محاسبه شود.

امیرحسین تهرانی‌رخ گفت‌: در گروه خودرویی باتوجه به رسیدن در مقاومت‌های قیمتی خود می‌توان شاهد یک روند خنثی و درجا زدن در این قیمت‌ها بود. این در حالی است که تا زمان بازگشایی نماد سایپا که می‌تواند یک شوک و هیجان را به این گروه جهت رونق معاملات وارد کند. همچنین، در گروه ساختمانی هم می‌توان شاهد یک رشد بود و در تک‌سهم‌هایی که قیمت آنها بسیار ارزنده است افزایش حجم در معاملات صورت می‌گیرد. از سویی، تک‌سهم‌هایی که در بازار با رشد خوبی مواجه بودند نیز در هفته گذشته شاهد عرضه‌های بیشتری بودند. این در حالی است که در هفته پیش رو باتوجه به معرفی کابینه جدید و جلسات و پرسش و پاسخ از وزرای معرفی شده در مجلس، می‌توان هفته پرخبری را داشته باشیم. وی اذعان داشت: در هفته گذشته شاخص کل در محدوده 81200 تا 81800 فعالیت کرد. در همین حال، انتظار می‌رود که رشد شاخص در هفته پیش رو را تجربه کنیم. همچنین، قیمت‌های جهانی با توجه به افت در هفته گذشته، مجددا در آخرین روزهای کاری هفته به جای خود بازگشتند اما نباید انتظار رشد پرسرعت را از این کامودیتی‌ها و قیمت‌های جهانی داشت. بر این اساس، هفته جاری پررونق‌تر از گذشته پیش‌بینی می‌شود و انتظار می‌رود گروه پالایشگاهی رشد خوبی را تجربه کنند.

 رشد حجم معاملات بورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 25 مرداد ماه 96، شاخص کل نسبت به هفته قبل 2‌/0 افزایش روبه‌رو شد. علاوه بر این، در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص کل با 163 واحد افزایش نسبت به هفته ما‌قبل، به رقم 81742 واحد رسید. این درحالی است که شاخص بازار اول با یک واحد افزایش به رقم 57174 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 967واحد افزایش عدد 178720واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 002‌/‌0‌درصد و 54‌/‌0‌درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل مواجه شدند. براساس این گزارش، در 5روز کاری هفته چهارم مردادماه 96، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 7816 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 2‌/‌0‌درصد کاهش یافته است. این درحالی است که تعداد 3181 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 219 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 23‌درصد و 20‌درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. افزون بر این، در داد و ستد‌های هفته گذشته تعداد 15 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 162 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 6‌درصد و 5‌درصد کاهش نسبت به هفته ماقبل همراه شد.

 شوک مثبت

 در همین راستا، مهدی نوری کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند معاملات طی هفته‌یی که گذشت نیز اظهار کرد: در هفته‌یی که گذشت بازار شرایط چندان خوبی نداشت و با اینکه شاخص رشد اندک و محدودی را تجربه کرد اما در کل بازار و سبد سهم‌ها شاهد کم شدن ارزش خود بودند.

وی در گفت‌وگو با «تعادل» خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته، بازار فشار فروش زیادی نداشت و البته خریدار قوی هم در معاملات نبود. این تحلیلگر بازار سهام گفت: در گروه فلزی و معدنی باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی شاهد رشد قیمت این سهم‌ها در بازار بودیم که به واسطه همین امر شاخص در محدوده مثبت حرکت کرد.

 وی افزود: در گروه خودرویی نیز فروش بر تقاضا غلبه کرد اما با توجه به قرار گرفتن در محدوده حمایتی این گروه شاهد معاملات پرحجم بودیم که در هفته‌های ماقبل در نماد‌های خودرویی این حجم را نداشتیم. از سویی، سهام سایپا همچنان در این گروه سایپا متوقف است. بر این اساس، انتظار می‌رود در هفته‌های آتی شاهد یک شوک مثبت در این گروه باشیم.

 مهدی نوری عنوان کرد: در گروه فولادی، فشار عرضه‌های بیشتری را شاهد بودیم. از سویی، با توجه به مداخله شورای رقابت برای کنترل قیمت‌ها در بورس کالا و شناسایی سود توسط سهامداران در کوتاه‌مدت انتظار اصلاح در این قیمت‌ها هرچند محدود می‌رود. این کارشناس بازار بیان کرد: در گروه خودرو شاهد رنج‌های مثبت در دقایق پایانی بازار هستیم. در صورتی که سطوح حمایتی در این گروه از دست نرود انتظار می‌رود در ماه آینده شاهد رشد اگرچه سطحی در این گروه باشیم. این تحلیلگر بازار سهام افزود: در گروه پالایش هم معاملات پرحجمی در این گروه شاهد بودیم که در این گروه شبریز بیشترین تقاضا را دنبال می‌کرد. وی عنوان کرد: در گروه دارویی اصلاح زیادی صورت گرفت. این درحالی است که هم از نظر زمانی و هم از نظر قیمتی با بررسی نمودار‌های قیمتی این گروه انتظار می‌رود در دو هفته آینده شاهد رشدی قابل قبول در این گروه باشیم.

 همچنین در هفته‌های گذشته اشاره شد که بازار به استقبال سهم‌های بزرگ خواهد رفت و بازی تک سهم‌ها و سهم‌های کوچک را تقریبا تمام شده باید دید که همین امر در تک سهم‌های بازار مشاهده شد و در سهم‌های کوچک معاملات بسیار منفی شکل گرفت.

این کارشناس بازار سهام ابراز کرد: ریسک موجود در سهم‌های کوچک بسیار بالا رفته است. از سویی در هفته آینده انتظار می‌رود در گروه خودرویی و پالایشی بیشترین افزایش تقاضا را داشته باشیم این درحالی است که با انتخاب کابینه دولت جدید باید دید برای بورس برنامه جدیدی خواهد داشت یا خیر.

 رونق در بازارهای اول و دوم

معاملات فرابورس ایران درحالی هفته گذشته ادامه یافت که حجم و ارزش معاملات افزایش و در مقابل شاخص کل(آیفکس) اندکی کاهش پیدا کرد. علاوه بر این در هفته منتهی به 27مرداد ماه 96 شاهد معامله یک ‌هزار و 219میلیون ورقه بهادار در 134هزار دفعه به ارزش 13هزار و 606 میلیارد ریال بودیم که به این ترتیب افزایش 19و 197‌درصدی حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید. افزون بر این روند رو به رشد معاملات در اغلب بازارهای فرابورس افت جزیی شاخص کل در برایند هفتگی، کاهش 2‌درصدی ارزش بازار فرابورس در پی سررسید و حذف ارزش بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله 8 در نماد «اخزا 8» و قطعیت یافتن معامله عمده 7.08‌درصدی از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی مارون از دیگر رخدادهایی است که هفته گذشته در فرابورس ایران رقم خورد. براساس این گزارش، سهامداران در هفته‌یی که سپری شد به ترتیب در بازارهای اول و دوم تعداد 106و 753میلیون سهم را به ارزش 165و 10هزار و 628 میلیارد ریال معامله کردند که نمایانگر افزایش 21 و 55‌ درصدی حجم معاملات بود، ارزش دادوستدها در این دو بازار نیز به ترتیب 12و 851‌درصد افزایش یافت. در همین حال بازار پایه اما هفته‌یی نزولی را در روند معاملات تجربه کرد؛ چراکه با معامله 343میلیون سهم به ارزش 710میلیارد ریال، حجم و ارزش معاملات سهام در این بازار بیش از 20‌درصد تنزل کرد.

 شرکت‌های انتقالی به تابلو پایه «ج»

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران طی اطلاعیه‌یی به تاریخ 25مرداد ماه اعلام کرد براساس زمان‌بندی اعلام‌ شده مطابق با مصوبه کمیته درج فرابورس مقرر شده، شرکت‌هایی که اظهارنظر منتشر شده حسابرس نسبت به آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها در سامانه کدال از نوع «عدم اظهارنظر» باشد به تابلو پایه ج منتقل می‌شوند. طبق این اطلاعیه شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، گسترش صنایع پیام، تولی‌پرس، کف، تولید سموم علف‌کش، بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، بانک شهر، صنایع بسته‌بندی مشهد، کارتن مشهد، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان و لوله و تجهیزات سدید فهرست شرکت‌هایی هستند که به تابلو پایه ج منتقل می‌شوند.

 افزایش معاملات

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هفته پررونقی را در روند معاملات شاهد بود به طوری که سهامداران این بازار اقدام به معامله 170هزار سهم به ارزش 11میلیارد ریال در این بازار کردند که نسبت به هفته معاملاتی قبل رشد چشمگیر بیش از 1400‌درصدی را در حجم و ارزش معاملات نشان می‌داد. در همین حال سرمایه‌گذاران در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 18میلیون ورقه بهادار را به ارزش 2هزار و 92میلیارد ریال دست به دست کردند که با افزایش 21‌درصدی حجم در مقابل افت 12 ارزش معاملات همراه بود. نگاهی به ابزارهای معاملاتی در این بازار نشان می‌دهد، اوراق تسهیلات مسکن با افزایش حدود 70‌درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار روبه‌رو شده و اوراق بدهی افت قریب به 20‌درصدی این متغیرها(منظور حجم و ارزش معاملات) را تجربه کرده است. در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز درحالی افزایش 26‌درصدی حجم معاملات را شاهد بود که با کاهش 10‌درصدی ارزش دادوستدها روبه‌رو شد. هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME نیز به یک ‌هزار و 921میلیارد ریال رسید که گروه «فلزات اساسی» با سهم 18‌درصدی از این رقم در صدر دیگر صنایع فرابورسی ایستاد. گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه‌گری مالی و پولی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» با سهم 12، 10و 8‌درصدی از ارزش کل معاملات در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند.

همچنین هفته گذشته مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در میان شرکت‌های پذیرش شده در بازارهای اول و دوم فرابورس، بیشترین رشد اشتغال به ترتیب در صنایع«حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات»، «استخراج زغال سنگ» و «محصولات شیمیایی» رقم خورده و با گذشت ۲سال از عرضه اولیه سهام و ورود نقدینگی به شرکت علاوه بر رشد ظرفیت تولیدی، تعداد پرسنل شرکت‌های پذیرفته‌ شده هم در بازار اول و دوم از تعداد ۵۰ هزار و ۱۷۹نفر به ۶۳ هزار و ۶۰۲ نفر افزایش یافته است.

امیر هامونی با اشاره به اینکه فرابورس در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از طریق تاسیس بازار SME توانسته است بستری مناسب برای تامین مالی بسیاری از شرکت‌ها را فراهم کند، این موضوع را زمینه‌ساز رشد ۲۷‌درصدی اشتغال در میان شرکت‌های پذیرش شده در بازار فرابورس ایران عنوان کرد.

 

ارسال نظر