مالیات 25 درصدی سود سهام شایعه است

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۳۲
مالیات 25 درصدی سود سهام شایعه است

شایعاتی که در برخی گروه‌ها و کانال‌ها در مورد دریافت 25‌درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می‌کنند منتشر شده، اشتباه محض است و قویا تکذیب می‌شود. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: هدف سازمان اساسا مخالف این شایعات است. سازمان دنبال این است افرادی که در معاملات ضرر می‌کنند، معاف از پرداخت مالیات باشند.

وی با بیان اینکه از 1.55‌درصد هزینه معاملات سهام 5/0‌درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است نیز گفت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیانده زیاد می‌داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می‌کنند، مالیات بیشتری برای جبران این اقدام گرفته شود.

وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری‌ها به گونه‌یی نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام گیرد و همه این صحبت‌ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می‌زند.

خدابخش با تاکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف 5/0درصد مالیات مقطوع از معاملات زیانده است، گفت: درحال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان 0.5‌درصد ارزش معامله از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می‌شود. درحالی که در هیچ جای دنیا از معامله‌یی که تبدیل به زیان شود، مالیات گرفته نمی‌شود و سازمان بورس نیز درحال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 0.5‌درصد در زمان فروش است.

وی با بیان اینکه در عرف بین‌الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت‌ها و قبل از تقسیم سود گرفته می‌شود، تصریح کرد: درحال حاضر نیز در ایران این مالیات 25‌درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می‌شود.

بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت‌ها و به طور غیرمستقیم به ماخذ 25‌درصد پرداخت می‌کنند. خدابخش تصریح کرد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت‌هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

 

ارسال نظر