اصلاح قوانین بازار ‌سرمایه در دستور کار

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۳۱
اصلاح قوانین بازار ‌سرمایه در دستور کار

گروه بورس|

 با توجه به روند معاملات بازار ‌سرمایه و اعتراض برخی سرمایه‌گذاران و فعالان مبنی بر عمق کم این بازار، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین جشنواره بورس و رسانه به لزوم تغییر قوانین بازار‌ سرمایه که حدود 8سال گذشته تعیین شده بود، اشاره کرد. لازم به ذکر است که اصلاح جدید قوانین ‌باید در راستای رونق بازار، اعتمادسازی، ایجاد شفافیت، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با توجه به چارچوب‌های بین‌المللی صورت بگیرد.

در کنار این موضوع نخستین جشنواره بورس و رسانه با هدف تقویت زمینه‌های اطلاع‌رسانی مناسب برای افزایش سواد مالی جامعه، ارتقای فرهنگ سرمایه‌گذاری بر پایه ارزش‌های اسلامی- ایرانی در کشور روز دوشنبه برگزار شد. در این مراسم تجلیل از نقش خبرنگاران در نقادی و هم‌افزایی حوزه‌های مالی و سرمایه‌یی کشور، افزایش نقش رسانه‌ها در جامعه‌پذیری شهروندان در عرصه‌های گوناگون مالی و سرمایه‌یی و ارتقای سواد مالی جامعه و فرهنگ‌سازی در زمینه بازار سرمایه صورت گرفت. بر این اساس این مراسم با حضور روسای سابق و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، دبیرکل سابق سازمان، کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهران، مدیران بازار سرمایه و خبرنگاران این حوزه در هتل لاله برگزار شد. افزون بر این در این رویداد 130خبرنگار و نویسنده بازار سرمایه اقدام به ارسال بیش از 500 اثر کردند که پس از داوری، برترین‌ها معرفی شدند.

بر این اساس، در پایان این جشنواره از برترین‌های این جشنواره با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدیه تقدیر شد. گفتنی است که این جشنواره در قالب سه بخش «رسانه‌های مکتوب و دیجیتال» (روزنامه‌ها، نشریات ادواری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری – تحلیلی) شامل خبر، گزارش، گفت‌وگو، تیتر و یادداشت، مقاله و سرمقاله؛ «رسانه‌های دیداری و شنیداری» و «جایزه ویژه» جشنواره با موضوع «اقتصاد مقاومتی» برگزار شد. در ادامه این مراسم رییس سازمان بورس به موضوع توقف و بازگشایی نمادها در بورس اشاره کرد و گفت: اگر توقف نمادهای برخی شرکت‌ها طولانی مدت شدند به دلیل ضعف دستورالعمل‌ها این اتفاق افتاد که بررسی و اصلاح شد و این موضوع نیز تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.

 تغییرات جدی در حجم مبنا و دامنه نوسان

شاپور محمدی در این مراسم از افزایش امیدها به رونق بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این راستا کارمزد معاملات کمتر و فعالیت شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل خواهد

شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین قرار است مالیات، فقط به معاملات سودده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند، به زودی از مالیات معاف شوند و بر این اساس به رونق قریب‌الوقوع بازار سرمایه امیدواریم. محمدی با بیان اینکه امسال حجم مبنا و دامنه نوسان نیز با تغییراتی جدی مواجه می‌شود، اظهار داشت: همه کارمزدهای معاملاتی در بورس‌ها تقلیل پیدا می‌کند و البته این کاهش کارمزدها غیر از حذف مالیات از معاملات زیانده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه کاهش کارمزد معاملات برای راه‌اندازی معاملات الگوریتمی لازم است، گفت: بنا بر مصوبه شورای عالی بورس، کارمزد سازمان بورس از هشت‌ده هزارم به شش‌ده هزارم تغییر یافت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه مراسم به موضوع بوک بیلدینگ اشاره کرد و افزود: عده‌یی در نامه‌یی اعلام کردند که عرضه‌های اولیه با مشکل مواجه است، بنابراین عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه اصلاح و فواید آن نصیب همه شد.

محمدی گفت: قوانین بازار سرمایه حدود 8سال پیش اصلاح شد و هم‌اکنون نیز در حال اصلاح مجدد است که این ملاحظات تا یک ماه آینده به شورای عالی بورس می‌رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به موضوع توقف و بازگشایی نمادها در بورس اشاره کرد و افزود: اگر توقف نمادهای برخی شرکت‌ها طولانی شد به دلیل ضعف دستورالعمل‌ها بود که بررسی و اصلاح شد و این نیز تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. این مقام مسوول عدم برخورد با اخلالگران در بازار سرمایه را تضییع حقوق بیش از 10میلیون سهامدار دانست و گفت: رسانه‌ها کنترل‌کننده قدرت، مقامات و مردم عادی‌اند و می‌توانند شفافیت و افزایش مطالبه‌گری را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: برای بازار سرمایه سه کارکرد اصلی انتخاب صحیح اطلاعات، فرهنگ‌سازی و کمک به شفافیت تعریف شده است؛ ضمن اینکه در عدالت اطلاعاتی، رسانه‌ها نقش مهمی دارند و در حالتی که شرکتی اطلاعات را افشا نمی‌کند؛ سازمان بورس با حمایت رسانه‌ها وارد عمل خواهد شد.

محمدی همچنین به اقدامات آتی سازمان ‌بورس اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی در معاملات سهام، انجام معاملات نفت خام در بورس انرژی و راه‌اندازی بورس ارز با همکاری بانک مرکزی از جمله اقدامات آتی سازمان‌ بورس تا پایان سال جاری محسوب می‌شود.

 کاهش مالیات در اولویت سازمان بورس

در ادامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تعامل با سازمان امور مالیاتی برای کاهش سهم بازار سرمایه از مالیات خبر داد و عنوان کرد: به دنبال کاهش مالیات معاملات در بازار سرمایه هستیم. دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا گفت: سازمان امور مالیاتی برای لغو مالیات معاملات زیانده چراغ سبز نشان داده است و به رونق قریب‌الوقوع بازار سرمایه امیدوار هستیم.

شاپور محمدی عنوان کرد: سازمان بورس معتقد است مالیاتی که از سهامداران اخذ می‌شود، زیاد است و باید میزان آن کاهش پیدا کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سازمان بورس با جدیت به دنبال کاهش نرخ‌های مالیاتی در معاملات سهام است، گفت: قرار است مالیات فقط به معاملات سودده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند، به زودی از مالیات معاف شوند.

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه این سازمان در تعامل با سازمان امور مالیاتی به دنبال حذف مالیات از سهام زیانده است، افزود: زمانی که مالیات را از زیان حذف کنیم تنها بخش سود مشمول آن می‌شود و میزان آن در مجموع کاهش خواهد داشت.

این مقام مسوول افزود: معتقدیم نرخ مالیات باید بر اساس تجربیات جهانی و بر اساس عرف بازارهای سرمایه در دنیا اخذ شود و بر اساس این رویکرد میزان فعلی (نیم درصد) نیز باید کاهش پیدا کند.

 در انتظار مصوبه قانونی

از سویی دیگر این مقام مسوول در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، زمان اجرای حذف مالیات نیم‌درصدی را منوط به مصوبه قانونی دانست. شاپور محمدی در خصوص زمان حذف مالیات نیم‌درصدی فروش به اصلاح قانون اشاره کرد و گفت: با سازمان مالیاتی صحبت کردیم، آنها نیز برای اصلاح مالیات معاملات سهام تمایل دارند. امیدواریم در آینده‌یی نزدیک شاهد اجرا شدن حذف مالیات نیم‌درصدی فروش باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان دقیق اجرای این اقدام افزود: در این زمینه قانون باید تصویب شود، چرا که تصویب قانون در اختیار مجلس است و در حال حاضر پیشنهاد‌های لازم انجام شده است.

این مقام مسوول در خصوص ارزیابی وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال اظهار داشت: با توجه به پتانسیل خوب شرکت‌های بورسی رونق بازار سرمایه و کسب بازدهی مناسب سرمایه‌گذاران دور از انتظار نیست. شاپور محمدی خاطرنشان کرد: برای دفاع از حقوق شرکت‌های بورسی و شفافیت تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

 

 

ارسال نظر