اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۷۲

اهداف پنج‌گانه کرباسیان برای بازار سرمایه

مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت امور اقتصادی و دارایی کلیت برنامه‌های خود را برای تصدی این سمت ارائه کرد. او ضمن تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت اول تدبیر و امید، اولویت‌ها و پروژه‌ها و محورهای اصلی برنامه‌های خود برای این وزارتخانه با محوریت بازار سرمایه را عنوان کرد.  کرباسیان پیرامون اهداف و جهت‌گیری کلان بازار سرمایه و بدهی کشور طی برنامه‌های پیشنهادی خود به موضوعاتی همچون افزایش شفافیت، سرعت، کارآیی و عمق بازار سرمایه و بدهی، حمایت از سهامداران خرد، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه و بدهی ایران و در نهایت ظرفیت‌سازی برای توسعه بازار سرمایه و تقویت نقش آن در تامین مالی بنگاه‌ها اشاره کرده است. وی همچنین اهم برنامه‌ها و پروژه‌های خود در حوزه بازار سرمایه و بدهی برای اجرا در این وزارتخانه را توسعه کمی و کیفی ابزارها و نهادهای مالی در کنار بهبود نقش ارکان بازار سرمایه، بهبود نقدشوندگی در بازار سرمایه، ارتقای اثربخشی و کارآیی نظام نظارتی سازمان، بین‌المللی شدن بازار سرمایه و حضور در بازارهای بین‌المللی، توسعه آموزش و فرهنگ سرمایه‌گذاری و بهبود نظام اطلاع‌رسانی در بازار سرمایه عنوان کرده است.

صندوق‌های  بخشی در آستانه ورود به بازار سرمایه

صندوق‌های بخشی در قالب صندوق‌های غیرمتنوع پس از تصویب در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به جمع ابزارهای بازار سرمایه می‌پیوندند. محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با سنا با بیان مطلب فوق افزود: صندوق‌های بخشی امکان سرمایه‌گذاری در یک گروه و صنعت را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا به این ترتیب فرد سرمایه‌گذار امکان مدیریت ریسک در یک گروه صنعت را داشته باشد. وی ادامه داد: درخواست‌کنندگان راه‌اندازی این صندوق‌ها با توجه به تحلیلی که از شرایط بنیادی یک گروه صنعت در فضای داخلی و خارجی دارند، درخواست راه‌اندازی این صندوق را به سازمان ارسال کرده‌اند که هم‌اکنون با کلیت آن موافقت شده و به اداره امور نهادهای مالی برای بررسی نهایی ارجاع شده است.  این مقام مسوول تصریح کرد: راه‌اندازی این صندوق پس از تصویب در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی می‌شود و امکان سرمایه‌گذاری در یک گروه صنعت را برای علاقه‌مندان به این شیوه سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.  

انتخاب ناظر مجلس در کمیته نظارت بر انتشار اوراق

شریف‌پور ناظر مجلس در کمیته نظارت بر انتشار اوراق بهادار شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از خانه‌ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عین‌الله شریف‌پور عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده باکو را به عنوان عضو ناظر در کمیته نظارت بر انتشار اوراق بهادار انتخاب کردند. بر اساس این گزارش در نشست علنی روز گذشته (چهارشنبه 18مرداد)، مجلس شورای اسلامی عین‌الله شریف‌پور را با 167رای موافق از مجموع 187 رای ماخوذه به عنوان ناظر در کمیته نظارت بر انتشار اوراق بهادار معرفی کردند. بنا بر این گزارش انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با انتخاب مجلس به عنوان ناظر در کمیته نظارت بر نحوه انتشار اوراق بهادار ریالی (در اجرای جزو (1) بند (ل) تبصره (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور صورت گرفت.

هر سهم «اوان» ۳۴۷ تومان کشف قیمت شد

در جریان عرضه اولیه تعداد ۱۰ میلیون سهم شرکت «مبین وان کیش» به عنوان نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران، هر سهم این شرکت ۳۴۷ تومان کشف قیمت شد. تعداد 10میلیون سهم شرکت «مبین وان کیش» به عنوان نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران، دیروز عرضه و هر سهم این شرکت 347تومان کشف قیمت شد. بر این اساس این میزان سهام در حالی روز گذشته به عنوان دومین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه و نخستین عرضه اولیه فرابورس از سوی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین صورت گرفت که در این عرضه حداکثر سهمیه برای هر کد حقیقی و حقوقی 450 سهم تعیین شده بود. حداقل و حداکثر قیمت سفارش برای این عرضه اولیه نیز 340 تا 347 تومان و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین متعهد خرید اعلام شده‌ بود. پیش از این، عرضه اولیه 5درصد از سهام شرکت «به‌پرداخت ملت» در تیر گذشته در بورس و اوراق بهادار به عنوان نخستین عرضه نخستین امسال بازار سرمایه صورت گرفته است.

سهام عدالت به کدام دسته از مشمولان داده می‌شود؟

تخصیص سهام عدالت به مشمولان در زمان ثبت‌نام، بر مبنای تعداد افراد خانوار است و ازدواج، طلاق و فوت تاثیری در شرایط و مبلغ سهامداری آنها ندارد. به گزارش «تعادل» و به نقل از تسنیم، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجراست و بر اساس قانون یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های مشمول سهام عدالت به این شرط به مشمولان داده شده تا در مدت 10سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود. از این رو در پایان مدت 10ساله پرداخت و تسویه اقساط، از امسال سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.  از این رو برخی پرسش‌ها در خصوص اطلاعات هویتی و خانواری مشمولان سهام عدالت که تعداد آنها حدود 50 میلیون نفر برآورد می‌شود، مطرح است. به عنوان مثال چنانچه اطلاعات هویتی (شناسنامه‌یی) مشمولان سهام عدالت از تاریخ ثبت‌نام قطعی تاکنون تغییر یافته باشد، چه اقدامی باید توسط آنها انجام شود؟

 

ارسال نظر