افت 98واحدی شاخص کل بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۲۰

معامله‌گران بورس تهران روز گذشته در حالی شاهد اصلاح قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بودند که همزمان با انعقاد برخی قراردادهای خارجی در گروه خودرویی‌ها صف‌های شکل گرفته در این گروه به یک‌باره واگذار و با حجم عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی مواجه شد. به این ترتیب شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران که در روز یک‌شنبه و با گرم شدن بازار گروه خودرویی 118واحد افزایش را تجربه کرده بود در پایان معاملات روز دوشنبه 16 مرداد 96 با کاهش 98واحدی روی رقم 81 هزار و 285 واحد ایستاد. در جریان معاملات دیروز بازار سهام ارزش کل معاملات به بیش از 165میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 639میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 42 هزار و 197 نوبت داد و ستد بود.

به گزارش «تعادل» روز گذشته بورس تهران در حالی معاملات متعادل و به نسبت کم حجم را در اغلب نمادهای معاملاتی به نظاره نشست که با وجود انعقاد برخی قراردادهای خارجی در گروه خودرویی‌ها نتوانست به تداوم هیجان ایجاد شده در گروه خودرویی‌ها و پایداری صف‌های خرید در این گروه بینجامد به‌طوری که با غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی دیروز گروه خودرویی‌ها در مدار نزولی قیمت‌ها افتاد.

همزمان با نوسان دوباره بازارهای جهانی و انتظار برای افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تک‌سهم‌های گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها همچنان در محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) با اقبال معامله‌گران روبه‌رو هستند هرچند که در پیش ‌بودن موعد تسویه کارگزاری‌ها در شهریورماه و در عین حال نامشخص بودن برنامه اقتصادی دولت در چهار سال آینده باعث شده تا بورس همچنان برای چرخش نقدینگی باقیمانده در پیکره خود دست به عصا قدم بردارد. بازاری که این روزها با نرخ سود بی‌ضابطه از جمله در بازار غیر متشکل بدهی با نرخ‌های حدود 40درصدی مواجه است.

 نماگرهای بورس

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل هم‌‌وزن نیز با کاهش 110واحدی عدد 17هزار و 735واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 213واحدی به رقم 89 هزار و 598 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 125واحدی به رقم 56 هزار و 913 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 93 واحدی عدد 177هزار و 406 واحد را به نمایش گذاشت.

 نمادهای اثرگذار

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس تا 33واحد، پالایش نفت اصفهان 16واحد و گروه صنعتی پاکشو با 14واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 48 واحد، پتروشیمی شازند با 18واحد و همراه اول با 16 واحد افزایش از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، اوراق مرابحه واسط مالی تیر سوم در نمادهای معاملاتی سلامت، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم آرمان آتی، بیمه اتکایی امین، تاید واتر خاورمیانه، فولاد امیرکبیر کاشان، اوراق اجاره واسط مالی شهریور سوم در نمادهای معاملاتی اجاد، سیمان تهران، مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جهرم، پتروشیمی فسا، پتروشیمی داراب، بیمه سرمد، شیرین دارو، تولیدی پلاستیک شاهین، جوش و اکسیژن ایران، آرتا ویل تایر، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران، سیمان اصفهان، خوراک دام پارس، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار بازگشایی شدند.

 معاملات درون گروهی

براساس این گزارش روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 150میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به ارزش کمتر از 19میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در کشتیرانی نیز 80 میلیون سهم به ارزش کمتر از 27 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی همراه شد. دیروز همچنین در سرمایه‌گذاری غدیر نیز اندکی بیش از 23میلیون سهم به ارزش 2.5میلیارد تومان کد به کد و در گروه صنعتی بارز اندکی بیش از 10میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان جابه‌جا شد. همچنین 5 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در پتروشیمی فن‌آوران نیز بیش از یک میلیون سهم به ارزش 2میلیارد تومان کد به کد شد. روز گذشته در بازار معاملات بلوکی بازار پایه نیز بیش از 178 میلیون سهم صنایع پتروشیمی تخت جمشید به ارزش بیش از 36میلیارد تومان از کد حقیقی به کد حقوقی واگذار شد.

 معاملات 135میلیارد تومانی در فرابورس

طی روز گذشته دادوستدهای فرابورس ایران با معامله 342میلیون ورقه بهادار در 23هزار دفعه به ارزش 135میلیارد و یکصد میلیون تومان ادامه یافت که نسبت به روز قبل‌تر، حجم معاملات افزایش یافت اما ارزش آن با تغییر محسوسی روبه‌رو نشد. در جریان معاملات روز دوشنبه 16 مرداد سهامداران در مجموع بازارهای اول و دوم شاهد جابه‌جایی نزدیک به 110 میلیون سهم به ارزش بیش از 24میلیارد تومان بودند. به ترتیب نمادهای «ذوب» و «چکاپا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در نماد معاملاتی ذوب‌آهن بیش از 46 میلیون سهم به ارزش افزون بر 3میلیارد و 500میلیون تومان و در نماد شرکت گروه صنایع کاغذ پارس 15.6میلیون سهم به ارزش 5میلیارد و یکصد میلیون تومان دست به دست شد. دیروز همچنین نمادهای «ذوب»، «شلیا»، «شاوان» و «اپرداز» پربازدیدترین نمادهای معاملاتی شناخته شدند. در عین حال نمادهای «ثالوند» و «کیمیا» در حالی بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند که نمادهای «کمرجان» و «اپرداز» با بالاترین افت قیمتی روبه‌رو شدند. به موازات معاملات روز گذشته نماد شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار پس از لغو برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی اصفهان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر انتشار گزارش عدم اظهارنظر حسابرس در خصوص صورت‌های مالی سال 1394 متوقف شد. در مجموع سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز سهامداران تعداد 228میلیون سهم به ارزش بیش از 48میلیارد و 800 میلیون تومان را دست به دست کردند.

 

ارسال نظر