بهبود وضعیت ریسک و بازدهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۱۹

گروه بورس|

در سال جاری میزان ریسک شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به‌طور میانگین با محاسبه «قیمت بر ارزش خالص دارایی» یا (P/NAV) حدود 79‌درصد بوده و نسبت به سال گذشته که حدود 86‌درصد بوده حدود 7‌درصد بهبود یافته و قیمت‌های این شرکت‌ها اصلاح شده‌اند. این وضعیت نشان از آن دارد که بازار شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر از بازار سهام شرکت‌های غیرسرمایه‌گذاری بوده و جذابیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا در بازار سرمایه ایران (P/NAV) یا قیمت به ارزش دارایی خالص یک شرکت اگر بین 60 تا 65‌درصد باشد، نشان از مناسب بودن قیمت سهام آن شرکت برای سرمایه‌گذاری دارد و اگر بین 65 تا 80‌درصد باشد، نشان از مناسب بودن قیمت و در واقع «به‌قیمت» بودن تلقی می‌شود و نهایتا اگر (P/NAV) شرکتی بالاتر از 85‌درصد باشد، نشان از گران بودن سهام آن شرکت داشته و ریسک سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت بالا رفته است.

به گزارش «تعادل» شرکت‌های سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی هستند که تولیدی یا خدماتی بوده و از بستر تولید و درآمد حاصل از عملیات اجرایی خود را با ‌اید‌ه‌های مختلف و غیر‌تخصصی صرف خرید سهام سایر شرکت‌ها کرده و حداقل انتظارشان داشتن سود مناسب است. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نهادهای مالی است که وجوه دریافتی از سرمایه‌گذاران را در یک مجموعه اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر سرمایه‌گذار به نسبت سهم خود در مجموعه از سود یا ضررهای حاصل از این سرمایه‌گذاری سهم می‌برد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وجوه را از دست عامه مردم جمع‌آوری می‌کند و پرتفوی اوراق بهادار تشکیل داده و از طریق همین نیروهای متخصص خود به مدیریت اوراق بهادار موجود در سبد سرمایه‌گذاری می‌پردازد. عمده عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بستگی به عملکرد اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی دارد که صندوق‌ها در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و بدون تخصص است. برای اندازه‌گیری میزان ریسک و بازدهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی این واحدهای سرمایه‌گذار را محاسبه کرد در مرحله بعدی باید NAV یا ارزش خالص دارایی‌ها، تقسیم بر تعداد سهام آن شرکت کرد. بسیاری از تحلیلگران در پایان هر روز معاملاتی با توجه به تغییرات قیمت سهام، اوراق بهادار و سود‌های نقدی تعلق گرفته

(P/NAV) شرکت‌ها را محاسبه می‌کنند. بر اساس این گزارش، روز گذشته یکی از کارگزاری‌ها NAVیا همان خالص ارزش دارایی‌های هر سهم ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری حاضر در صنایع خودرو، پتروشیمی، معادن، سیمان و دارو را محاسبه و در اختیار برخی رسانه‌ها قرار داد. کارگزاری بانک توسعه صادرات اقدام به محاسبه NAV هر سهم (خالص ارزش دارایی‌ها) 31شرکت سرمایه‌گذاری حاضر صنایع خودرو، پتروشیمی، معادن، سیمان و دارو کرد که به شرح زیر است:

 (P/NAV) خگستر، ورنا، وساپا، خبهمن، ختوقا

در محاسبات تمام سهام از آخرین گزارش فعالیت ماهانه و آخرین صورت‌های مالی ارائه شده شرکت‌ها استفاده شده است. در برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی شرکت خگستر از NAV شرکت سمند و برای باقی شرکت‌ها از EPS برآوردی شرکت‌ها استفاده شده است. در برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی شرکت خبهمن از NAV شرکت‌های اعتمادجم، سرمایه‌گذاری پویا مهستان و شرکت کیا مهستان و برای باقی شرکت‌ها از EPS برآوردی شرکت‌ها استفاده شده است. در برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی شرکت ختوقا، وساپا و ورنا از EPS اعلامی شرکت‌ها استفاده شده است. خبهمن در مجمع عمومی عادی خود در تاریخ 19 تیر 20 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورت‌های مالی منتهی به خرداد کسر شده است.

  (P/NAV) پارسان، وغدیر، پترول، وپترو، وصندوق، فارس

در محاسبات این شرکت‌ها از آخرین صورت‌های مالی منتشر شده استفاده شده است. بر این اساس غیر از «وپترو» که آخرین صورت وضعیت ارائه شده شرکت مربوط به مرداد 95 بوده در محاسبات باقی شرکت‌ها از صورت وضعیت پرتفوی تیر استفاده شده است. «وپترو» در مجمع عمومی عادی خود در پایان مرداد 7 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورت‌های مالی منتهی به اردیبهشت کسر شده است. همچنین «وصندوق» در مجمع عمومی عادی خود در 28 تیر 24 ریال سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورت‌های مالی منتهی به خرداد کسر شده است. در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی «تاپیکو» نیز با توجه به اینکه عمده سهم پرتفوی غیربورسی را ستاره خلیج‌فارس تشکیل می‌دهد و تاپیکو مالک 49‌درصد از سهام این شرکت است و با توجه به ظرفیت شرکت و سوددهی در سال‌های آینده و تنزیل جریان‌های نقد حاصل از بهره‌برداری آن، ارزش روز آن 12 هزار میلیارد برآورد می‌شود که سهم تاپیکو از این قسمت 6هزار و 500میلیارد تومان است. در صورتی که برای ستاره خلیج‌فارس ارزش افزوده‌یی در نظر نگیریم NAV «تاپیکو» 190تومان به دست می‌آید و در حال حاضر سهام در محدوده 90‌درصد NAV خود معامله می‌شود.

  (P/NAV) ومعادن، کروی، وامید، وسپه

در محاسبات تمام سهام از آخرین گزارش فعالیت ماهانه و آخرین صورت‌های مالی ارائه شده شرکت‌ها استفاده شده است. در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات غیر از شرکت کک طبس که ارزش آن با استفاده از eps اعلام شده برآورد شده است برای باقی شرکت‌ها بهای تمام شده مبنای ارزش‌گذاری قرار گرفته است. در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت توسعه معادن روی از eps برآوردی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اندیشه‌محوران، بازرگانی توسعه روی زنگان و مهندسی و تحقیقاتی فلزات برای ارزش‌گذاری استفاده شده در حالی که برای باقی شرکت‌ها بهای تمام شده مبنای ارزش‌گذاری قرار گرفته است. همچنین در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری امید، از NAV شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید برای برآورد ارزش شرکت استفاده شده است. ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری ساختمان بر اساس بهای تمام شده بوده و از EPS اعلامی دیگر شرکت‌ها برای برآورد ارزش استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری در گزارش هیات‌مدیره سال 94 خود اعلام کرده که ششدانگ زمین از اراضی قریه کلارک واقع در لواسان با کاربری باغ مسکونی به مساحت 46 هزار و 590 مترمربع در مالکیت شرکت است. با توجه به بهای تمام شده 21میلیارد تومانی این زمین‌ها برای شرکت، بهای تمام شده هر مترمربع آن در حدود 500 هزارتومان به دست می‌آید و با توجه به چندین برابر بودن حال حاضر قیمت‌ها در آن منطقه در صورت فروش آنها ارزش افزوده زیادی نصیب شرکت می‌شود. ارزش خالص دارایی‌های محاسبه شده در بالا بدون در نظر گرفتن این زمین‌هاست و در صورتی که زمین‌ها را در نظر بگیریم با افزایش هر 500 هزار تومان در قیمت هر مترمربع 4 تومان به ارزش خالص دارایی‌های شرکت اضافه خواهد شد.

همچنین نماد «ومعادن» افزایش سرمایه به مبلغ 3.055.230 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی داشته که در آخرین صورت‌های مالی شرکت اعمال نشده و این مقدار به حقوق صاحبان سهام اضافه می‌شود. همچنین شرکت در مجمع

31 تیر مبلغ 50 ریال به ازای هر سهم تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام صورت‌های مالی خرداد کسر خواهد شد. «وامید» نیز در مجمع

31 اردیبهشت مبلغ 266 ریال به ازای هر سهم تقسیم کرده که این مبلغ از صورت‌های مالی منتهی به

31 فروردین کسر می‌شود.

  (P/NAV) والبر، دسبحا، تیپیکو، وپخش، اعتلا، برکت

در کلیه محاسبات این شرکت‌ها از آخرین گزارش فعالیت ماهانه و آخرین صورت‌های مالی ارائه شده استفاده شده است. شرکت گروه دارویی البرز افزایش سرمایه برابر 50میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده داشته که این مقدار در آخرین صورت‌های مالی منظور نشده بنابراین در محاسبات صورت گرفته این مبلغ به حقوق صاحبان سهام اضافه و با تعداد سهام جدید در نظر گرفته می‌شود. در محاسبات پرتفوی غیربورسی شرکت ارزش روز برابر بهای تمام شده

درنظر گرفته شده است.

همچنین در برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین و همچنین شرکت داروپخش از eps اعلامی شرکت‌ها برای ارزش‌گذاری آنها استفاده شده است. در برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز نیز از بهای تمام شده برای ارزش‌گذاری آنها استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، ارزش خالص دارایی‌های برآورد شده برای شرکت گروه دارویی برکت بدون احتساب ارزش افزوده پرتفوی غیربورسی است و در صورتی که برآورد کارشناسی شرکت در اطلاعیه عرضه مبنای محاسبات قرار گیرد، ارزش خالص دارایی‌ها به 200 تومان افزایش می‌یابد. «برکت» در مجمع عمومی عادی خود در 11 تیر 21 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورت‌های مالی منتهی به خرداد کسر شده است.

همچنین «وپخش» در مجمع عمومی عادی خود در 31 تیر 145 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورت‌های مالی منتهی به خرداد کسر شده است.

  (P/NAV) سیدکو و سفارس

 در برآورد ارزش پرتفوی غیربورسی دو شرکت از EPS اعلامی آنها استفاده شده است.

  (P/NAV) وبانک، وخارزم، واتی، گوهران، وتوصا، وصنعت، وسبحان، وتوسم

برای محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری از آخرین گزارش فعالیت ماهانه ارائه شده شرکت‌ها مربوط به دی و آخرین صورت‌های مالی استفاده شده است. همچنین در نماد «وبانک»، برای برآورد ارزش پرتفوی غیربورسی ارزش خالص دارایی شرکت شفادارو محاسبه شده و برای دیگر شرکت‌ها ارزش آنها با استفاده از eps اعلامی برآورد شده است. همچنین شرکت در مجمع 22 تیر 53 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام صورت‌های مالی منتهی به خرداد 96 کسر می‌شود.

در نماد «وخارزم»، برای برآورد ارزش پرتفوی غیربورسی ارزش خالص دارایی شرکت توسعه مدیریت خوارزمی و شرکت سرمایه‌گذاری آتی‌نگر سپهر ایرانیان محاسبه شده و برای دیگر شرکت‌ها ارزش آنها برابر بهای تمام شده در نظر گرفته شده است. در نمادهای «گوهران»، «وتوصا»، «وسبحان» و «وصندوق» ارزش پرتفوی غیربورسی برابر بهای تمام شده در نظر گرفته شده است. همچنین در نماد «واتی» از eps اعلامی شرکت‌ها برای برآورد ارزش روز پرتفوی غیربورسی استفاده شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در اردیبهشت امسال اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود 18تومانی کرده و از آنجایی که این مقدار در حقوق صاحبان سهام صورت‌های مالی منتهی به فروردین منظور نشده این مقدار را از حقوق صاحبان سهام در محاسبات کسر می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر