کمبود نقدینگی رنج بزرگ بورس

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۴۴۹
کمبود نقدینگی رنج بزرگ بورس

گروه بورس  

طی نخستین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل با حمایت خودرویی‌ها و پالایشی‌ها 118 واحد رشد کرده و در نقطه 81 هزار و 384 واحدی ایستاد.

به گزارش «تعادل» روز گذشته با وجود اینکه روی نمادهای خودرویی و پالایشی دادوستدهای نسبتا زیادی انجام شد اما ارزش و حجم معاملات رشدی نسبت به آخرین روز هفته گذشته نداشته و منفی شده‌اند که نشان از رنج بازار سرمایه از نقدینگی دارد. دیروز یک‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار ۱۱۸واحد رشد کرد و به رقم ۸۱ هزار و ۳۸۴ واحدی رسید، همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۳۰واحد رشد به رقم ۱۷هزار و ۸۴۶ واحدی دست یافت. شاخص آزاد شناور نیز با ۱۹۱ واحد رشد تا رقم ۸۹ هزار و ۸۱۱ واحدی بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۱ و ۱۲۶ واحد افزایش یافتند. گسترش نفت و گاز پارسیان، پارس‌خودرو، ایران‌خودرو و پالایش نفت تهران به ترتیب با ۵۴، ۲۳، ۲۰ و ۱۵ واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش افزاینده در دماسنج بازار داشت. در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان، گروه صنعتی پاپ‌شو و مخابرات ایران با ۳۸، ۱۳ و ۱۳ واحد تاثیر منفی روی دماسنج بازار بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشتند.

در معاملات دیروز، قیمت اکثر سهم‌ها در گروه خودرو روند رو به افزایشی را سپری کرد. به‌طوری که در نمادهای پرمعامله همچون ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، زامیاد و آهنگری تراکتورسازی ایران روند قیمت‌ها از ۲ تا ۵‌درصد رو به افزایش بود و در تعدادی از این نمادها صف خرید مشاهده می‌شد. در گروه فرآورده‌های نفتی ۱۵ میلیون و ۷۴۵ هزار سهم داد و ستد شد که ارزش آن به نزدیک ۵میلیارد تومان رسید. در این گروه نمادهای با ارزش معامله بالا همچون پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران مقداری در قیمت پایانی رشد کردند. قندی‌ها دیروز جز در تعداد معدودی از نمادها روند رو به کاهش را تجربه کردند و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی نیز اکثرا شاهد روند افت در قیمت پایانی‌شان بودند.

ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم حدودا ۱۵۰میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۸۸میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۵ هزار و ۴۳۵ نوبت دادوستد بود.

از جمله معاملات درون گروهی دیروز می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی شازند، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و ایران‌ترانسفو اشاره کرد.

 50‌ درصد از حجم مبادلات

در اختیار بازارهای اول و دوم

نتیجه مبادلات صورت‌ گرفته در نخستین روز معاملاتی هفته جاری دادوستد نزدیک به 160میلیون ورقه بهادار در بازارهای فرابورس ایران بود که ارزشی بالغ بر 139میلیارد تومان را رقم زد. در همین حال بیش از نیمی از حجم کل مبادلات به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت.

با توجه به تعطیلی رسمی تمام دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در روز شنبه 14مردادماه به مناسبت برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، سازمان بورس و اوراق بهادار و به تبع آن ارکان بازار سرمایه از جمله فرابورس ایران نیز در این روز فعالیتی نداشتند و دیروز یک‌شنبه به عنوان نخستین روز کاری هفته، 7 نماد معاملاتی «پشاهن»، «ثتران»، «ثعتما»، «وسرمد»، «وآرین»، «حاریا» و «داراب» بازگشایی شدند. دیروز در حالی سهامداران بیش از 82 میلیون سهم به ارزش افزون بر 30.9 میلیارد تومان را در بازارهای اول و دوم دست به دست کردند که نمادهای «ذوب» و «حریل» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این میان به دست آورده و نمادهای «لکما» و «وثوق» نیز در میان 3 تابلو معاملاتی بازار پایه بالاترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر در حالی بیش از 78 سهم به ارزش افزون بر 16میلیارد تومان در بازار پایه جابه‌جا شد که بالغ بر 840 هزار ورقه بهادار به ارزش حدود 83.6 میلیارد تومان در تابلو اوراق با درآمد ثابت تغییر مالکیت یافت. سقف افزایش قیمت در میان نمادهای فرابورسی نیز 2.8‌درصد بود که به نام نماد «توریل» ثبت شد و نمادهای «شاوان» و «غگلسا» نیز در جایگاه‌های دوم و سوم جدول بیشترین افزایش قیمت قرار گرفتند. در مقابل نماد «ثتران» متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس ایران نیز تحت تاثیر منفی کمتر از یک واحدی نمادهای «میدکو» و «شپاس» اندکی کاهش یافت و با ایستادن در ارتفاع 930 واحدی مبادلات روز جاری را پشت سر گذاشت. امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 96 نیز با دادوستد بیش از 28 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 2.2 میلیارد تومان به لحاظ حجم و ارزش در صدر تابلو تسهیلات مسکن قرار گرفت. این در حالی است که در مجموع این تابلو شاهد خریدوفروش بیش از 42 هزار ورقه به ارزش افزون بر 3.2میلیارد تومان بودیم. قیمت تسه‌ها نیز در بازه 704 تا 799 هزار ریال در نوسان بود. در نهایت در تابلو ETF یا همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، 4 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 6.5 میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت.

 عرضه گندم، جو، شکر، روغن، ذرت، کنجاله سویا و جوجه یک‌روزه

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، دیروز میزبان عرضه ۲۰۰ هزار و ۹۸۷ تن گندم، جو، شکر، روغن، ذرت، کنجاله سویا و ۳۴ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی بود.

 همچنین دیروز، ۱۸۵هزار و ۹۳۷ تن گندم خوارکی و ۳۸۲ تن جودامی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۳۴هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، ۱۵۰تن جو دامی، ۱۵۰تن ذرت دانه‌یی، ۳۰۰ تن روغن، ۲ هزار و ۲۷۵ تن شکر سفید، یک هزار تن کنجاله سویا، ۶ هزار و ۷۵۰تن گندم خوراکی و ۴هزار تن گندم دوروم در این تالار عرضه شد. این گزارش حاکی است، ۵۵هزار تن گندم دوروم و ۲ هزار تن آرد گندم استان خوزستان نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

همچنین تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۲۵ هزار و ۵۹۶ تن انواع قیر، عایق رطوبتی و گوگرد پودر است. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۲۲۰ تن سبد میلگرد مجتمع فولاد خراسان را تجربه کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه حدود ۱۶۲تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات، آنیلین، ضایعات فلزی و بشکه خالی را تجربه کرد.

 

 

ارسال نظر