نسبت قیمت به عایدی بورس تهران به 6,7 مرتبه رسید

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۶۷

نسبت قیمت به عایدی(P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار ۲۸۷شرکت در تیر امسال برابر با 6.70 مرتبه بوده است. براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار شرکت بورس نسبت P/E بازار در تیر امسال برابر با 6.7 مرتبه بوده که 38شرکت دارای پیش‌بینی سود صفر یا منفی بوده و در محاسبات این اداره لحاظ نشده‌اند.

همچنین به دلیل الزام نداشتن ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌های واقع در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها 17شرکت فعال در این گروه در گزارش P/E لحاظ نشده‌اند که بر این اساس نسبت قیمت به عایدی(P/E) محاسبه شده بر مبنای ارزش بازار 287شرکت معادل 305هزارمیلیارد تومان و سود پیش‌بینی شده بیش از 45هزار و 500 میلیارد تومان است.

افزون بر این بررسی صنایع از نظر ارزش بازار نشان می‌دهد، گروه محصولات شیمیایی با در اختیار داشتن 29شرکت و ارزش بازار 65 هزار و 500 میلیارد تومانی در رتبه اول قرار دارد، فلزات اساسی با 34هزارمیلیارد تومان و گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی با 30هزار و 900میلیارد تومان رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص

داده‌اند.

بر پایه این گزارش نسبت قیمت به درآمد

(price-to-earnings ratio) یا نسبت P/E) P/E ratio) که نسبت قیمت به درآمد هر سهم است، یکی از ابزارهای مهم برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌هاست. این نسبت به صورت نسبت قیمت بازار برحسب سهمی که بر درآمد سالانه هر سهم تقسیم شده به دست می‌آید.

نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت چند برابر میزان سود نقدی است که شرکت به هر سهم خود تخصیص می‌دهد. به عبارت دیگر این نسبت نشان می‌دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می‌کند، ارزش دارد یا نه؟ سرمایه‌گذاران بازار سرمایه معمولا از P/E به عنوان ابزار نمایش ارزش شرکت یاد می‌کنند. این نسبت رایج‌ترین نسبتی است که در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران دوراندیش اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین علت محبوبیت این نسبت، توانایی آن در بیان ارزش بازار و سود هر سهم به زبان یک عدد ریاضی است و هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی است که یک سرمایه‌گذار براساس چشم‌انداز آینده شرکت برای سود پیش‌بینی شده هر سهم می‌پردازد و انتظار دارد تا به بهره‌وری برسد.

 

 

ارسال نظر