چرخش بورس بر محور سیاست

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۰۷
چرخش بورس بر محور سیاست

امیرحسین تهرانی ‌رخ  

کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر با تحولات زیادی روبه‌رو شده و فضای کلی آن مثبت بود. اما تحولات سیاسی نظیر پایان دولت یازدهم و آغاز به کار دولت دوازدهم سبب شد تا بورس به عنوان دماسنج اقتصادی بر محوریت سیاسی چرخش کرده و از فضای مثبت به روند کاهشی تغییر جهت دهد. هفته گذشته، مجامع هم تمام شد و شرکت‌ها با گزارش‌های سه‌ماهه و پیش‌بینی‌های نسبتا خوب آماده بازگشایی ‌شدند. در این میان شرکت‌های بورسی گروه خودرو، مجامع خوبی را برگزار کردند و سایپا به عنوان یکی از شرکت‌های مهم این گروه بالاخره توانست دل سهامداران را به دست بیاورد و با تقسیم سود نقدی، لذت سوددهی را به سهامداران صبور خود اعطا کند. اما در گروه خودرویی انتظار بیشتری از نماد «خودرو»، «زامیاد» و «خپارس» بین فعالان بازار وجود داشت که البته در ماه‌های پیش رو انتظار جهش در گروه خودرویی به علت به سرانجام رسیدن قراردادهای بین‌المللی و داخلی شرکت‌های بزرگ این گروه و تحت تاثیر قرار گرفتن شرکت‌های وابسته قطعاتی وجود دارد. اما در گروه فولادی با توجه به بالا رفتن قیمت‌های اقلام فولادی به ویژه شمش فولادی و میلگرد انتظار می‌رود، اقبال خوبی از سوی فعالان بازار به خصوص افرادی که تحلیل بنیادی در سهم داشته‌اند را با دید میان‌مدت و بلندمدت همراه داشته باشیم. این پیشرفت قیمتی در بعضی از شرکت‌ها و به تبع افزایش فروش و سوددهی عملیاتی باعث شد اکثر شرکت‌های وابسته در گروه فولادی تعدیل‌های خوبی را در گزارش‌های پیش‌بینی خود روانه بازار کنند که انتظار می‌رود در آینده با توجه به این روند سهم‌های پربازده‌یی را از این گروه شاهد باشیم.

در این میان موضوعی که کانون توجه سهامداران قرار دارد، اعلام کابینه جدید از سوی ریاست‌جمهوری است. بر این اساس گمانه‌زنی‌هایی بین فعالان بازار شکل گرفته و می‌تواند در صورت انتخاب وزرای مورد علاقه فعالان در سازمان‌های وابسته جو روانی خوبی را با توجه به روند مثبت دولت در بعد از دوره دوم ریاست‌جمهوری دنبال کند. به هر حال در این روزها بازار بی‌صبرانه منتظر معرفی کابینه جدید است،

چراکه ترکیب کابینه به ویژه در وزارتخانه‌های مرتبط با اقتصاد و صنعت می‌تواند در معاملات گروه‌های مختلف و جو کلی بازار تاثیر داشته باشد.

از دیگر مواردی که می‌توان به تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد، تمدید تحریم‌های بی‌اساس و ظالمانه امریکاست. این اتفاق و جو روانی ایجاد شده سبب شد بازار تا حدی فشار فروش را تجربه کند. اما حجم معاملات مناسب در گروه فلزات اساسی در مقابل صف فروش مقاومت کرد تا بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی با یک روند متعادل هفته کاری را به اتمام برساند.

در هفته‌های گذشته بانک مرکزی با تشکیل جلسات و رایزنی‌های مرتبط با دولت درباره کاهش سود بانکی به دنبال سامان بخشیدن به فعالیت‌های اصلی بانک‌ها بوده که می‌توان گفت این امر با کاهش سود بانکی می‌تواند یک گام اساسی در رونق بازارهای مالی در جامعه ایجاد کند. البته این کاهش سود بانکی باید همراه با نظارت و دستورالعمل‌های اجرایی برای کلیه بانک‌ها یکسان و حکم اجرایی داشته باشد. به‌طور مثال بانک‌ها از بانک مرکزی با نرخ حدود 35 درصد استقراض وجه می‌کنند که این امر موجب می‌شود بانک‌ها با یکدیگر روابط دوطرفه داشته و پول بین بانکی را با سود حدود 25درصد برای دیگر بانک‌ها جابه‌جا کنند. این موضوع به عنوان یکی دیگر از دلایل آشفتگی در امور بانکی مطرح است و تمایل به حضور در بازار سرمایه را کاهش داده است.

 

ارسال نظر