لاک دفاعی بازار سرمایه نسبت به تحولات سیاسی

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۰۵
لاک دفاعی بازار سرمایه نسبت به تحولات سیاسی

گروه بورس|

هفته گذشته به دلایل درونی و بیرونی، بازار سهام شاهد عرضه‌های نسبتا سنگینی بود. تا جایی که شاخص کل از رقم 81 هزار و 509 واحدی در هفته منتهی به 7مرداد با 243واحد کاهش به رقم 81هزار و 265واحدی طی هفته گذشته رسیده و نماگرهای حجمی نیز طی 5 روز کاری افت داشتند. حجم، ارزش و تعداد معاملات هر کدام به ترتیب افت 10، 14و 20درصدی را تجربه کردند.

به گزارش«تعادل» هفته گذشته بازار سرمایه شاهد بازگشایی نمادهای متوقف شده به دلیل برگزاری مجامع بودند. نمادهای پالایشی از عمده نمادهایی بودند که هفته گذشته با بازگشایی خود با عرضه‌های سنگینی روبه‌رو شدند زیرا نحوه بازگشایی این نمادها توقع فعالان بازار سرمایه را برآورده نکرده و آنها نیز به عرضه روی آوردند. از طرف دیگر تحولات سیاسی در شرف اتفاق بوده و دولت یازدهم به پایان رسیده و و هنوز تیم اقتصادی دولت جدید مشخص نشده است به همین روی بازار هفته گذشته را با احتیاط به پایان برده و این کاهش‌ها نشان می‌دهد، بورس در لاک دفاعی خود فرو رفته است.

مهدی نوری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص فضای منفی بورس در هفته گذشته به «تعادل» گفت: بازار طی این هفته شاهد بازگشایی نماد‌های بزرگ پالایشی بود. سهم‌هایی که برخی از فعالان برای تعدیل‌ها و پیش‌بینی‌های مثبت در آنها سرمایه‌گذاری کرده بودند اما قیمت بازگشایی انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده نکرد. بر همین اساس این نمادهای شاخص‌ساز، تاثیر منفی زیادی بر بازار گذاشته و رویه رو به صعود را برعکس کردند. این کارشناس افزود: صنایعی چون فلزات اساسی که با حجم معاملات بالا در ابتدای هفته دادوستد شدند به دلیل برخورد به سطوح مقاومتی قیمت با اصلاح روبه‌رو شدند. نوری در پایان گفت: روی هم رفته بازار سرمایه هفته گذشته با سرخوردگی کار خود را به پایان رساند.

اما تحولات سیاسی که این روزها رنگ و بوی تغییرات را به خود گرفته است بیشترین تاثیر را بر بورس گذاشته است. معامله‌گران منتظر معرفی کابینه و اعلام سیاست‌های دولت دوازدهم برای 4سال آینده هستند تا شاید سرانجام چرخ رونق اقتصادی در کشور به حرکت درآید و بورس از آن تاثیر بپذیرد. رفع موانع تولید و کسب وکار و از میان رفتن رکود اقتصادی بحث‌هایی است که بورس به آن نیاز دارد تا به رونق پایدار برسد. این امر اثر خود را بر عملکرد شرکت‌ها خواهد داشت و موجب خروج بسیاری از شرکت‌ها و صنایع از زیان می‌شود. ثبات اقتصادی یکی از مهم‌ترین موارد در این زمینه است؛ چراکه سرمایه‌گذاران برای کسب منفعت و بهره‌مندی از سود مورد انتظار به اقتصاد و بورس کشور ورود می‌کنند و زمانی که مشکلاتی همچون چند نرخی بودن ارز و رکود دامنگیر اقتصاد باشد نباید در این زمینه امیدواری زیادی داشت.

در این رابطه مهدی طحانی، تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به تغییرات در کابینه جدید دولت و تاثیرات آن بر بازار سرمایه گفت: تغییرات در کابینه جدید دولت می‌تواند تاثیرات خود را بر بازار سرمایه داشته باشد. وی تصریح کرد: در آستانه انتخاب کابینه جدید احتمال اینکه وزرا تغییر خواهند کرد یا نه از ابهاماتی است که تمام اقتصاد ازجمله بازار سرمایه را سردرگم کرده است. علی عباسی دیگر تحلیل‌گر بازار سرمایه در این باره گفت: در دولت یازدهم تیم اقتصادی ضعیف عمل کرده و در 4سال گذشته رویداد خاصی در اقتصاد کشور و بازار رخ نداده و تمامی مسائل فقط به صورت وعده باقی مانده است. به گفته این تحلیل‌گر بازار سرمایه، عملکرد ضعیف در بازار می‌تواند به تولیدات در کشور لطمه بزند و هزینه‌های هنگفتی را در پی داشته باشد.

 کاهش 243 واحدی تدپیکس

در پایان معاملات هفته منتهی به 11مرداد ماه 96 شاخص کل نسبت به هفته قبل با 0.3 کاهش روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفته منتهی به 11مرداد ماه 96 شاخص کل با 243واحد کاهش نسبت به هفته قبل به رقم 81هزار و 266واحد رسید.

شاخص بازار اول با 86 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 973واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 994واحد افزایش عدد 177هزار و 157واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.15درصد و 0.56درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری هفته دوم مردادماه 96 ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 972میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 28.6درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 3572میلیون انواع اوراق بهادار در 250هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 6 درصد و 17درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

این درحالی است که تعداد 58 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 61.6 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 352درصد و 367درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

 رشد ۳۶۷ درصدی ارزش معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری

شاخص کل معاملات این هفته بورس تهران(منتهی به یازدهم مرداد ماه) گرچه نسبت به هفته پیش ۰.۳درصد کاهش یافت اما در بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد ۳۶۷درصدی ارزش همراه بود. رشد ۳۶۷درصدی ارزش معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران در این هفته 58 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 616 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 352درصد و 367درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته به ثبت رساند.

شاخص بازار اول با 86 واحد افزایش به رقم 56 هزار و 937واحد رسید اما ارزش آن نسبت به هفته پیش 0.15درصد افت کرد. شاخص بازار دوم با 994واحد افزایش نیز پله 177هزار و 157واحد را تجربه کرد اما نسبت به هفته پیش 0.56درصد کاهش یافت. در5 روز کاری هفته دوم مرداد ماه ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 9هزار و 72میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 28.6درصد عقب‌نشینی کرد. در ضمن 3 میلیارد و 572 میلیون انواع اوراق بهادار در 250هزار نوبت معامله شد و به ترتیب 6 درصد و 17درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

براساس این گزارش، بورس اوراق بهادار تهران بر پایه قانون جدید بازار اوراق بهادار که یکم آذر سال 1384 تصویب شد از یک سازمان عمومی غیرانتفاعی به شرکت سهامی عام انتفاعی تغییر کرد و عملیات اجرایی را بر عهده گرفت. اداره بورس اوراق بهادار تهران بر عهده هیات‌مدیره شامل 7عضو است که منتخب مجمع عمومی شرکت هستند و برای 2سال انتخاب می‌شوند.

 بورس تهران در آخرین روز کاری

بورس تهران از سه بازار نقد، بدهی، اختیار، آتی، تبعی و صندوق سرمایه‌گذاری (ای. تی. اف) تشکیل شده است. در پایان معاملات تالار‌های بورس و اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ11 مرداد96، در 45 هزار دفعه، تعداد 679میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 198میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 321 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بورس تهران، شاخص کل با 150 واحد کاهش به رقم81هزار و 266 واحد رسید. شاخص بازار اول با 173 واحد کاهش به رقم 56 هزار و 937 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 42 واحد افزایش رقم 177هزار و 158واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، گل‌گهر، ملی صنایع مس ایران، گروه صنعتی پاکشو، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، کارت اعتباری ایران کیش، پتروشیمی شیراز و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی2)، حق تقدم سایپا شیشه (کساپاح)، سیمان خوزستان (سخوز4)، پتروشیمی شازند (شاراک2)، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس4)،

پلی‌اکریل، زامیاد و ملی صنایع مس ایران به نام خود ثبت کردند. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت قند قزوین (قزوین) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1396 بازگشایی شدند. همچنین نماد معاملاتی حق تقدم شرکت سایپا شیشه (کساپاح) با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، شرکت‌های سبحان دارو (دسبحان)، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 67 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 6.7 میلیارد تومان معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، بیش از 14 میلیون واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان (کیان1)، صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه – سهام (فیروزه 1)، صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط (صنوین1) و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم1) به ارزش کل 14.3میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق تبعی بیش از 25 میلیون ورقه از اوراق اختیار فروش تبعی پتروشیمی شازند (هاراک7021) به ارزش بیش از 2.5میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق مشتقه تعداد 2000 قرارداد به ارزش بیش از 2میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

 بازدهی 6 درصدی آیفکس

معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به

13 مردادماه در حالی ادامه یافت که در مقیاس هفتگی شاخص کل رشد کرد، اما متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با تغییر محسوسی نسبت به هفته پیش از آن روبه‌رو نشد.

معامله‌گران هفته گذشته تعداد 984میلیون ورقه بهادار را در 121هزار دفعه به ارزش 761میلیارد تومان دست به دست کردند که در این میان حجم و ارزش دادوستدها 3 و 6 درصد افت و تعداد دفعات معاملات یک درصد رشد کرد. هفته گذشته شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 1.2 درصدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از 6 درصد یعنی رقم 6.4 درصد رساند. چهارشنبه هفته قبل آیفکس در ارتفاع 931 واحدی ایستاد که

11 واحد نسبت به چهارشنبه پیش از آن بیشتر بود.

بررسی دادوستدهای فرابورس در روزهای گذشته نشان می‌دهد، سه‌شنبه 10 مردادماه بالاترین حجم معاملات به میزان 371میلیون ورقه بهادار و بیشترین ارزش آن چهارشنبه یازدهم این ماه به میزان یک‌هزار و 88 میلیارد تومان رقم خورده است. سهامداران به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه نیز تعداد 205، 355 و 408 میلیون سهم را به ارزش 321، یک‌هزار و 100 و 944 میلیارد ریال خرید و فروش کردند. این سه بازار همچنین با بهترین عملکرد هفتگی در افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند به‌طوری که بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب رشد 31، 99 و 13 درصدی حجم و همچنین افزایش 13، 24 و 39 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی میزبان معامله 16میلیون ورقه بهادار به ارزش 469میلیارد تومان قرار گرفت. به تفکیک ابزارهای معاملاتی در این بازار، اوراق بدهی به میزان 4 میلیون ورقه به ارزش 424 میلیارد تومان دست به دست شد؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله شاهد جایه‌جایی 11 میلیون ورقه به ارزش 16.5میلیارد تومان بودند و در نهایت اوراق تسهیلات مسکن خرید و فروش 400 هزار ورقه تسه به ارزش 30.5 میلیارد تومان را تجربه کرد. این ابزارهای معاملاتی نسبت به هفته پیش از آن با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند و تنها ETFها بودند که رشد 2درصدی حجم دادوستدها را تجربه کردند.

ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME هفته گذشته به رقم 207میلیارد تومان رسید که بیشترین سهم از این رقم را گروه فلزات اساسی به میزان 310میلیارد ریال به خود اختصاص داد. به این ترتیب این گروه 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفت و در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.

گروه‌های محصولات شیمیایی و هتل و رستوران نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و به ترتیب 235 و 169 میلیارد ریال معادل 12 و 8 درصد از ارزش کل معاملات را به نام خود ثبت کردند. هفته گذشته همچنین به موازات معاملات انجام شده در بازار فرابورس شاهد درج نماد معاملاتی بیمه خاورمیانه در تابلو ج بازار پایه بودیم. این شرکت با نماد معاملاتی «بخاور» دارای سرمایه 120میلیارد تومانی بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، آسفالت طوس، سام گروه، کارآفرینان صنعت ذوب فلزات و شرکت سرمایه آرمان روشن ارگ، سهامداران عمده «بخاور» هستند.

 

 

ارسال نظر