تداوم اصلاح شاخص‌های بورس تهران

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۱۴
تداوم اصلاح شاخص‌های بورس تهران

گروه بورس|

دیروز بورس تهران در نمادهای گروه فلزات اساسی که طی روزهای گذشته شاخص را تا 1400واحد افزایش دادند با عرضه روبه‌رو شده و شاخص کل را 149 واحد اصلاح کردند.

به گزارش «تعادل» بازار سهام اگرچه شاهد رشد سودآوری اغلب شرکت‌های بورسی و انتظار برای تعدیل سود در بودجه‌ برآوردی است اما همچنان خریداران سهام استراتژی کوتاه‌مدت‌نگری را مبنای تحرک خود در بازار می‌دانند، بازاری که طی روزهای آینده در حالی شاهد تحرک‌ در سپهر سیاسی ایران خواهد بود. تغییر و تحول کابینه و انتخاب وزرای تاثیرگذار از جمله اقتصاد، صنعت و معدن،  نفت و همچنین مشخص شدن سیاست‌های مالی دولت می‌تواند، مسیر بازار سرمایه را در نیمه دوم امسال مشخص کند.

 بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز چهار شنبه 11مرداد ماه 96 با کاهش 149واحدی روی رقم 81هزار و 265 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 5 واحدی عدد 17هزار و 815 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 188 واحدی به رقم 89 هزار و 619 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 172واحدی به رقم 56 هزار و 937 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 41 واحدی عدد 177 هزار و 157 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشمی فجر و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید هر یک تا 11 واحد، پالایش نفت تهران تا 8 واحد و مس شهید باهنر تا 5 واحد کاهش بیشترین تاثیرمنفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس با 38 واحد، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه هر یک به میزان

15 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 188میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 632میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 45 هزار و 206 نوبت داد و ستد بود.

 صدرنشینی فلزات اساسی، رایانه و شیمیایی

صدرنشینی بازار دیروز نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی پارس، شهد ایران، کشت و صنعت چین‌چین، قند ثابت خراسان، شیشه و گاز، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و لنت ترمز ایران بود. در داد و ستدهای آخرین روز معاملاتی هفته سهامداران بورس تهران شاهد برتری سه گروه فلزات اساسی، رایانه و شیمیایی بودند.

در معاملات روز چهارشنبه سه گروه فلزات اساسی، رایانه و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. نمادهای پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس و پاکشو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت این متغیر شدند. این در حالی بود که نماد پتروشیمی فجر با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند.

صدرنشینی بازار دیروز نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی پارس، شهد ایران، کشت و صنعت چین‌چین، قند ثابت خراسان، شیشه و گاز، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی و لنت ترمز ایران بود. در مقابل نمادهای موتورسازان تراکتورسازی ایران، سامان گستر اصفهان، تولید محور خودرو، کارت اعتباری ایران کیش، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و سیمان شمال با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

در جریان داد و ستدهای روز چهارشنبه سهامداران بورس تهران برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، کیان، پارند پایدار سپهر، سهام معادن منگنز ایران، اوراق مشارکت ملی نفت ایران و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را رقم زدند.

این در حالی بود که گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران برای خروج از واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام سیمان مازندران، سیمان اصفهان، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق مشارکت رایان سایپا سنگین‌ترین صف‌های فروش را تشکیل دادند.

 توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند قزوین، قند شیروان قوچان و بجنورد، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پالایش نفت لاوان، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سبحان‌دارو، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، حق تقدم خرید سهام سایپا شیشه، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران متوقف شدند.

 ارزش معاملات فرابورس ایران افزایش یافت

در معاملات چهارشنبه 11مردادماه تعداد 221 میلیون ورقه بهادار در 28هزار دفعه مبادلاتی به ارزش بیش از 188میلیارد تومان دست به دست شد که در مقایسه با سه‌شنبه حجم معاملات کاهش اما ارزش آن افزایش یافت. آخرین روز از هفته معاملاتی جاری در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که نسبت به روز گذشته شاهد افزایش ارزش معاملات در مقابل افت حجم دادوستدها و شاخص کل بودیم.

در همین حال شاخص کل فرابورس نیز معاملات پایان هفته را با افت نزدیک به 3 واحدی خاتمه داد که در نتیجه آن آیفکس در نزدیکی پله 931 واحدی قرار گرفت. دیروز نمادهایی از گروه‌های مختلفی همچون پالایشی‌ها، فلزات اساسی، اطلاعات و ارتباطات و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس موجب شدند. بر این اساس نمادهای «زاگرس»، «میدکو»، «مارون»، «دماوند»، «شپاس» و «اپرداز» تا سطح حداکثر یک واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند. در مقابل نماد «شاوان» تا حدود 1.5واحد تاثیر مثبت بر آیفکس از افت بیشتر این نماگر جلوگیری کرد.

در بازار سهام فرابورس روز جاری همچنین شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین‌المللی نام‌آوران مهندسی، پالایش نفت لاوان، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد بودیم. این نمادها همگی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و دستورات کاری این مجمع در بازار فرابورس بازگشایی شدند.

از سوی دیگر در مجموع بازارهای اول و دوم سهامداران 136میلیون سهم به ارزش 31.4میلیارد تومان دست به دست شد که نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن با معامله 66 میلیون سهم به ارزش بیش از 5.1میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. بازار پایه نیز دیروز میزبان نقل و انتقال افزون بر 81میلیون سهم به ارزش 20.1 میلیارد تومان قرار گرفت.

همچنین خریداران در تابلو اوراق تسهیلات مسکن تعداد 31هزار ورقه تسه به ارزش 2.4میلیارد تومان را مورد معامله قرار دادند. قیمت این اوراق در بازه 73.8 تا 79.8هزار تومان در نوسان بود و بیشترین قیمت آن به تسه تیرماه 96 اختصاص یافت.

 دیروز مدیر عملیات بازار و اعضای فرابورس ایران در پیام ناظری اعلام کرد که مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره 15بهمن 1393 در نماد معاملاتی (تسه9311) و اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره 15مرداد 1394 در نماد معاملاتی (تسه9405) برای نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ 15مرداد 1396 به اتمام می‌رسد. لذا نمادهای معاملاتی مذکور در پایان معاملات روز یک‌شنبه مورخ 15مرداد 1396 متوقف می‌شود.

در نهایت در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس سرمایه‌گذاران به معامله بیش از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 132میلیارد تومان پرداختند. اوراق اجاره چادرملو بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار تجربه کرد. همچنین در قالب یک پیام ناظر اعلام شد؛ نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم در نماد اخزا81، برای پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در پایان معاملات روز دوشنبه مورخ 16مرداد 1396 متوقف می‌شود.

 عرضه 149هزار تن سنگ‌آهن  در تالار صادراتی

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 11 مردادماه میزبان عرضه 110هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و 39هزار تن انواع قیر بود. در آخرین روز معاملاتی هفته، 98 هزار و 982 تن انواع قیر، گوگرد، وکیوم باتوم، مواد پلیمری، مواد شیمیایی و لوب کات در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 11 مردادماه میزبان عرضه 110هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و 39هزار تن انواع قیر بود. همچنین دیروز، 50 راس دام سنگین نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران به صورت صادراتی عرضه شد. این گزارش حاکی است، 25 هزار تن تختالc و 2 هزار و 650 تن شمش بلوم و 5کیلوگرم شمش طلا در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 191هزار و 230 تن گندم خوراکی و 313 تن جو دامی را در قالب طرح قیمت تضمینی تجربه کرد. افزون براین 500 تن گندم دوروم، 495 تن مرغ منجمد، 16 هزار و 750 تن گندم خوراکی، یک هزار و 975 تن شکر سفید، 300 تن روغن خام، 150تن ذرت دانه‌یی و 50تن جو دامی نیز در این تالار عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 2هزار و 964 تن ضایعات فلزی و کنستانتره فسفات بود.

 

 

ارسال نظر