بورس تهران متعادل اما کم حجم

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۶۹
بورس تهران متعادل اما کم حجم

گروه بورس|

در سومین روز هفته جاری، بازار سرمایه متعادل و به نسبت کم حجم دنبال شد. دیروز، داد و ستدهای بورس تهران دماسنج بازار سرمایه نیمه‌ کانال ۸۱هزار واحدی را رد کرد و معامله‌گران بورسی شاهد دادوستد بیش از 805میلیون سهم و اوراق بودند. به این ترتیب ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته طی 48هزار و 903 نوبت داد و ستد به بیش از 172میلیارد تومان رسید. اما در یک نگاه کلی می‌توان معاملات روز گذشته بورس تهران را متعادل قلمداد کرد چرا که فشار فروش یا تقاضای محکمی در هیچ یک از گروه‌های بازار سرمایه نمایان نبود. البته در این بین فولادی‌ها و دیگر فلزات اساسی با افزایش تقاضا در جهت رشد شاخص و پالایشگاهی‌ها و برخی محصولات شیمیایی در جهت نزول شاخص گام برداشتند که در نهایت برآیند آن رشد 42 واحدی شاخص کل و رسیدن آن به ارتفاع 81 هزار و 533 واحدی شد.

به گزارش «تعادل» در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 58 واحد، پالایش نفت اصفهان با 52 واحد و ملی صنایع مس ایران با 27 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو با 27 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 25واحد و نفت بهران با 13واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 نماگرهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه نهم مرداد 96 با افزایش 42 واحدی روی رقم 81 هزار و 533 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 40 واحدی عدد 17هزار و 818واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 154واحدی به رقم 89 هزار و 895 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 106واحدی به رقم 57 هزار و 203 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 326 واحدی عدد 177 هزار و 312 واحد را به نمایش گذاشت.

 معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد 80 میلیون سهم پتروشیمی شازند به ارزش بیش از 16 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در نماد پلی‌اکریل اما اندکی بیش از 6 میلیون سهم به ارزش بیش از 300 میلیون تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده مواجه شد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، مجتمع پتروصنعت گامارون، قراردادهای اختیار خرید و فروش پالایش نفت اصفهان، حق تقدم فولاد آلیاژی ایران، لابراتوار سینا دارو، تولید فیبر ایران، پالایش نفت اصفهان، حق تقدم خرید سهام دارویی و بهداشتی لقمان، آهن و فولاد ارفع، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، صنایع پتروشیمی زنجان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان کردستان و حق تقدم استفاده نشده گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی متوقف شدند.

 آنالیز گروه‌های بورسی

دیروز، فلزات اساسی روز خوبی را سپری کردند و اکثرا در محدوده‌های مثبت معامله شدند. قیمت بیلت جهانی حدود 470دلار به ازای هر تن معامله شد و در بازار داخلی چین هم رکورد 5ساله را با قیمت‌های 550 دلاری پشت سر گذاشت. با نگاهی به سایت‌های معتبر تحلیلی فلزات مشاهده می‌شود که اکثرا بر ثبات قیمتی در محدوده‌های فعلی توافق دارند و با توجه به اختلاف بودجه فولادی‌ها با قیمت‌های واقعی، انتظار تعدیل مثبت‌های خوب در این طبقه از فلزات اساسی در گزارش‌های آتی می‌رود. فولاد ارفع نیز پس از تعدیل مثبت 131‌درصدی با 6 درصد رشد به گردونه معاملات بازگشت و با گذشت زمان اندکی بر میزان عرضه‌ها افزوده شد و قیمت‌های پایین‌تر را نبز تجربه کرد. نماد فولاد هم که در روزهای اخیر در مسیر رشد قرار دارد دیروز نیز با اقبال مواجه بود به‌طوری که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشته است. فولاد مبارکه دیروز در بورس کالا محصولات خود را عرضه کرد که با تقاضای بالایی همراه بود و رشد خوبی از نظر نرخ فروش تجربه کرد و حکایت از پتانسیل‌های شرکت دارد. فملی سهمی ارزنده که از قیمت‌های جهانی تاثیر زیادی می‌گیرد و باید همراستا با جهش قیمتی مس جهانی، قله‌های جدیدی را فتح کند اما میزان عرضه‌ها در این نماد از سوی حقوقی‌ها زیاد است و با وجود ارزندگی‌اش همانند ترمزی در مسیر رشد آن قرار دارند. شرکت‌های رویی هم همگام با افزایش قیمت جهانی این فلز روز مثبتی را سپری کردند به‌طوری که فزرین همراه با صف خرید، فراور در آستانه صف خرید و مابقی مثبت بودند. فنوال نمادی که این روزها مورد توجه بسیاری از فعالان بازار سرمایه است پس از رشدی چشمگیر حدود 50‌درصدی در سایه حمایت سهامدار ‌درصدی در روزهای اخیر با تحمل دو روز استراحت و اصلاحی کوتاه‌مدت مجددا با جهش قیمتی به صف خرید رسید و با وجود عرضه‌های زیاد اما قدرت خریداران از عرضه‌های فروشندگان پیشی گرفت و نهایتا با صف خرید بسته شد.

در گروه خودرویی شاهد معاملاتی متعادل در خودروسازها و دادوستد‌های مثبت در قطعه‌سازها بودیم. قطعه‌سازها به دلیلی کوچک‌تر بودن و قابلیت چابکی راحت‌تر از خودروسازها حرکت می‌کنند. در معاملات دیروز نمادهای خاهن و خچرخش که در روز کاری قبل به صف خرید رسیده بودند دیروز نیز پرتقاضا بودند که در کنار آنها نماده خکمک نیز با اقبال مواجه شده و به صف خرید رسید. اما میزان عرضه‌ها در این نمادها زیاد بود به شکلی که چندین بار صف آنها عرضه شد و مجددا به صف خرید رسیدند. البته نماد خموتور همچنان مطابق با روزهای قبل با صف خرید بدون عرضه همراه بود. خودروسازها نیز معاملاتی متعادل را پشت سر گذراندند.

گروه سیمانی و ساختمانی روز منفی‌ای را تجربه کردند به‌طوری که اکثرا کاهش قیمتی را ثبت کردند که در این بین صف خرید نماد وآذر و سقاین نمایان بود. به نظر می‌رسد سیمانی‌ها پتانسیل برگشت در چند روز آینده را دارا هستند و می‌توانند رشد قیمتی را تجربه کنند. در گروه سرمایه‌گذاری شاهد معاملات متعادلی بودیم که با بازگشایی نماد وگستر پس از برگزاری مجمع عمومی و با مچینگ تنها 35هزار سهم در قیمت صفر تابلو مواجه بودیم. نماد وتوصا هم همچنان مورد توجه فعالان بازار قرار دارد و پس از 16میلیون معامله به صف خرید رسید و تا آخر بازار آن را حفظ کرد.

پترو پالایش نیز دیروز دادو ستدهای منفی‌ای را گذراندند به‌طوری که از تاثیرگذاران منفی شاخص بودند. البته دیروز نماد شپنا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی و تقسیم سود همراه با اعلام تعدیل مثبت با رشد 5‌درصدی به سامانه معاملاتی بازگشت و تاثیر مثبتی بر شاخص نیز گذاشت. در کاشی سرامیک‌ها همچنان دو نماد کترام و کلوند مورد توجه بازار قرار دارند. نماد کلوند که روز کاری قبل نیز با صف خرید بسته شده بود دیروز نیز پراقبال بود و درآستانه‌های صف قرار داشت. کترام هم که پس از رشدی چشمگیر در روزهای گذشته که با بازگشایی مثبت 20‌درصدی همراه شده بود پس از استراحت و اصلاحی بسیار کوتاه در روز معاملاتی قبل، دیروز با افزایش تقاضا به صف خرید رسید. قندی‌ها در شروع بازار معاملاتی مثبت داشتند اما در اواخر بازار با شدت عرضه‌ها به منفی رسیدند اما نماد قشرین در این جو منفی گروه با صف خرید همراه بود.

 

ارسال نظر