اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۰۲

ورود آسان و سریع شرکت‌ها به بورس

به گفته عضو شورای عالی بورس با راه‌اندازی کلینیک پذیرش بورس، کارکنان شرکت بورس که در حوزه پذیرش اشراف کامل به قوانین دارند، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا در مسیر ورود به بازار سرمایه، ابهام‌های‌شان برطرف شود تا طی این مسیر و احراز شرایط راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

به گزارش «تعادل» قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس در خصوص افتتاح کلینیک پذیرش بورس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: مقررات مربوط به پذیرش پیچیده است و ممکن است شرکت‌هایی که علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه هستند برای طی این روند، رعایت قانون و احراز شرایط پذیرش ابهاماتی داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه نیازمند مشاوره پذیرش هستند، افزود: به همین دلیل سازمان بورس برای تسهیل شرایط پذیرش شرکت‌ها، مجوز مشاوران پذیرش را به برخی نهادها مثل کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری اعطا کرد. این مقام آگاه با اشاره به افتتاح کلینیک پذیرش در شرکت بورس گفت: راه‌اندازی این کلینیک نیز در راستای تحقق هدف تسهیل مسیر پذیرش برای شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در بازار سرمایه است. به گفته عضو شورای عالی بورس با راه‌اندازی این کلینیک کارکنان شرکت بورس که در حوزه پذیرش اشراف کامل به قوانین دارند، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا در مسیر ورود به بازار سرمایه، ابهام‌های‌شان برطرف شود تا طی این مسیر و احراز شرایط راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. محسنی تشکیل چنین ساز و کاری را مثبت دانست و گفت: با راه‌اندازی این کلینیک شرکت‌ها در شرایط راحت‌تری می‌توانند اقدام به احراز شرایط پذیرش در بورس کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت‌ها باید برای ورود به بازار سرمایه ترغیب و تشویق شوند، گفت: البته بسیاری از کارشناسان معتقدند، کاهش مقررات و راحت‌تر کردن شرایط حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه راهکار ترغیب و تشویق شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه نیست. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است باید مقررات درباره شفافیت اطلاعات، حاکمیت شرکتی و نظارت بر شرکت‌ها با جدیت بیشتری اجرا شود.

صندوق تثبیت؛ عاملی  در جهت کنترل هیجانات

صندوق تثبیت بر اساس ماده 26 لایحه رفع موانع تولید و برای کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه‌یی یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی و همچنین حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی به وجود آمده است.

به گزارش «تعادل» فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت‌وگو با سنا در خصوص راه‌اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از این بازار در شرایط بحرانی گفت: امید است، صندوق تثبیت بازار سرمایه عملکرد مثبتی در جهت حمایت از سهامداران خرد داشته باشد البته به گفته مسوولان عملکرد این صندوق مانند صندوق توسعه به صورت روزانه نخواهد بود و همچنین صندوق دارای سقف و کف منابع نبوده و به فراخور نیاز نقدینگی مورد نیاز برای آن تامین خواهد شد.

به گفته وی متولی این صندوق با تعیین بازارگردان، تجمیع منابع مالی و مدیریت متخصصان در جهت تحقق اهداف صندوق حرکت می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اهداف مهم صندوق تثبیت گفت: هدف صندوق تثبیت، انجام عملیات بازارگردانی برای افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از بروز رفتارهای هیجانی در بازار است. وی درباره مهم‌ترین مزیت این نهاد مالی گفت: این صندوق می‌تواند با فعال شدن در شرایط خاص و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و جلوگیری از نوسان، اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند. مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه هیات امنای این صندوق متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار است، گفت: این هیات امنا می‌توانند با اظهارنظرهای خود در اتخاذ تصمیمات اثرگذار و استفاده از موقعیت‌های شغلی خود به نحوی عمل کنند که از وضع قوانین و مقررات و رویه‌هایی که ممکن است با منافع سهامداران جزء تضاد داشته باشد، جلوگیری کنند و در آن‌صورت برای حمایت از بازار نیازی به صرف منابع مالی وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که نمونه چنین نهادهایی در بازارهای توسعه یافته وجود دارد یا خیر، گفت: صندوق تثبیت بازار سرمایه در برخی بازارهای بورس پیشرفته دنیا نیز وجود دارد اما مقایسه بورس در داخل کشور ما با شرایط حاکم در بورس‌های پیشرفته تاحدودی قابلیت مناسب را ندارد. آقابزرگی در ادامه تشریح ویژگی‌های این نهاد جدید که به زودی در بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، اظهار داشت: این صندوق بر اساس ماده 26 لایحه رفع موانع تولید و برای کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه‌یی یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و برای حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی به وجود آمده است.

تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه صکوک

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ آشنایی کافی با ابزارهای تامین مالی اسلامی، ارکان و فرآیند انتشار صکوک ندارند؛ از این رو شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با توجه به پتانسیل‌های موجود خود می‌تواند نقش بسزایی در این حوزه ایفا کند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات، غلامرضا ابوترابی با اشاره به نبود شاخت کافی نسبت به ابزارهای تامین مالی اسلامی (صکوک) خواستار افزایش فرهنگ‌سازی و آموزش در این حوزه شد. وی افزود: بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ آشنایی کافی با ابزارهای تامین مالی اسلامی، ارکان و فرآیند انتشار صکوک ندارند؛ از این رو شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، با توجه به پتانسیل‌های موجود خود می‌تواند نقش بسزایی را در این حوزه ایفا کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اظهار داشت: کاهش هزینه‌ها و زمان تامین مالی از طریق صکوک دو چالش مهم پیش روی انتشار این اوراق است که رسیدگی به آنها در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد. ابوترابی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس و اوراق بهادار اواخر ماه گذشته مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه شد.

 

ارسال نظر