اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۸۰

 اعلام جزئیات آغاز به‌کار صندوق تثبیت بازار سرمایه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییات و زمان تقریبی آغاز به کار صندوق تثبیت بازار سرمایه را اعلام کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس پرس، محسن خدابخش درباره جزییات صندوق تثبیت بازار سرمایه که روز سه‌شنبه مجوز فعالیت آن توسط رییس سازمان بورس صادر شد، اظهار کرد: سرمایه این صندوق طبق قانون، یک میلیارد تومان بوده که توسط دولت تامین شده و قرار است منابع آن از طریق تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی و کاهش کارمزد سازمان بورس و سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام تامین شود. وی با بیان اینکه کاهش کارمزد سازمان توسط شورای عالی تصویب خواهد شد، ادامه داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه دارای هیات امنایی متشکل از وزیر اقتصاد، روسای سازمان بورس، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی هستند که هیات عاملی را تعیین و معرفی خواهند کرد.

این مقام مسوول در مورد زمان تقریبی شروع به کار صندوق و کارکرد آن در بازار سرمایه هم به بورس‌پرس گفت: بعد از مشخص شدن هیات عامل صندوق و محل استقرار، صندوق تثبیت بازار سرمایه طی یکی، دو ماه آینده و در همین نیمه اول سال شروع به فعالیت خواهد کرد. خدابخش ادامه داد: هدف اصلی این صندوق پوشش ریسک‌های ناشی از شرایط بحرانی مانند حادثه تروریستی تهران و ممانعت از بروز رفتارهای هیجانی سهامداران حقیقی و حفظ ثبات بازار است. بر اساس این گزارش، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی برای کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌یی یا فرادستگاهی بازار سرمایه در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و برای حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

 

 تفاهمنامه بورس کالا با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته با حضور مدیران و مقامات ارشد دو مجموعه به امضا رسید.

به گزارش «تعادل» و به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در این مراسم که در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیرامون امضای این تفاهمنامه گفت: یکی از ماموریت‌های اساسی بورس کالای ایران، ایجاد زیرساخت‌های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا این نهادها بتوانند در بستر بورس کالا به ایفای بخشی از نقش‌های خود بپردازند. حامد سلطانی‌نژاد افزود: نکته حایز اهمیت این است که نظارت، نیازمند اطلاعات و ابزار است و بورس کالای ایران علاوه بر اینکه می‌تواند برای جلوگیری از فروش خارج از شبکه و قاچاق کالا در کشور، اطلاعات جامعی را تهیه و در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد، ابزارهای مورد نیاز در همین راستا را نیز می‌تواند طراحی و راه‌اندازی کند. وی تاکید کرد: البته در هر بحث نظارتی و در مبادلات دوجانبه، بسیاری از ملاحظات در نظر گرفته نمی‌شود، اما زمانی که بورس پا به میان می‌گذارد، منافع دوطرف تامین شده و بحث شفافیت نیز به‌طور کامل رعایت می‌شود؛ در این شرایط هم دسترسی سیستمی از طریق بورس کالا ایجاد می‌شود و هم اطلاعات مورد نیاز نهادهای نظارتی تامین خواهد شد. وی در خصوص همکاری بین بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: با امضای این تفاهمنامه و تبادل اطلاعاتی که تحت این تفاهمنامه صورت می‌گیرد، شرایط برای انجام اقدامات لازم برای ممانعت از قاچاق برخی مشتقات نفتی از جمله قیر، جلوگیری از فرار مالیاتی و مباحث مرتبط با پولشویی فراهم می‌شود. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی مراسم امضای تفاهمنامه میان این ستاد با بورس کالای ایران به روند شفاف‌سازی و امکان ارائه اطلاعات قابل رصد از مسیر بورس کالا اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز به یک اصل کلی رسیده‌ایم که اگر موضوع شفاف‌سازی در فرآیندهای مختلف پیرامون مسائل مرتبط با تجارت و خرید و فروش کالا و ارز در اولویت قرار گیرد، بخش زیادی از مشکلات که منجر به فساد یا قاچاق می‌شود، مرتفع شده و جلو تخلفات احتمالی گرفته خواهد شد. حبیب‌الله حقیقی تاکید کرد: در این حوزه، بورس کالا جزو سیستم‌هایی است که فرآیند ارائه اطلاعات و خرید و فروش انواع کالا را به سمت شفاف‌سازی سوق داده و امکان بررسی و رصد اطلاعات را از ابتدای مرحله ارائه تا تحویل کالا فراهم می‌کند.   

 

 توصیه‌نامه طبقه‌بندی ریسک مشتریان

توصیه‌نامه طبقه‌بندی ریسک مشتریان جهت افزایش کارایی مبارزه با پولشویی و تبیین سازوکار اجرایی تهیه و منتشر شد. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، در این نامه که به امضای روح‌الله نجفی دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده، آمده است: با افزایش میزان و شدت نظارت، هزینه‌های نظارت افزایش می‌یابد از این رو جهت کنترل و کاهش هزینه‌های نظارتی در عین حفظ کارایی نظارت، باید بر موارد پرریسک تمرکز کرد که این امر نیز مستلزم طبقه‌بندی ریسک مشتریان است. دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی از مخاطبان این توصیه‌نامه خواسته است که آن را جهت مطالعه، بهره‌برداری و اجرایی کردن ارزیابی‌ها و طبقه‌بندی‌های مرتبط با ریسک دراختیار کلیه واحدهای مربوطه قرار دهند. این نامه خطاب به مدیران عامل بورس‌ها، کارگزاران و سایر نهادهای مالی تحت نظارت، شرکت فرابورس ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه شده است. مطابق مقررات مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه، انجام امور شناسایی و طبقه‌بندی ریسک مشتریان و همچنین ارسال گزارش عملیات و معاملات مشکوک برعهده نهادهای تحت نظارت است. همچنین با عنایت به اینکه در مواد 31 و 32 دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه، طبقه‌بندی ریسک مشتریان الزامی شده است، بر این اساس مستند پیوست آن باتوجه به تجربیات بین‌المللی با نام «توصیه‌نامه طبقه‌بندی ریسک مشتریان» جهت افزایش کارایی مبارزه با پولشویی و تبیین سازوکار اجرایی تهیه شده است.

 

ارسال نظر