اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۹۹

«تومان» کار معامله‌گران را راحت می‌کند

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه تغییر واحد پول کشور از «ریال» به «تومان» انجام معاملات در بورس را راحت‌تر می‌کند، گفت: شاخص بازار سرمایه از تغییرات احتمالی کابینه دولت دوازدهم تاثیر نمی‌پذیرد. به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، حسن قالیباف درباره تغییر واحد پول کشورمان و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: پیش از این هم مردم معاملات‌شان را در بازار‌ها با تومان انجام می‌دادند و همواره ریال می‌نوشتند و به تومان آن را می‌خواندند. وی با بیان اینکه تغییر واحد پول کشورمان از لحاظ اقتصادی تاثیری بر بازار سرمایه نمی‌گذارد، گفت: اعلام قیمت‌ها به تومان برای معامله‌گران بهتر است چراکه ارقام کوچک می‌شوند و معامله‌گران راحت‌تر می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین درباره واکنش بازار سرمایه به تغییرات احتمالی تیم اقتصادی دولت دوازدهم، اظهار کرد: سمت و سوی بازار سرمایه براساس سیاست‌های کلان کشور و برنامه‌های بلندمدتی است که برای اقتصاد کشور تعیین می‌شود و سمت و سوی توسعه‌یی دارد. اما به‌طور قطع در این مسیر، تصمیم‌هایی که دولت می‌گیرد می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند و بر آن تاثیرگذار باشد.

صدور 10 کد سرمایه‌گذار خارجی در یک ماه

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از صدور 10 کد سهامدار خارجی جدید در ماه گذشته خبر داد. به گفته محمدرضا محسنی، 4 سهامدار حقیقی از کشورهای امارات و افغانستان (3 نفر) در تیر امسال با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند. به گزارش «تعادل» به نقل از سمات، محمدرضا محسنی اظهار کرد: 6 سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای گرجستان، ترکیه و ارمنستان و امارات (هر کدام 2 شرکت) ماه گذشته کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اخذ کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد 209 برسد. براساس این گزارش، نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون 878 کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای‌جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ‌کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان فعال هستند. براساس این گزارش، در این فهرست نام 34 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

 صندوق تثبیت بازار سرمایه مجوز فعالیت گرفت

«صندوق تثبیت بازار سرمایه» در راستای اجرای ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، با مجوز سازمان بورس، در تاریخ 23خرداد نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران ثبت شد. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌یی ثبت و راه‌اندازی این نهاد مالی را از تاریخ 4 تیر 96 به‌طور رسمی اعلام کرد. به این ترتیب صندوق تثبیت بازار سرمایه مجاز است از تاریخ صدور این مجوز با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چارچوب اساسنامه مصوب خود به‌عنوان نهاد مالی در بازار سرمایه فعالیت کند.

پیشنهاد اتحادیه مرغداران برای ارزانی

نوسانات شدید قیمت مرغ در نخستین ماه از تابستان امسال موجب عبور بهای مرغ گوشتی از مرز 8000تومان در بازار خرده‌فروشی شد. تلاطماتی که هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما و ازدیاد تلفات در مرغداری‌ها و کاهش جوجه‌ریزی اتفاق می‌افتد. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، این موضوع گاهی با ذخیره‌سازی مرغ در سردخانه‌ها و انبارهای مراکز توزیع گرچه به رفع تقاضای بازار منجر می‌شود، اما نمی‌تواند بازاری مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا را به‌صورتی کارآمد و بدون دخالت ایجاد کند. در همین ارتباط، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور پیرامون مزایای استفاده از بورس کالا و ابزارهای متنوع موجود در آن گفت: بزرگ‌ترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالای ایران از یک سو برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.

محمدعلی کمالی افزود: مساله مهم‌تر بحث شفافیت قیمت‌هاست که باید در فضای رقابتی کامل اتفاق بیفتد. طبیعی است که حضور در بورس کالا به شکل‌گیری فضای قیمتی واقعی و مبتنی بر رقابت کمک می‌کند. وی با اشاره به آغاز عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و تامین مالی تولیدکنندگان با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از هفته گذشته گفت: فراهم شدن این امکان برای معاملات مرغ سرمایه خارج از بخش را وارد این بازار می‌کند تا با استفاده از این روش بتوان پول‌های سرگردان جامعه را در بخش تولید به کار بگیریم.  این مقام مسوول در بیان مهم‌ترین نکات برای توسعه این بازار و کمک به تنظیم و مدیریت کارآمد قیمت‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین موارد، لزوم فرهنگ‌سازی در میان تولیدکنندگان جهت حضور در بورس کالای ایران است، زیرا هنوز تولیدکنندگان به بازار سنتی عادت دارند از همین رو، دولت باید در این رابطه کمک کند.  کمالی عنوان کرد: در بحث تضامین نیز لازم است ردیف‌های خاصی در بودجه بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه یا صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور درنظر گرفته شود تا بتوان عرضه‌کنندگان بیشتری را جذب بورس کالای ایران کرد.

 

ارسال نظر