یک‌سوم ارزش بازار در اختیار 10 شرکت است

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۹۸
یک‌سوم ارزش بازار در اختیار 10 شرکت است

گروه بورس  

اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس در گزارشی بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین شرکت‌های بورسی را معرفی کرد. به گزارش «تعادل» به نقل از بورس تهران، ارزش بازار بورس تهران در پایان تیر سال جاری 324هزار و 800 میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به آخرین گزارش این اداره در پایان اردیبهشت امسال، ارزش بازار شرکت‌های بورسی 4هزار و 700میلیارد تومان افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ارزش بازار بورس تهران در 2ماه بیش از 1.4درصد رشد کرده است.

درحالی ارزش روز بورس تهران بیش از 324هزار و 800 میلیارد تومان است که 10شرکت بزرگ بورسی با ارزش بازاری بالغ بر 108هزارمیلیارد تومان بیش از 30درصد بازار را در اختیار دارند. براساس این گزارش، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ارزش بازاری با رقم 22هزار و 600 میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را دارد و بزرگ‌ترین شرکت بورسی است. این شرکت آخرین پیش‌بینی سود را برای هر سهم 82.2 تومان اعلام کرده است همچنین«فارس» با 50 میلیارد برگه سهم فقط 0.8درصد سهام شناور آزاد دارد.

ارتباطات سیار ایران با نماد «همراه» دومین شرکت بزرگ بورسی است. ارزش بازار این شرکت تا پایان تیر امسال بیش از 14هزار و 400میلیارد تومان است. دومین شرکت بزرگ بورسی آخرین پیش‌بینی سود را به ازای هر سهم را 323تومان اعلام کرده است. «همراه» با نسبت قیمت به درآمد 4.6 مرتبه در بازار فعال است. درصد شناوری این سهم نیز 3.6درصد است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و ارزش بازار 11هزار و 800 میلیارد تومان سومین شرکت بزرگ حاضر در بورس تهران است. این شرکت با P/E معادل 5.2 مرتبه در بازار فعال است همچنین آخرین پیش‌بینی سود این شرکت 30.2تومان است. فولاد مبارکه 22.6درصد سهام شناور آزاد را در بازار دارد.  مخابرات ایران با نماد«اخابر» چهارمین شرکت بزرگ بورسی است. ارزش بازار این نماد 11هزار و 700میلیارد تومان است. مخابرات ایران آخرین پیش‌بینی سود خود را برای هر سهم 46.9تومان اعلام کرده است. این شرکت با نسبت قیمت به درآمد 4.1 مرتبه در بورس تهران فعال است همچنین «اخابر» با وجود 60 میلیارد برگه سهم، شناور آزاد 2.7 مرتبه را داراست.

عنوان پنجمین شرکت بزرگ بورسی متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است. «فملی» با ارزش بازاری 94هزارمیلیارد ریالی در گروه شرکت‌های بزرگ بورس قرار دارد. ملی مس آخرین پیش‌بینی هر سهم را 27.2تومان اعلام کرده و با نسبت قیمت به درآمد 6.9 در بازار فعال است. «فملی» 24درصد سهام شناور آزاد دارد.

نماد «تاپیکو» نیز در گروه شرکت‌های بزرگ بورس است. شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با ارزش بازاری 7هزار و 900میلیارد تومانی و پیش‌بینی سود 29تومانی ششمین سهم بزرگ بورس است. P/E این نماد بزرگ بورسی 6.2 مرتبه است.

سرمایه‌گذاری غدیر با ارزش بازاری 7هزار و 800 میلیارد تومانی دیگر شرکت بزرگ حاضر در بورس تهران است که آخرین پیش‌بینی سود خود را برای هر سهم 20.5تومان اعلام کرده است.

گسترش نفت و گاز پارسیان با ارزش بازاری 7هزار و 600 میلیارد تومانی هشتمین شرکت بزرگ بورس تهران است که تا پایان تیر امسال به ازای هر سهم 37تومان سود پیش‌بینی کرده است.

پتروشیمی جم نیز با نماد «جم» دیگر شرکت بزرگ بورسی است که ارزش بازاری 7هزار و 600 میلیارد تومانی دارد و آخرین پیش‌بینی سود این شرکت 157تومان است.  دهمین شرکت بزرگ بورس مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران است. «مپنا» براساس آخرین گزارش بورس تهران ارزش بازاری 7هزار و 200میلیارد تومانی دارد. این شرکت آخرین پیش‌بینی سود را 52.7 تومان اعلام کرده و با P/E معادل 13.8مرتبه در بورس تهران فعال است.

 

 65 درصد معاملات توسط حقوقی‌ها

آمارها نشان می‌دهد در تیر ماه 65 درصد معاملات توسط اشخاص حقوقی و 35درصد معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته و در خالص معاملات برابر با 74میلیارد و 500 میلیون تومان از مالکیت اشخاص حقوقی کاسته و به مالکیت اشخاص حقیقی افزوده شده است. به گزارش روابط عمومی بورس تهران ماه گذشته اشخاص حقیقی 36درصد خرید و 34درصد فروش را به خود اختصاص دادند. این درحالی است که حقوقی‌های بازار، سهم 64 درصدی از خرید و 66 درصدی از فروش را به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر اشخاص حقیقی طی تیر مالکیت خود در سهام 15گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها صنایع رایانه (77میلیارد و 300میلیون تومان)، محصولات شیمیایی (30میلیارد و 200میلیون تومان)، فرآورده‌های نفتی (14میلیارد و 500 میلیون تومان)، فلزات اساسی (13میلیارد و 700میلیون تومان) و انبوه‌سازی املاک و مستغلات (11میلیارد و 300میلیون تومان) به ترتیب در رتبه 1 تا 5 این فهرست قرار دارند.

بنابر این گزارش، حقوقی‌ها مالکیت خود را در 23صنعت افزایش دادند و در این میان 5 صنعت بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را داشته‌اند. بر این اساس خالص جابه‌جایی ارزش سهام‌های جابه‌جا شده از سمت سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها در 5 گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری(18میلیارد و 600 میلیون تومان)، خودرو و ساخت قطعات(18میلیارد و 400میلیون تومان)، ساخت محصولات فلزی(15میلیارد و 500 میلیون تومان)، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی(6 میلیارد و 900میلیون تومان) و مواد و محصولات دارویی(4میلیارد و 500 میلیون تومان) بیشتر از سایر گروه‌های بورسی بوده است.

 

 پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری تیر ماه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری«آسمان آرمانی سهام» شرکت سبدگردان آسمان، «نقش‌جهان» کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، «آرمان اندیش» شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و «نیکوکاری ایتام برکت» شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا به ترتیب در گروه صندوق‌های «قابل معامله(ETF)»، «در سهام»، «مشترک مختلط» و «مشترک با درآمد ثابت» بالاترین رتبه را کسب کردند. بر این اساس پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایران برای دوره زمانی یک ‌ماهه تیر درحالی اعلام می‌شود که نسبت به بازده 2.5درصدی کل بازار، بازدهی بالاتر و عملکرد مناسبی را نشان می‌دهد.

طی تیر امسال در گروه صندوق‌های قابل معامله (ETF) به ترتیب «آسمان آرمانی سهام» شرکت سبدگردان آسمان، «سپهر کاریزما» سبدگردان کاریزما و «شاخص 30شرکت بزرگ فیروزه» کارگزاری فیروزه آسیا بیشترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. همچنین صندوق‌های «آرمان اندیش» شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، «کوثر» شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن و «آسمان خاورمیانه» شرکت سبدگردان آسمان در گروه صندوق‌های مختلط بهترین عملکرد را براساس بازدهی ماهانه داشته‌اند.

در گروه صندوق‌های سهام نیز شاهد بالاترین بازدهی در صندوق‌های «نقش‌جهان» کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، «کارگزاری پارسیان» شرکت کارگزاری پارسیان و «آسمان یکم» شرکت سبدگردان آسمان بود. همچنین در تیر 1396 صندوق‌های «نیکوکاری ایتام برکت» کارگزاری تدبیرگران فردا، «توسعه سرمایه نیکی» مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر و «گنجینه الماس پایدار» شرکت سبدگردان الماس بهترین‌های گروه صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

براساس این گزارش 5 صندوق برتر تیر 1396 فارغ از شاخص ترکیب دارایی‌ها شامل صندوق‌های «نقش‌جهان» کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، «کارگزاری پارسیان» شرکت کارگزاری پارسیان، «آسمان آرمانی سهام(ETF)» شرکت سبدگردان آسمان، «آسمان یکم» شرکت سبدگردان آسمان و «امین آوید» شرکت کارگزاری امین آوید است.

 

ارسال نظر