سود سهام عدالت مشمولان ۱۵۰ هزار تومان شد

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۹۶
سود سهام عدالت مشمولان ۱۵۰ هزار تومان شد

گروه بورس  علی رمضانیان

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه سود تقسیمی سهام عدالت میان مشمولان در سال جاری حداکثر ۱۵۰ هزار تومان است، گفت: زمان دقیق واریز سود مشخص نیست؛ چراکه هم شرکت‌ها باید سود خود را به حساب این سازمان واریز کنند و هم قانون اجازه تقسیم سود بدهد.

به گزارش «تعادل»، پوری‌حسینی صبح دیروز در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: تاکنون از 49 شرکت در سبد سهام عدالت که قیمت‌گذاری قطعی آنها انجام شده، 46 شرکت به مجمع رفته‌اند که از این تعداد 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16 شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.

در همین ارتباط، رییس سازمان خصوصی در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر اینکه شرکت‌های سرمایه‌پذیر 60 شرکت بوده، تکلیف 49شرکت تاکنون مشخص شده، وضعیت 11شرکت سرمایه‌پذیر دیگر چگونه است، گفت: از 60 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت، 11 شرکت قطعیت نداشته و از این 11شرکت سودی به حساب مشمولان واگذار نمی‌شود، علاوه بر این از طریق این 49 شرکت حدود 3هزار و 345 میلیارد تومان سود برای سال 95 دریافت شده که به حساب مشمولان واریز خواهد شد لذا آن 11 شرکت تاکنون برای مشمولان محاسبه نشده و در پرتفوی سهام عدالت قرار نگرفته است.

 اجرای فاز اول آزادسازی

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: این مرحله، فاز نخست آزادسازی سهام عدالت است که براساس آن 47میلیون از 49 میلیون نفری که سهام عدالت دریافت کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به این سامانه اقدام به مشاهده صورت‌حساب و تسویه اقساط خود کنند که البته 2 میلیون نفر باقی‌مانده از متوفیان این سهام هستند.

 فاز دوم، پرداخت سود است

پوری‌حسینی اضافه کرد: فاز دوم آزادسازی سهام عدالت نیز از 20 فروردین امسال با دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان برای واریز نقدی سود این سهام اجرایی شده که تاکنون 29 میلیون نفر شماره شبای خود را وارد سامانه کرده‌اند که از این تعداد 27 میلیون شماره شبا تایید نهایی شده و 2میلیون شبای دیگر هم در مرحله بررسی و تایید نهایی هستند. وی ادامه داد: از نظر تعداد، این میزان تعامل با عامه مردم در کشور بی‌نظیر بوده و از سوی دیگر باعث شده تا اطلاعات مشمولان در سیستم بانکی کشور نیز تا حدودی اصلاح و به‌روز شود.

 20 میلیون نفر شماره شبا ندادند

وی در ادامه با دعوت از 20 میلیون مشمولی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت ارائه نداده‌اند، گفت: در فاز نهایی مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت قرار بر این است تا پس از دریافت و تایید شماره شبای مشمولان طبق قانون، سود نقدی میان آنها توزیع شود.

 امیدها به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اذعان کرد: تنها برگزاری مجامع سه شرکت دیگر باقی مانده است تا سود تقسیمی نهایی امسال میان مشمولان مشخص شود که یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها هلدینگ خلیج‌فارس است که پیش‌بینی می‌شود سودی بین 600 تا 700 میلیارد تومان برای سهام عدالت در مجمع آن تقسیم شود.

 توزیع 3345 میلیارد تومان سود

او همچنین اظهار کرد: تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان بوده که با برگزاری مجامع سه شرکت باقی‌مانده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

 سود 150 هزار تومانی در انتظار مشمولان

وی درخصوص میزان سود تقسیمی میان مشمولان گفت: از 3 هزار و 345 میلیارد تومان سود تقسیمی تا به امروز، به آن دسته از مشمولانی که سهام عدالت آنها از محل تخفیفات ارائه شده و تسویه دلبخواهی اقساط، یک میلیون تومان می‌ارزد، 125 هزار تومان سود است که پیش‌بینی می‌شود با برگزاری مجمع 3شرکت باقی‌مانده سود دریافتی سهام عدالت از شرکت‌ها در مجموع به بیش از 4هزار میلیارد تومان برسد که در این صورت به هر مشمول 150هزار تومان سود خواهیم داد. وی ادامه داد: یعنی هر خانواده 5 نفره 750 هزار تومان سود می‌گیرد که البته این سود برخلاف یارانه به حساب خود مشمول واریز می‌شود و تمام سودها به حساب سرپرست خانوار واریز نخواهد شد.

 ارتباط سود دریافتی با اقساط پرداخت شده

پوری‌حسینی ادامه داد: همچنین مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت و مشاهده صورت‌حساب خود از میزان ارزش سهام عدالت خود آگاهی پیدا کنند و براساس میزان ارزش سهام عدالت به آنها سود تعلق خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر سهام عدالت مشمولی 530 هزار تومان ارزش داشته باشد و بقیه اقساط خود را تسویه نکرده باشد، این مشمول 53درصد از رقم 125 هزار تومان سود را دریافت خواهد کرد که حدود 65 هزار تومان می‌شود.  پوری‌حسینی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها بلافاصله پس از تقسیم سود اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند که این موضوع می‌تواند سود تعلق گرفته به سبد سهام عدالت را تحت‌تاثیر قرار دهد، گفت: تا به امروز پس از تقسیم سود هیچ افزایش سرمایه‌یی صورت نگرفته بنابراین به‌طور پیش‌فرض همان 3هزار و 345میلیارد تومان میان مشمولان توزیع خواهد شد.

 فعلا سود نمی‌دهیم

رییس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص زمان واریز سود نقدی میان مشمولان گفت: فعلا نمی‌توان زمان دقیقی برای این کار مشخص کرد چراکه توزیع سود از اختیارات سازمان خصوصی‌سازی نیست برای اینکه منتظر چراغ سبز شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی هستیم. وی با بیان اینکه تا به امروز از 3 هزار و 345 میلیارد تومان سود تقسیمی شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت تنها 130 میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده است، گفت: براساس قانون شرکت‌ها تا 8 ماه پس از فصل مجامع برای دادن سود سهام عدالت مهلت دارند و بنابراین هر چند سازمان خصوصی‌سازی مایل به تقسیم تدریجی سود میان مشمولان است اما به ناچار باید منتظر وصول سود سهام و نیز نظر شورای عالی اصل 44 باشیم.

 خروج شرکت‌ها از فهرست واگذاری

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: طی 16سال گذشته یک‌هزار و 713 شرکت در لیست واگذاری قرار داشتند که از این تعداد 845شرکت واگذار شده و 176 شرکت معادل 10درصد به دلایل ورشکستگی یا ادغام منحل شدند و از فهرست واگذاری خارج شدند. همچنین 218 مورد معادل 13درصد به دلایل قانونی از فهرست واگذاری‌ها خارج شدند و در حال حاضر 329 شرکت در صف انتظار برای واگذاری قرار دارند.  پوری‌حسینی در مورد 218 شرکت که از فهرست واگذاری خارج شدند، گفت: برخی از این شرکت‌ها یارانه دریافت می‌کنند یا قیمت‌های تکلیفی دارند درواقع شرکت‌هایی مانند شرکت‌های توزیع برق، توزیع گاز، شرکت‌های آبفا و صندوق‌های حمایت روستایی به‌دلیل اینکه خدمات عمومی ارائه می‌کنند و واگذاری این شرکت‌ها موجب خسران عمومی می‌شود از فهرست خارج شدند.

 اشتغال‌زایی در شرکت‌های واگذار شده

پوری‌حسینی گفت: برخی اصرار دارند چهره کثیفی از خصوصی‌سازی به‌جا بگذارند. کاهش سطح اشتغال نداشتیم بلکه با افزایش شغل مواجه شده‌ایم. وی تصریح کرد: نتیجه ارزیابی ۹۰ شرکت واگذار شده نشان می‌دهد که تعداد ایجاد شغل بیشتر شده ولی برخی در این مورد بداخلاقی می‌کنند.

 گلایه از هیات واگذاری

پوری‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به هیات واگذاری‌ها اشاره و اذعان کرد که این هیات متشکل از 2 عضو دولتی و 2 عضو بخش خصوصی اعم از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی هستند و در ادامه در پاسخ به پرسش «تعادل» مبنی بر انتقادات از عملکرد اعضای بخش خصوصی گفت: از این بخش گلایه‌مندیم و گلایه ما از این افراد آن است که چرا از جایگاه قانونی خود برای دفاع از خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته، استفاده نمی‌کنند و درمورد هجمه‌هایی که به سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌شود، بی‌تفاوت هستند. معاون وزیر اقتصاد گفت: روسای اتاق‌های بازرگانی و تعاون عضو هیات عالی واگذاری هستند که می‌توانند زمینه‌ساز دفاع از فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه باشند.

 واگذاری 6 شرکت در بازار سرمایه

گفتنی است سهام 6 شرکت و یک جایگاه سوخت دولتی در مرداد امسال توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس، فرابورس و مزایده عرضه می‌شود. سهام 6 شرکت و یک جایگاه سوخت دولتی در مرداد امسال توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس، فرابورس و مزایده عرضه می‌شود. سهام 6 شرکت و یک جایگاه سوخت دولتی در مرداد امسال توسط سازمان خصوصی‌سازی روی میز فروش می‌رود که در این میان 100درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل 3 میلیارد و 182 میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم 7931 ریال به صورت 10درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 8 سال و 100درصد سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شامل یک میلیون و 505 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 4 میلیون و 839 هزار و 742 ریال به‌صورت 10درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 8 سال در روز نهم مرداد به مزایده گذاشته می‌شود. همچنین 66.64درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتئینی استان کردستان شامل 82 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم یک‌میلیون و 264 هزار و 546ریال به‌صورت 10درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 7 سال، 30.78درصد سهام شرکت قند دزفول شامل 923هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 109هزار و 155ریال به صورت 20 درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 4 سال به‌علاوه جایگاه سوخت اوج مربوط به استان قزوین به قیمت کل پایه 22 میلیارد و 539میلیون ریال به‌صورت 40درصد نقد و بقیه قسطی در مدت 2 سال، میزان سهام و دارایی‌های دولتی هستند که در این روز از طریق مزایده واگذار خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: عرضه عمده سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل 5میلیارد و 556 میلیون سهم معادل 16.75درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم 741ریال در فرابورس و بلوک 21.912درصدی سهام شرکت حفاری شمال نیز به قیمت پایه هر سهم 3257ریال در بورس اوراق بهادار در مرداد امسال انجام خواهد شد.

 

ارسال نظر