اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۲۲

سود بالای سپرده‌های بانکی ضرر به بازار سرمایه

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه تبعات سود بالای بانکی به سپرده‌گذاران تنها به بازار سرمایه و بورس بازنمی‌گردد، گفت: سود بالای بانکی به ضرر بازار سرمایه و بخش صنعت کشور و نیز زیان بانک‌هاست.

سود بالا به سپرده‌های بانکی به زیان بازار سرمایه، بانک‌ها و بخش صنعت کشور است. حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران دیروز در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک‌ها برای نپرداختن سودی به سهامداران بورسی و اعطای سودهای بالا به سپرده‌گذاران خود بیان کرد: بیشتر مجامع بانک‌ها هنوز برگزار نشده و تنها 2 مجمع برگزار شده که آنها نیز پرداخت سود جزیی به سهامداران خود را تصویب کرده‌اند. وی با بیان اینکه انصاف باید رعایت شود، اضافه کرد: نهاد ناظر بازار پول باید به این مساله توجه کند که سهامداران بازار سرمایه به دلیل نرخ بالای سود بانکی و هزینه تامین مالی در کشور دچار آسیب شده‌اند. مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران درباره پیامدهای پرداخت سود بالای بانکی گفت: تنها سهامداران بورس آسیب نمی‌بینند، بلکه صنعت و نهادهای بازار پول هم دچار آسیب می‌شود.

قالیباف‌اصل ادامه داد: بانک‌ها واسطه جذب پول هستند، باید سپرده‌های کوچک مردم را جذب کرده و به سوی فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت کنند، اما بالا بودن نرخ سود بانکی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وی یادآور شد: تبعات سود بالای بانکی تنها به بازار سرمایه و بورس بازنمی‌گردد، مسائل کلان ملی مطرح است، برای شکل‌گیری رونق اقتصادی و توجیه‌پذیری اجرای طرح‌های اقتصادی باید هزینه پول در کشور کاهش یابد. مدیرعامل بورس تهران در پایان گفت: در صورتی که هزینه پول در کشور کاهش یابد همه بانک‌ها و هم صنایع رونق می‌یابند.

ضرورت ثبات نرخ تورم برای حفظ بازار سهام

عضو شورای عالی بورس با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد: اگر تورم افزایش پیدا کند به ترتیب گرانی به بازار ارز، کالای اساسی، سهام و مسکن سرایت پیدا می‌کند. به گزارش «تعادل» حسین عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلاتی که اخیرا برای نظام بانکی کشور ایجاد شده است، گفت: بانک مرکزی برای رفع این مشکل تلاش‌های بسیاری را انجام داده است تا مشکل سپرده‌گذاران را رفع کند اما باید توجه داشته باشیم این مشکلی نیست که به تازگی به وجود آمده باشد چرا که این مساله یک مشکل قدیمی در سیستم نظام بانکی کشورمان بوده است. وی ادامه داد: این مشکلی نیست که در دولت یازدهم به وجود آمده باشد. پیش از اینها سیستم بانکی کشورمان با این مشکل مواجه بود اما در دولت یازدهم به وضعیت دشوارتری رسیده است و برای رفع آن باید مجموعه‌یی از راه‌حل‌ها ارائه شود.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مشکل تمام بانک‌ها کمبود نقدینگی نیست که بگوییم بانک مرکزی می‌تواند با تزریق سرمایه این مشکل را رفع کند. بسیاری از این بانک‌ها مشکل ساختاری دارند و در طول سال‌های گذشته سودهایی پرداخت کردند که از توان آنها خارج بوده است.

عبده‌تبریزی همچنین در پاسخ به اینکه آیا باید از سپرده‌های کوتاه‌مدت مالیات گرفت، گفت: شاهد این اتفاق خواهیم بود و در حوزه مسکن هم به سمت اخذ مالیات رفته‌ایم. وی افزود: طبیعی است کسانی که سرمایه خود را با حداقل ریسک در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مالیات بیشتری بپردازند اما معتقدم حساب‌های خرد عامه ‌مردم باید از این مالیات معاف باشند و مالیات تنها به ارقام بزرگ تعلق بگیرد. وی همچنین با اشاره به احتمال کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نرخ ارز تاکید کرد: اگر کش تورم در برود نیازی به کاهش نرخ سود بانکی نیست. از سوی دیگر اگر تورم افزایش پیدا کند، افزایش قیمت به ترتیب در نرخ ارز، کالاهای اساسی، سهام و مسکن را خواهیم دید و به این ترتیبی که گفته شد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه تغییرات احتمالی در کابینه دولت یازدهم و تیم اقتصادی دولت آینده تاثیرات قابل توجهی بر نوسان شاخص بورس و بازار سرمایه نخواهد داشت، گفت: به نظر نمی‌رسد کابینه دولت دوازدهم تغییرات عمده‌یی داشته باشد. عبده‌تبریزی در پاسخ به اینکه آیا شاخص‌ بازار سرمایه تحت تاثیر تغییرات احتمالی کابینه دولت دوازدهم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که کابینه دولت دوازدهم تغییرات عمده‌یی داشته باشد، بنابراین فکر نمی‌کنم شاخص بازار سرمایه تحت تاثیر از این موضوع دچار نوسان شود.   

اوراق سلف موازی استاندارد ابزار تامین مالی سرمایه در گردش

اوراق سلف موازی استاندارد، ابزاری برای پوشش ریسک قیمت برای طرفین معامله است و با فراهم کردن امکان کشف قیمت رقابتی و عادلانه برای دارایی پایه، ابزاری مفید محسوب می‌شود. به گزارش «تعادل» مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا با بیان مطلب فوق در خصوص دلایل شکل‌گیری اوراق سلف موازی استاندارد به سنا گفت: اوراق سلف موازی استاندارد یک ابزار تامین مالی برای مقاصد سرمایه در گردش است و برخلاف سایر اوراقی که در بازار سرمایه کشور ما با هدف تامین مالی پروژه‌های بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمدتا با هدف تامین مالی سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی منتشر می‌شود.

علیرضا ناصرپور با اشاره به اینکه دلیل انتشار اوراق سلف موازی استاندارد رفع مشکلات در معاملات سلف بوده است، گفت: نبود بازار ثانویه برای قرارداد سلف و نبود امکان نقدشوندگی آن تا سررسید از جمله مشکلات بسیاری از شرکت‌های تولیدی فعال در بورس‌های کالایی است. وی با بیان اینکه با اوراق سلف موازی استاندارد امکان تامین مالی تسهیل شده است، افزود: با راه‌اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت‌ها باز هم در قالب همان قراردادهای سلف می‌توانند اقدام به فروش محصولات خود کنند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند با فراهم آوردن امکان انجام معاملات ثانویه بر اوراق سلفی که منتشر کرده‌اند، بازار ثانویه برای سلف‌ها ایجاد و از این طریق امکان تامین مالی را تسهیل کنند. به گفته این مقام مسوول، اوراق سلف موازی افزون بر تنوعی که به ابزارهای معاملاتی بورس می‌بخشد، به نقدشوندگی معاملات سلف نیز کمک کرده و جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد می‌کند. وی در ادامه به نقش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد در کشف قیمت اشاره و ابراز کرد: معاملات ثانویه اوراق سلف موازی این امکان را فراهم می‌کند تا افرادی که به خرید کالا با این شیوه اقدام می‌کنند با ریسک نقدشوندگی مواجه نشوند و بتوانند پیش از سررسید، این اوراق را در بازار بفروشند.

 

 

ارسال نظر