شاخص کل در آستانه ورود به کانال 81 هزار واحدی

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۲۱
شاخص کل در آستانه ورود به کانال 81 هزار واحدی

گروه بورس|

بورس تهران روز گذشته درحالی معاملات کم‌حجم اما متعادل را در اغلب نمادهای معاملاتی به نظاره نشست که لزوم اصلاح قیمتی در گروه‌های پراقبال بازار ازجمله شوینده‌ها، رایانه، سیمانی‌ها و تک‌سهم‌های دارویی در کنار برخی نمادهای غذایی‌ها باعث شد تا کلیت معاملات در محدوده صفر تابلو نوسان کند.

 به گزارش«تعادل» دیروز بازار سهام بازاری کم‌حجم اما متعادل بود که همزمان با برگشت اغلب نمادهای معاملاتی پراقبال بازار در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها از فصل مجامع توانست، نماگرهای سبزپوش را به نظاره بنشیند. به این ترتیب بازگشت نمادهای معاملاتی پراقبال بازار ازجمله معدنی‌ها و فلزات اساسی به نماگرهای منتخب بازار کمک کرد تا با وجود انباشت عرضه از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی اما به رهبری دوقلوهای سنگ‌آهنی همچنان با نمایی سبزپوش به کار خود پایان دهند.

 بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه دوم مرداد 96 با افزایش 70واحدی روی رقم 80هزار و 933واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 66 واحدی عدد 17هزار و 796واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 97واحدی به رقم 89هزار و 217واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 82 واحدی به رقم 56 هزار و 422واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 26واحدی عدد 177هزار و 974واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر تا 38واحد، فولاد مبارکه با 28واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی تا 25واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی پردیس با 41واحد، ایران ترانسفو با 15واحد و خدمات انفورماتیک تا 9واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 199میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 558 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 999نوبت داد و ستد بود.

دیروز در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد 40میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از 9میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. در ایران‌ترانسفو نیز بیش از 3.5سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده انتقال یافت.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های خدمات فنی فولاد یزد، سالمین، تامین ماسه ریخته‌گری، سرمایه‌گذاری پارس توشه، بانک خاورمیانه، بانک انصار، حق تقدم خرید سهام سایپا شیشه، پتروشیمی اصفهان، کشاورزی و دامپروری مگسال، مهندسی صنعتی روان ‌فن‌آور، نفت پاسارگاد، حق تقدم خرید سهام نفت پاسارگاد، لوله و تجهیزات سدید، افرانت، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، هود شیمیایی اوره لردگان، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن از سوی ناظر بازار سهام درحالی بازگشایی شد که دیروز هیچ نماد معاملاتی متوقف نماند.

بازگشایی 7 نماد معاملاتی در فرا بورس

فرابورس ایران مبادلات دومین روز کاری مرداد 96 را با نقل و انتقال 167میلیون ورقه بهادار در بیش از 27هزار دفعه به ارزش افزون بر 97میلیارد و 200میلیون تومان پایان داد.

بر این اساس در روز دوشنبه دوم مرداد به موازات بازگشایی 7نماد معاملاتی، شاخص کل نیز با افت 0.5واحدی مواجه شد و در سطح 923.7واحدی قرار گرفت. در همین حال نزدیک به 83 میلیون سهم به ارزش بیش از 23میلیارد و 300میلیون تومان درحالی در مجموع بازارهای اول و دوم مبادله شد که نماد شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با دادوستد 10میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 400میلیون تومان بیشترین حجم و نماد شرکت مواد ویژه لیا با نقل و انتقال 2.8میلیون سهم به ارزش3میلیارد و 500 میلیون تومان. بالاترین ارزش مبادلات را از آن خود کردند.

در جریان معاملات روز گذشته همچنین شاهد بازگشایی نمادهای کود شیمیایی اوره لردگان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، افرانت، لوله و تجهیزات سدید، نفت پاسارگاد و حق تقدم این نماد، شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور و پتروشیمی اصفهان بودیم. نگاهی به پربازدیدترین نمادهای معاملاتی نشان می‌دهد که «شلیا»، «چکاپا» و «غشهداب» 3 نماد پربیینده و نمادهای«مفاخر»، «سبزوا» و «کپرور» نیز 3 نماد با بیشترین رشد قیمت در معاملات روز گذشته بودند.

در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز 79میلیون سهم به ارزش بیش از 14میلیارد و 600 میلیون تومان دادوستد شد. سرمایه‌گذاران همچنین 495هزار ورقه بهادار را در بازار اوراق با درآمد ثابت به ارزش 48میلیارد و 300میلیون تومان معامله کردند. سرمایه‌گذاران اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم را به میزان 135هزار ورقه به ارزش بیش از 12میلیارد و 900میلیون تومان در این بازار دست به دست کردند که بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

دیروز همچنین موعد سررسید اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم بود که نماد این اوراق 26تیر برای پرداخت مبالغ اسمی در سررسید متوقف شده بود. تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز میزبان معامله بیش از 99هزار ورقه تسه به ارزش 7میلیارد و 600 میلیون تومان قرار گرفت. قیمت تسه‌ها دیروز در بازه 75 تا 77هزار و 800 تومان قرار داشت. در نهایت شاخص کل فرابورس دیروز به افت 0.5واحدی تن داد که عمده تاثیر منفی بر شاخص از جانب دو نماد «میدکو» و «افرا» تا سطح حداکثر 0.74واحد رقم خورد. در مقابل نماد«سمگا» تا 0.4واحد تاثیر مثبت بر آیفکس به جا گذاشت.

 عرضه ۴۱ هزار تن گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی

اما تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران دیروز میزبان عرضه ۴۱هزار و ۴۱۹تن گندم خوراکی استان‌های اردبیل، مرکزی، زنجان و خراسان شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. همچنین یک هزار و ۳۱۱تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۵۵ هزار تن گندم خوراکی، یک هزار و ۳۲۵تن شکر سفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۲۰۰تن ذرت دانه‌یی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

براساس این گزارش ۱۰هزار تن شمش بلوم و ۸کیلوگرم شمش طلا در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. این گزارش حاکی است ۱۰هزار تن گوگرد گرانوله و ۲۰۰تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشمی نیز شاهد عرضه ۱۰۰هزار و ۶۰۱ تن انواع مواد پلیمری، قیر، گوگرد، لوب کات، وکیوم باتوم و سلاپس واکس است. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۲۸راس دام سنگین نهاده‌های دامی جاهد به صورت صادراتی و ۴۴تن ضایعات فلزی، بشکه خالی و روغن لکوموتیو را تجربه کرد.

 عرضه 4 میلیون لیتر حلال در بورس انرژی

در جریان معاملات روز گذشته بورس انرژی 4میلیون لیتر حلال 402 روی تابلو عرضه رفت. همچنین می‌توان معاملات روز دوشنبه دوم مرداد را به علت همزمانی مشخص شدن قیمت‌های ماهانه پالایشگاه‌ها و قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های پتروشیمی از پرترافیک‌ترین روزهای کاری امسال بورس انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی به شمار آورد. براساس این گزارش در جلسه معاملاتی دیروز کالاهای آیزوریسایکل، حلال 402، حلال 404، بلندینگ نفتا حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده و حلال 410 پالایش نفت شیراز، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402و حلال 404 پالایش نفت تبریز، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت تهران، قطران. عمده ذوب آهن اصفهان، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی عرضه شد که عرضه 4میلیون لیتر حلال 402 جزو مهم‌ترین این عرضه‌ها به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر