صعود نماگرهای بورس؛ حبابی یا بنیادی

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۲۲:۳۷:۲۳
کد خبر: ۱۰۳۵۴۶
صعود نماگرهای بورس؛ حبابی یا بنیادی

گروه بورس  

طی دو روز گذشته بازار سرمایه بیش از 700 واحد رشد کرده و بر این اساس شاخص کل برای ورود به کانال 81هزار واحدی خیز برداشت. دیروز با بازگشایی نمادهای فلزی تقاضا روی این نمادها افزایش یافت تا جایی که نماد شرکت فولاد مبارکه به محض بازگشایی و با رشد قیمت 8 درصدی بیش از 223واحد روی شاخص تاثیر افزایشی داشت.

به گزارش «تعادل» برخی فعالان بازار سرمایه به رشد نماگرهای بازار تردید کرده و این پرسش را مطرح می‌کنند که رشد شاخص در روزهای اخیر حبابی بوده و به زودی برگشت خواهد کرد یا بنیادی است. تصور حبابی بودن رشد شاخص‌ها در دوران رکود اقتصادی قابل طرح بوده و می‌تواند واقعی به نظر برسد اما زمانی که رشد اقتصادی مثبت بوده و روند افزایش دارد، می‌توان رشد نماگرها را بنیادی دانست زیرا بر اساس تولید ناخالص داخلی این رشد اتفاق می‌افتد؛ هرچند ممکن است تعدادی از 37 صنعت موجود در بورس با تبعیت از دیگر صنایع حبابی رشد کنند اما کلیت رشد بازار بنیادی خواهد بود. در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تردید در رشد نماگرهای بورسی و اعلام اینکه بخشی زیادی از رشد نماگرهای بورسی حبابی است، اظهار کرد: تقسیم سود سهام شرکت‌های بورسی در تیرماه هر سال در افزایش تقاضا برای خرید سهام موثر است که انجام این مهم به رشد شاخص کمک می‌کند. آقاپور علیشاهی تصریح کرد: هرساله در اوایل تابستان برای ارائه مطلوب صورت‌های مالی، از سوی دلالان برخی شرکت‌های بورسی خرید و فروش‌های سهام به‌صورت هدفدار نیز انجام می‌شود. وی ادامه داد: اتفاقاتی که برای سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری در ماه‌های گذشته افتاد، باعث شده بخشی از نقدینگی‌های مردم به سوی بخش مسکن و بورس سوق داده شود، بنابراین می‌توان عنوان کرد عوامل مذکور در رشد شاخص بورس در چند روز گذشته موثر بوده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید پذیرفت کارهای زیرساختی برای تقویت بازار سرمایه انجام نشده و بخشی از رشد شاخص بورس به‌صورت حبابی بوده، بنابراین برای رشد واقعی بازار سهام باید بخش تولید تقویت شود.

 رونق بورس در پی رشد قیمت کامودیتی‌ها

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان درباره چرایی رشد شاخص بورس و رونق معاملات در روزهای اخیر به عواملی مانند رشد نرخ کامودیتی‌ها (مواد پایه و فلزی)، تعدیل‌های مثبت در گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و کاهش جذابیت سود اوراق با درآمد ثابت اشاره کرده و آن را بنیادی تلقی می‌کنند. یکی از این کارشناسان بازار سرمایه درباره چرایی رشد شاخص بورس و رونق معاملات به ایرنا گفت: تحولات مثبتی در اقتصاد رخ داده که باعث رونق بازار سرمایه شده است که از جمله آنها می‌توان به بهبود وضعیت بنیادی شرکت‌ها اشاره کرد. «فرزاد مسافری‌راد» افزود: برخی گروه‌های بورسی مانند پالایشی‌ها و فولادی‌ها، تعدیل‌های خوبی را ارائه کرده‌اند، همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و فلزی) تاثیر مثبتی بر شرکت‌های بورسی گذاشته است. وی ادامه داد: کاهش نرخ اوراق با درآمد ثابت و کاهش سود بانکی نیز بر افزایش جذابیت شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است. در روزهای اخیر شاهد کاهش سود «اوراق اخزا» به حدود 20درصد بودیم؛ همچنین بانک مرکزی و مجلس نیز کاهش سود بانکی را پیگیری می‌کنند. مسافری‌راد به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها اشاره کرد و به ایرنا گفت: گزارش‌های سه ماهه نشان می‌دهد، وضعیت شرکت‌های بهبود یافته و در آنها تعدیل‌های مثبت صورت گرفته است. وی افزود: البته به نظر می‌رسد، عملکرد شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه از جمله شرکت‌های فولادی و فلزی بهتر از آن چیزی باشد که در این گزارش‌ها اعلام شده است.  

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و بعید است مانند گذشته افت کند. «البته باید توجه داشت شرکت‌ها در پیش‌بینی‌های مالی خود نرخ کامودیتی‌ها را پایین لحاظ کرده‌اند که می‌تواند باعث تعدیل‌های مثبت در آینده شود». وی درباره چشم‌انداز بازار سرمایه نیز گفت: در کوتاه و میان‌مدت، بورس از روندی رو به رشد برخوردار می‌شود که البته شیب آن، ملایم و معقول است؛ بنابراین نباید انتظار رشد سریع و جهش پایدار از بورس داشت. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد شاخص بورس به تدریج رشد می‌کند و شرکت‌های مربوط به صنایع فلزات اساسی و شرکت‌های پرداخت الکتریکی وضعیت مطلوبی خواهند داشت. مسافری‌راد اضافه کرد: صنعت خودرو تا زمانی که نتواند محصولات متفاوت تولید کرده و بازارهای صادراتی خود را گسترش دهد، قادر به رشد چشمگیر نخواهد بود.  دیروز معامله‌گران بورس تهران پس از رفت و برگشت اغلب نمادهای معاملاتی از فصل مجامع به تالار شیشه‌یی شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام با هدف شناسایی بازدهی‌های به دست آمده در روزهای گذشته و اصلاح قیمتی مطابق با الگوهای تکنیکال در کلیت معاملات بازار سهام بودند. بازاری که اگر چه حجم معاملات سهام در آن تعریف چندانی ندارد، اما همچنان تکاپوی معامله‌گران برای شناسایی سود به هر قیمتی دیده می‌شود. نماد معاملاتی فولاد مبارکه پس از بازگشت از مجمع عادی سالانه همچنان با اقبال خریداران مواجه شد و در مکانیسم حراج قیمتی توانست با نوسان 8 درصدی در دامنه صعودی قیمت‌ها بازگشایی شود. این نماد معاملاتی با توجه به تبدیل شدن به قطب مدیریتی در شرکت‌های سنگ آهنی از طریق به دست‌گیری اغلب کرسی‌های هیات‌مدیره و در عین حال افزایش قیمت فولاد در بازار آزاد مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته است. دیروز بازار سهام کم حجم اما پرتکاپو بود که انگیزه شناسایی بازدهی و اصلاح قیمتی سهام باعث شد تا عرضه بر تقاضای سهام غلبه کند.

 بررسی نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه اول مرداد ماه 96 با افزایش 192واحدی روی رقم 80 هزار و 863 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 60واحدی عدد 17هزار و 729 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 317 واحدی به رقم 89هزار و 120واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 233واحدی به رقم 56هزار و 339 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 122واحدی عدد 178هزار و یک واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 223 واحد، مخابرات ایران با 37 واحد و به‌پرداخت ملت با 22 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.  در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان با 43واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 29واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 18واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 187میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 640 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 48هزار و 960نوبت داد و ستد بود.

 توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان سفید نی‌ریز، سیمان کرمان، پتروشیمی پردیس، حق تقدم خرید سهام سیمان کرمان، قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام فولاد مبارکه، اوراق اختیار فروش تبعی شرکت داروپخش، فولاد مبارکه اصفهان، زغال‌سنگ نگین طبس، تراکتورسازی ایران، داروپخش، بیمه پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ایران‌یاساتایر و رابر، محورسازان ایران‌خودرو، تولیدی گرانیت بهسرام، حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم بین‌المللی محصولات پارس، امور رفاهی کارگزاران پارس، پتروشیمی کازرون، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، سیمان باقران، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، کشتیرانی دریای خزر، دامداری تلیسه نمونه، جوش و اکسیژن ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های خوراک دام پارس، کارخانجات قند قزوین، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، همکاران سیستم، حق‌تقدم خرید سهام سیمان ارومیه و اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان متوقف شدند. دیروز همچنین نماد اوراق حق تقدم خرید استفاده از تسهیلات مسکن برای تیر ماه 96 بازگشایی شد.

 معاملات  درون گروهی

دیروز در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 30میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت. همچنین 19میلیون سهم تاپیکو به ارزش 3.5میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم مواجه شد. در کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نیز بیش از 3.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 800 میلیون تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت در عین حال 3.5میلیون سهم تولید برق ماهتاب کهنوج به ارزش بیش از 3میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده همراه شد.

 پایداری آیفکس در نقطه  924 واحدی

نخستین روز مبادلاتی مرداد ماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از 169میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به 92.3میلیارد تومان همراه بود. به موازات رشد نزدیک به نیم واحدی شاخص کل فرابورس و ایستادن این نماگر در ارتفاع 924واحدی شاهد دادوستد بیش از 169میلیون ورقه به ارزش حدود 92.3میلیارد تومان در بازارهای فرابورس بودیم. در بازار اول درحالی نزدیک به 42میلیون سهم به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت که بازار دوم میزبان جابه‌جایی بیش از 42میلیون سهم به ارزش بالغ بر 21.8میلیارد تومان بود. بدین‌ترتیب بیش از نیمی از حجم مبادلات کل فرابورس ایران در بازارهای اول و دوم جابه‌جا شد. همچنین تغییر مالکیت افزون بر 75میلیون سهم به ارزش نزدیک به 12.6میلیارد تومان نتیجه مبادلات صورت‌ گرفته در تابلوهای معاملاتی بازار پایه بود و نماد «لکما» با دادوستد بیش 34میلیون سهم به ارزش بالغ بر 2.2میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در 3تابلو معاملاتی بازار پایه به خود اختصاص داد.

اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم نیز به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی صدرنشین تابلو اوراق با درآمد ثابت شد. در این تابلو بیش از 479هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 46.6میلیارد تومان دست به دست شد.

 

ارسال نظر