پویایی بورس با شارژ فولادی‌ها و عرضه اولیه جدید

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۹۱

 

گروه بورس| هفته گذشته، اغلب نماگرهای بورسی روند پایداری داشته و تغییرات محسوسی نسبت به هفته قبل از آن را تجربه نکردند. بر این اساس نماگرهای مانند حجم، ارزش و تعداد معاملات هر یک در محدوده‌های هفته گذشته باقی ‌ماندند. در مقابل شاخص کل با افزایش 653 واحدی روبه‌رو شده و با این افزایش بعد از 45 روز افت مجددا به کانال 80 هزار واحدی ورود کرد.

به گزارش «تعادل» طی معاملات آخرین هفته تیرماه، حجم معاملات با 2‌درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن به رقم 4میلیارد و 193میلیون سهم رسید. در مقابل ارزش معاملات با 2‌درصد افزایش به رقم یک‌هزار و 966میلیارد تومان رسید. بیشترین رشد در این بخش به تعداد معاملات با رشد 30 درصدی اختصاص یافته که نهایتا این نماگر را به رقم 284 نوبت در هفته رساند.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته با افزایش تقاضا روی سهام گروه فلزی و بخصوص فولادی، بورس تهران با وجود متوقف بودن تعداد زیادی از نمادها شاهد پویایی خاصی در بورس بودیم تا جایی که اغلب نمادها در آخر هفته با صف خرید به تعطیلات رفتند. همچنین هفته گذشته علاوه بر فلزات، نخستین عرضه اولیه بورس تهران نیز سبب شد تا مقداری رونق بگیرد.

امیرحسین تهرانی‌رخ در خصوص معاملات هفته گذشته به «تعادل» گفت: رشد قیمت در بازارهای جهانی و داخلی سبب شد تا بازار سرمایه واکنش مثبتی به این گروه نشان داده و شاخص‌ها مثبت شدند. ریاست هیات‌مدیره شرکت پارس کاوان نماد در ادامه گفت: هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی می‌شود که بازار بهتر از گذشته دنبال شود زیرا انتظار می‌رود که با برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ و بازگشایی نمادهای آنها طی هفته جاری بازار پویاتر و پرهیجان شود.

در این مدت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی به تراز ۸۰هزار و ۱۶۲واحدی رسید. در چهارشنبه ۲۱ تیرماه گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران در تراز ۷۹هزار و ۵۰۹ واحدی قرار داشت، اما با گذشت پنج روز کاری از معاملات تالار شیشه‌یی این شاخص در تراز ۸۰ هزار و ۱۶۲ واحدی ایستاد و با این حساب در این مدت ۶۵۳ واحد رشد کرد. شاخص آزاد شناور نیز که در تاریخ مذکور در ابتدای کانال ۸۷هزار واحدی قرار داشت در پنج روز کاری گذشته ۱۱۷۷واحد رشد کرد و به رقم ۸۸ هزار و ۲۱۰ واحدی رسید.

شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۶۲۸ و ۴۷۷ واحد رشد کردند. علاوه بر اینها شاخص صنعت در پنج روز کاری گذشته توانست از تراز ۶۸هزار و ۵۱۲ واحدی تا تراز ۶۹ هزار و ۲۲ واحدی بالا بیاید و در مجموع به ۵۱۰ واحد رشد کند.

در هفته گذشته پنج‌درصد از سهام شرکت به‌پرداخت ملت برای نخستین بار در بورس و اوراق بهادار تهران عرضه شد. قیمت کفی که برای این سهم در نظر گرفته شده بود ۱۶۶۷تومان و قیمت سقف ۱۷۵۰ تومان بود و در نهایت در فرآیند عرضه و تقاضا این سهم ۱۷۵۰تومان کشف قیمت شد.

در ماه‌های گذشته سازمان بورس به علت جو حاکم بر بازار سرمایه و رکود موجود عرضه‌های اولیه را متوقف کرده بود. این عرضه اولیه که پس از مدت‌ها در بورس تهران صورت گرفت، باعث شد بورس تهران تا حدودی از رکود ماه‌های گذشته خارج شود و به صورت مقطعی رونق

 بگیرد.

بر اساس گزارش معاونت بازار شرکت بورس تهران کل خریداران ۶۷هزار و ۸۴۹ شخص بودند که ۶۶ هزار و ۸۹۵ شخص حقیقی خریدها را انجام دادند و مابقی خریدها توسط ۹۵۴ شخص حقوقی انجام شده است. در جریان این معاملات حقیقی‌ها توانستند تعداد میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۴ سهم پرداخت را به خود اختصاص دهند و تعداد ۶۹۴ هزار و ۲۵۷ سهم نیز به حقوقی‌ها اختصاص یافت.

 در آخرین روز کاری هفته گذشته چه گذشت

در پایان معاملات تالار‌های بورس و اوراق بهادار تهران آخرین روز هفته گذشته (چهارشنبه مورخ 28 تیرماه) شاخص کل با 427واحد افزایش به رقم 80162 واحد رسید. در این روز در 38 هزار دفعه، تعداد یک‌میلیارد و 714 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 284میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 323هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

شاخص بازار اول با 294واحد افزایش به رقم 55580 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 959واحد افزایش رقم 177959واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد خوزستان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی مبین، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و به‌پرداخت ملت به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را مخابرات ایران (اخابر2)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو2)، پلی اکریل، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری خوارزمی، باما، نورد آلومینیوم و سیمان درود به نام خود ثبت کردند.

 گروه دارویی‌ها در صدر صنایع فرابورسی ایستاد

معاملات فرابورس ایران در هفته منتهی به 30 تیرماه با دادوستد 992میلیون ورقه بهادار به ارزش 633 میلیارد تومان دنبال شد. هفته گذشته با رشد 1.2درصدی شاخص کل بازدهی آیفکس نیز به 5.1‌درصد رسید. شاخص فرابورس چهارشنبه 28 تیرماه تا ارتفاع 920 واحدی صعود کرد که در پی آن ضمن افزایش بازدهی این نماگر تا حدود 2‌درصد از ابتدای تیرماه، بازدهی آیفکس از ابتدای سال نیز به 5.1‌درصد رسید.

در همین حال ارزش بازار نیز با افزایش نزدیک به 0.5درصدی روبه‌رو شد که در نتیجه آن از ابتدای معاملات سال جاری، ارزش این بازار 3.5‌درصد رشد کرد. بررسی روند معاملات بازار فرابورس در روزهای کاری هفته گذشته نشان می‌دهد، بیشترین حجم معاملات روزانه در روز یک‌شنبه 25 تیرماه با معامله 264میلیون ورقه بهادار و بالاترین ارزش معاملات به میزان 165میلیارد تومان در روز چهارشنبه 28 تیرماه رقم خورده است.

نگاهی به دادوستدهای انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است، بهترین عملکرد هفتگی را در افزایش حجم و ارزش معاملات، به ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی و پایه تجربه کرده‌اند. در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران 37 میلیون ورقه بهادار را به ارزش 357.6میلیارد تومان دادوستد کردند که نسبت به هفته پیش از آن رشد بیش از 50 درصدی حجم معاملات را نشان می‌داد. بازار پایه نیز با نقل و انتقال 303میلیون ورقه بهادار به ارزش 113میلیارد تومان با افزایش 67درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد.

 

ارسال نظر