اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۶۱

استفاده از ابزارهای بورسی برای خروج مسکن از رکود

مدیرعامل بورس کالا گفت: امسال با پیوند ابزارهای بورسی به املاک، سرمایه‌های خرد را به سمت بازار مسکن هدایت و به خروج مسکن از رکود کمک می‌کنیم. به‌گزارش تسنیم، حامد سلطانی‌نژاد افزود: ابزارهای مالی بورس در بورس کالای ایران می‌تواند سرمایه‌های ما را در بخش مسکن به سرمایه‌های مولد تبدیل کند تا به این ترتیب از راکد بودن سرمایه‌ها در بخش مسکن جلوگیری می‌شود. این روش کمک می‌کند که مسکن از رکود خارج شود، چون این ابزار‌ها می‌تواند کمک کند که هر کسی با هر مقدار پولی که دارد در متراژ معینی در مسکن سرمایه‌گذاری کند و در واقع سرمایه‌ها به سمت مسکن حرکت می‌کند و حتی سرمایه‌های خرد هم می‌تواند به کمک بخش مسکن بیاید.  مدیرعامل بورس کالا گفت: با اتحادیه مشاوران املاک و مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن مذاکراتی داشتیم تا ابزارهای بورسی را با مسکن پیونده داده و به این ترتیب فردی که در کشور به دنبال پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن است یا به دنبال تهیه مسکن بلندمدت برای فرزندش است غیر از سازوکارهای موجودی که در بازار مسکن ما وجود دارد، بتواند از ابزارهای بورسی هم بهره‌مند شود. وی افزود: فروش‌های سلف، فروش‌هایی هستند که در قالب اوراق صورت می‌گیرد و هر کسی که اوراق را به تعداد مشخصی در سررسید داشته باشد، می‌تواند متراژ معینی از یک ملک را تحویل بگیرد. وی ادامه داد: برای این اقدام امیدواریم با ذی‌نفعان این حوزه توافقات را نهایی کنیم و عرضه‌های این ابزارهای مالی را تا پایان امسال شروع کنیم. او اضافه کرد: در صورت همکاری فعالان حوزه مسکن ما شرایط لازم را فراهم خواهیم کرد و دوره‌های آموزشی لازم را برای آنها برگزار می‌کنیم.  سلطانی‌نژاد گفت: بازیگران اصلی این بازار فعالان فعلی بازار مسکن خواهند بود و فعالیت‌هایی که در قالب سرمایه‌گذاری یا در قالب پوشش ریسک نوسانات قیمت مسکن صورت بگیرد، می‌تواند با کمک ابزارهای مالی بورس در بورس کالای ایران اتفاق بیفتد.

 معافیت مالیاتی 10 درصدی برای معاملات خودرو   

مدیرعامل بورس کالا در ادامه گفت: خودروسازانی که خودروهای خود را در بوس کالا عرضه کنند می‌توانند از معافیت 10درصدی مالیاتی برخوردار شوند. حامد سلطانی‌نژاد افزود: عرضه‌کنندگانی که به دنبال شفافیت هستند و محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند دارای مشوق‌هایی چون معافیت 10درصدی مالیات هستند که خودروسازان مشمول این امر می‌شوند. وی ادامه داد: اگر خودروسازان می‌خواهند از مزایای بورس بهره‌مند شوند باید استمرار عرضه داشته باشند که خریداران بتوانند به این بازار به عنوان یک بازار قابل اتکا وارد شوند.  مدیرعامل بورس کالا گفت: بازار بلندمدت بازار خودرو یا بازار سلف‌فروشی هم به زودی در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود تا افرادی که می‌خواهند حواله‌های اتومبیل خود را پس بدهند دچار مشکل نشوند. سلطانی‌نژاد ادامه داد: با این اقدام به راحتی افراد دیگری جایگزین این افراد می‌شوند و مشکلاتی که بسیاری از افراد درحال حاضر با آن مواجه هستند، وجود نخواهد داشت.

امروز نخستین عرضه اولیه امسال بورس

تعداد ۴۷.۵ میلیون سهم شرکت «به پرداخت ملت» به عنوان نخستین عرضه اولیه امسال امروز(سه‌شنبه) در بورس عرضه می‌شود. به گزارش«تعادل» آخرین عرضه اولیه بازار سرمایه به بهمن سال گذشته برمی‌گردد که با توجه به شرایط نامساعد بورس در آن روزها، دستور توقف عرضه‌های اولیه صادر شد. با وجود این درحالی که بازار سهام در بهار امسال وضعیت مناسب و رو به رشدی را تجربه کرد اما باز هم از عرضه‌های اولیه که می‌تواند نقدینگی جدید را به بازار جذب کند، خبری نشد.  با این حال قرار است از نخستین عرضه اولیه امسال بازار سهام پس از ماه‌ها توقف سرانجام امروز(سه‌شنبه) با روی میز فروش رفتن 5 درصد از سهام شرکت «به پرداخت ملت» در بورس اوراق بهادار در نماد «پرداخت» رونمایی شود.

براساس این گزارش 47میلیون و 500 هزار سهم این شرکت درحالی امروز از سوی شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان به عنوان پانصد و نهمین شرکت پذیرفته شده به روش ثبت سفارش و توسط کارگزاری بانک ملت در بورس عرضه اولیه خواهد شد که حداکثر سهمیه برای هر کد حقیقی و حقوقی 2هزار سهم تعیین شده است.  همچنین حداقل و حداکثر قیمت سفارش برای این عرضه اولیه 1667تا 1750تومان و شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان و تامین سرمایه بانک ملت به عنوان متعهد عرضه و متعهد خرید تعیین شده‌اند.

استارت عرضه گندم در بورس کالا زده شد

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز گذشته برای نخستین ‌بار میزبان عرضه گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. به‌گزارش «تعادل» به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران» تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز گذشته برای نخستین ‌بار میزبان عرضه ۳هزار و ۳۳۱تن گندم خوراکی استان‌های اردبیل، مرکزی، زنجان، خراسان شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. بر این اساس دیروز ۲هزار و ۴۵تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۲۴۱هزار تن گندم خوراکی، یک هزار و ۶۲۵ تن شکر سفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۳۰۰تن ذرت دانه‌یی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. براساس این گزارش؛ سیاست قیمت تضمینی، طرحی جدید و نوپا در بخش کشاورزی است که با همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه فعالان بخش کشاورزی و دولت قرار گرفته و از این طرح به عنوان جایگزین سیاست خرید تضمینی یاد می‌شود. این طرح ملی درحال حاضر برای محصولات جو، ذرت، برنج و گندم اجرا می‌شود. این طرح بهترین شیوه برای دریافت سریع مطالبات، رشد کیفیت محصولات و رشد بهره‌وری در بخش کشاورزی است. افزون بر این از مزایای مهم طرح قیمت تضمینی برای کشاورزانی که محصولاتشان را در انبارهای استاندارد مورد تایید بورس می‌گذارند این است که به‌زودی شرایط برای اخذ تسهیلات بانکی به پشتوانه محصولات انبار شده و ارائه گواهی سپرده کالایی به بانک‌ها مهیا می‌شود.

 

ارسال نظر