اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۰۳

 شرایط ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس شرایط ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری بر اساس استانداردهای حسابداری ایران را اعلام کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا سعید محمدعلیزاده، نحوه ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری طبق استانداردهای حسابداری ایران را به کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و تمام حسابرسان معتمد را ابلاغ کرد. متن این ابلاغیه به شرح زیر است:  پیرو ابلاغیه 28 اسفند ماه 95 با موضوع «صورت‌های مالی نمونه بانک‌ها و موسسات اعتباری» (طبق استانداردهای حسابداری ایران) به استحضار می‌رساند؛ کلیه بانک‌‌ها و موسسات اعتباری موظفند صورت‌‌های مالی خود طبق استانداردهای حسابداری ایران را مطابق با صورت‌های مالی نمونه پیوست ابلاغیه فوق‌‌الذکر تهیه و از طریق سامانه کدال جهت انتشار عموم ارائه کنند. همچنین حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند در خصوص صورت‌‌های مالی ارائه شده فوق، مطابق با استانداردهای حسابرسی اظهارنظر کنند.  بنابراین بانک‌‌ها و موسسات اعتباری و حسابرسان آنها موظفند، صورت‌های مالی بر اساس (1) استانداردهای حسابداری ایران به شرح ابلاغیه فوق‌الذکر و (2) استانداردهای بین‌‌المللی گزارشگری مالی را از طریق سامانه کدال منتشر کنند. بدیهی است، تصمیم‌گیری در مجامع عمومی بر مبنای صورت‌های مالی تهیه شده طبق استانداردهای حسابداری ایران و در نظر گرفتن سایر قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

 ابلاغ نحوه ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها طبق IFRS

سازمان بورس نحوه ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها براساس IFRS را به همه ناشران اوراق بهادار و حسابرسان معتمد سازمان ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) درحالی به تازگی بانک مرکزی در بخشنامه‌یی با متذکر شدن 3 بند مهم خواستار تنظیم صورت‌های مالی سال 95 بانک‌های بورسی و غیربورسی براساس نمونه ابلاغی شد که حسن امیری، عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس 4 تصمیم این نهاد را درخصوص تهیه صورت‌های مالی شرکت‌ها مبتنی بر IFRS اعلام کرد.  متن این ابلاغیه به این شرح است:

پیرو ابلاغیه 25 آبان 95 با موضوع«الزام شرکت‌ها به رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) در تهیه صورت‌های مالی» سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص موارد ذیل تصمیم‌گیری کرد:

1- با عنایت به درخواست‌های مکرر ناشران حداکثر مهلت ارائه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی حسابرسی شده با توجه به لزوم هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و بررسی جزییات اثرات مالیاتی برای سال مالی 1395، 6 ماه پس از تاریخ انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده همان سال ناشر طبق استانداردهای حسابداری ایران در سامانه کدال تعیین شد و درخصوص نحوه افشای آن مجددا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

2- ارائه صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی، گزارشگری مالی حسابرسی شده به زبان فارسی خواهد بود. علاوه بر آن ارائه صورت‌های مالی مذکور به زبان انگلیسی اختیاری است.

3- ملاک تصمیم‌گیری در مجامع عمومی شرکت‌ها، صورت‌های مالی براساس استانداردهای حسابداری ایران خواهد بود.

4- صورت‌های مالی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی باید حسابرسی ‌شده باشد و سایر روش‌های اطمینان‌بخشی همچون بررسی اجمالی، روش‌های توافقی و... مورد تایید نیست.

 افزایش 2 برابری پرداخت انواع سود به سرمایه‌گذاران

معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته بیش از 97میلیارد و 435میلیون تومان انواع سود به 2436سرمایه‌گذار پرداخت کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سمات، معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین در هفته گذشته تعداد 71مورد اصلاح مشخصات و تعداد 5وکالتنامه را تایید کرد. در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 6هزار و 900نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 23تیر بیش از 375هزار برگه اوراق بود. معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. بر اساس بخشنامه بانک مسکن نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17.5درصد کاهش یافته و زمان بازپرداخت تعیین شده است.  

 رشد شاخص‌ها در بورس مصر

توانایی مصر برای پرداخت دومین قسط وام صندوق بین‌المللی پول موجب رشد شاخص‌ها و امید به بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا سرمایه‌گذاران خارجی در پی تزریق نقدینگی تازه به سهام شرکت‌های کوچک توانستند، موجب رشد شاخص در بازار سهام مصر شوند. پرداخت دومین قسط وام مصر به صندوق بین‌المللی پول که مبلغی بالغ بر 1.25بیلیون دلار بود، موجب شد باقیمانده قسط وام این کشور به 4بیلیون دلار کاهش یابد. رضایتی که بین سهامداران بابت توانایی مصر از پرداخت دومین قسط به صندوق بین‌المللی پول ایجاد شد، موجب رشد 3.3درصدی شاخص EGX شد. در این بین بانک مرکزی این کشور نیز نرخ بهره را تا 2درصد افزایش داد.

سامه قریب، مدیر تحقیقات تکنیکال در کارگزاری روتس استاک در این خصوص اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی استقبال زیادی از سهام شرکت‌های مصری داشتند و حمایت این قبیل سرمایه‌گذاران موجب هجوم سرمایه‌گذاران داخلی نیز خواهد شد. حجم معاملات در هفته گذشته در بورس مصر به 1.68بیلیون سهم رسید که در مجموع 3.6بیلیون پوند مصر بود. بر این اساس شاخص 100 شرکت برتر مصر با رشد 1.5درصدی همراه شد. در حالی که شاخص EQUAL با رشد 1.4درصدی معاملات را به پایان برد.

 

ارسال نظر