متعادل شدن بورس به همراه افت شاخص کل

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۰۱
متعادل شدن بورس به همراه افت شاخص کل

گروه بورس  

روز گذشته بعد از 6 روز صعود، سرانجام شاخص کل منفی شده و 38 واحد عقب نشست. این درحالی است که بازار همچنان متعادل دنبال شده و فعالان بازار شاهد هیجان خاصی روی نمادهای بزرگ و کوچک بورسی نبودند.

به گزارش «تعادل» در دومین روز دادوستدهای تالار شیشه‌یی در این هفته، شاخص کل با افت ۳۸ واحدی مواجه شد و حجم معاملات به رقم ۷۴۲ میلیون سهم و اوراق مالی رسید. دیروز یک‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران با ۳۸ واحد افت نسبت به روز گذشته در تراز ۷۹ هزار و ۶۲۰ واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۵واحد کاهش به رقم ۱۷هزار و ۳۶۷ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز کمتر از یک واحد افت کرد و شاخص بازار اول با ۵۴ واحد افت به رقم ۵۵ هزار و ۶۰ واحدی رسید، اما شاخص بازار دوم با رشد ۷۷ واحدی خود در تراز ۱۷۷هزار و ۵۷۴واحدی نشست.

نماد خدمات انفورماتیک، ملی صنایع مس ایران و ایران خودرو هر یک به ترتیب با ۳۴، ۲۹ و 8 واحد تاثیر منفی در دماسنج بازار سرمایه بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص داشتند. در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی جم و مخابرات ایران به ترتیب با ۲۴، ۱۹ و ۱۷ واحد تاثیر مثبت سعی کردند شاخص کل را در تراز بالاتری قرار دهند.

در دومین روز معاملات این هفته در گروه فلزات اساسی نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و کالسیمین با رشد کمتر از یک درصد مواجه شدند و نمادهای لوله و ماشین‌سازی ایران، ملی صنایع مس ایران، فرآوری معدنی ایران از جمله نمادهایی بودند که در این گروه قیمت پایانی‌شان کاهش پیدا کرد. بر اساس این گزارش، در گروه محصولات شیمیایی قیمت سهام اکثریت شرکت‌ها در کانال کاهشی قرار گرفت هر چند که این کاهش چندان ملموس نبود و تعدادی از نمادها نیز با روند افزایشی مواجه بودند. علاوه بر این اکثریت خودرویی‌ها نیز روند رو به کاهش در قیمت پایانی داشتند با این توضیح که در تعداد زیادی از این نمادها این روند کاهشی چندان ملموس نبود هرچند که نماد آهنگری تراکتورسازی ایران بیش از 4درصد و نماد چرخشگر نزدیک به 2.5درصد افت داشتند.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۰۵میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۴۲میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۱ هزار و ۶۰۸ نوبت داد و ستد بود. از جمله دادوستدهای درون‌گروهی دیروز می‌توان به معاملاتی در نماد بانک انصار، فولادمبارکه اصفهان، فولاد امیرکبیر کاشان و ایران ترانسفو اشاره کرد. نماد بانک انصار دیروز عنوان بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد.

 توقف و بازگشایی نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، صنعتی جام دارو، گروه صنعتی سپاهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، مهرکام پارس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی و شرکت‌های صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، کشتیرانی دریای خزر، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس و بیمه پاسارگاد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های فولادآلیاژی ایران، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی، تولیدی گرانیت بهسرام، بیمه پارسیان، آهنگری تراکتورسازی ایران، بانک کارآفرین، سیمان تهران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، فولادآلیاژی ایران، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی، تولیدی گرانیت بهسرام، بیمه پارسیان، آهنگری تراکتورسازی ایران، بانک کارآفرین، سیمان تهران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، تولیدی پلاستیک شاهین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، شرکت وزیران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، شرکت لیزینگ رازی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، بانک سامان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، مهندسی صنعتی روان فن‌آور جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، شیشه قزوین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، ذوب‌آهن اصفهان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و شرکت بیمه نوین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، سیمان باقران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 افت یک‌واحدی آیفکس

دومین روز از هفته جاری در بازارهای فرابورس ایران شاهد دادوستد بیش از 264میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 116میلیارد تومان در 30 هزار و 935 نوبت معاملاتی بودیم در حالی که بیش از 80 درصد از حجم مبادلات فرابورس در اختیار بازارهای اول و دوم قرار گرفت. با نقل‌وانتقال بیش از 219میلیون سهم به ارزش بالغ بر 42.5میلیارد تومان در دو بازار اول و دوم، 82درصد از حجم کل مبادلات روز گذشته به این بازارها اختصاص یافت. در این میان نماد «ذوب» در حالی بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به دست آورد که به عنوان پربیننده‌ترین نماد فرابورسی نیز شناخته شد.

روز گذشته عنوان بیشترین افزایش قیمت به نام نمادهای «شلیا»، «غمینو» و «سرود» ثبت شد و در سمت مقابل نمادهای «حسیر» و «میدکو» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. نماد «میدکو» علاوه بر اینکه 5/2واحد کاهش قیمت داشت، بیش از یک واحد نیز اثر منفی بر آیفکس بر جای گذاشته و آیفکس با یک واحد افت در ارتفاع 910واحدی ایستاد؛ این در حالی است که اثر مثبت از جانب نمادهای «ذوب»، «بپاس» و «زاگرس» تا سقف 38درصد مانع از افت بیشتر شاخص کل شد.

نگاهی به تابلو تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که نماد «تسه9512» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص داده و امتیاز تسهیلات مسکن خرداد 96 با بیشترین قیمت خریدوفروش شده است. متقاضیان و فروشندگان اوراق تسه دیروز بیش از 78 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 6 میلیارد تومان را دست به دست کردند. در تابلو ابزارهای نوین مالی نیز بالغ بر 564 هزار ورقه بهادار تغییر مالکیت یافت که ارزشی افزون بر 55.7 میلیارد تومان را رقم زد. در همین حال تابلوهای مبادلاتی بازار پایه میزبان جابه‌جایی بیش از 41 میلیون سهم به ارزش 8.6 میلیارد تومان بودند.

 تنوع در تالار محصولات صنعتی و معدنی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 25 تیرماه میزبان عرضه 200تن مس مفتول، 600تن مس کاتد، 20هزار تن مس کم عیار، 96تن میلگرد، 2هزار و 500تن شمش بلوم، 100تن شمش روی، 12تن کنسانتره فلزات گرانبها و 140 تن سولفورمولیبدن بود. بر اساس این گزارش، 65هزار و 619 تن مواد شیمیایی، مواد پلیمری، وکیوم باتوم، لوب‌کات، گوگرد و قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 20 هزار و 900 تن انواع قیر را تجربه کرد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه 295 هزار تن گندم خوراکی و دوروم، یک هزار و 325 تن شکر سفید، 300 تن روغن خام، 200 تن ذرت دانه‌یی و 64 هزار قطعه جوجه یک‌روزه بود. علاوه بر این 6 هزار و 885 تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد. همچنین 40هزار قطعه جوجه یک‌روزه در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه شد.

 

 

ارسال نظر