تغییر رفتار سرمایه‌گذاران با سخت‌گیری‌ سازمان بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۸۹
تغییر رفتار سرمایه‌گذاران با سخت‌گیری‌ سازمان بورس

رضایت فعالان بازار سرمایه از پایان فصل مجامع

گروه بورس|

بازار سرمایه دیروز همانند هفته گذشته، با تداوم افزایش ارتفاع در اغلب نماگرهای بورسی روبه‌رو شده و 6شاخص از 7نماگر اصلی بورس تهران مثبت شدند. بر این اساس دیروز شاخص کل با افزایش 14واحدی در نقطه 79هزار و 658واحدی توقف کرد. این صعود نشان از آن دارد که فعالان بازار سرمایه از پایان فصل مجامع شرکت‌ها رضایت داشته و به شرکت‌هایی که مجامع‌ آنها برگزار شده اقبال بیشتری نشان می‌دهند. این در حالی است که در گذشته سرمایه‌گذاران دنبال شرکت‌هایی بودند که مجامع‌ آنها برگزار نشده و با توجه به عملکرد شرکت‌ها سهام آنها را دادوستد می‌کردند اما در دوسال گذشته به دلیل سخت‌گیری‌های سازمان بورس در توقف و بازگشایی نمادها، این رویه سرمایه‌گذاران تغییر کرده است.

به گزارش «تعادل» با توجه به پایان تیرماه و پایان برگزاری مجامع شرکت‌ها شاهد رونق ‌گرفتن بازار هستیم. ترس از توقف طولانی‌مدت نمادهای معاملاتی یکی از موضوعاتی است که موجب می‌شود در فصل مجامع گردش نقدینگی در بورس کاهش پیدا کرده و حجم و ارزش معاملات افت کند. در همین رابطه یکی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است که بازار سهام بازاری است که تحت تاثیر مولفه‌های مختلف قرار دارد که این مولفه‌ها می‌توانند موجب افت یا افزایش شدید قیمت‌ها شوند که این نکته برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم و مورد توجه است. با این حال آنچه موجب حساسیت بیشتر معامله‌گران نسبت به بازار سرمایه می‌شود، موضوع توقف طولانی‌مدت نمادهای معاملاتی است که به دلایل مختلف رخ می‌دهد و موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران در بورس با حبس سرمایه خود مواجه شوند که این موضوع به عنوان یکی از بدترین اتفاقاتی که در بازار ممکن است، صورت بگیرد. رضا خانلو طی گفت‌وگویی اعلام کرده است که به همین دلیل معامله‌گران بورسی ترجیح می‌دهند پیش از توقف نمادهای معاملاتی به دلیل برگزاری مجامع اقدام به خروج از ترکیب سهامداری شرکت‌ها کنند تا توقف نماد متوجه سرمایه آنها نشود و به همین دلیل است که در خرداد و تیرماه هر سال به صورت سنتی شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام با افت مواجه می‌شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر سود و زیانی که همزمان با مجامع شرکت‌ها اعلام می‌شود نیز موجب شده تا سهامداران با احتیاط بیشتری در بورس اقدام به معامله کنند که این موضوع نیز می‌تواند دلیل دیگری برای افت شاخص و قیمت‌ها در بازار باشد. خانلو همچنین یکی دیگر از دلایل افت حجم و ارزش معاملات در فصل مجامع را موضوع افزایش سرمایه و سود تقسیمی شرکت‌ها عنوان کرد و به تسنیم گفت: معمولا پس از اعلام افزایش سرمایه و تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها، قیمت سهام کمتر از سود تقسیمی در بازار بازگشایی می‌شود که از این نظر هم برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند پیش از برگزاری مجمع سهام خود را بفروشند و پس از بازگشایی نماد، دوباره وارد ترکیب سهامداری شرکت‌ها شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته بدگمانی به اعلام زیان توسط شرکت‌ها در فصل مجامع نمی‌تواند، دلیل قانع‌کننده‌یی برای فروش سهام پیش از برگزاری مجامع و ایجاد جو روانی منفی در بورس باشد، چرا که بسیاری از شرکت‌ها نیز سودهای خوبی را میان سهامداران خود تقسیم می‌کنند و از این جهت باید معامله‌گران وضعیت بنیادی شرکت‌ها و صنایع را نیز ملاک تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند.

 رشد فلزی‌ها بر پایه قیمت جهانی

از هفته گذشته قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی رشد کرده و اثر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است. آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ‌آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق نشان می‌دهد که بازار سنگ‌آهن رونق داشته و بهبود فعالیت بازار فولاد چین جو این بازار را نیز در کوتاه‌مدت مثبت کرد. علاوه بر این قیمت نفت در جریان معاملات چندروز گذشته ۵درصد افزایش یافت و در پایان معاملات روز جمعه به ۴۸دلار و ۹۱سنت در هر بشکه رسید. بر همین اساس طی روزهای اخیر نماد شرکت‌های فلزی، پالایشی و نفتی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و نماگرهای بورس را سبزپوش کردند. در همین رابطه مهران عجمی، کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: با توجه به رشد قیمت‌های جهانی فلزات شرایط مناسبی برای سودآوری این گروه در بازار سرمایه رقم خورده و این افزایش بازدهی تداوم خواهد داشت. این کارشناس افزود: قیمت جهانی فولاد رکورد ۵ساله را شکست و شمش فولاد در چین به ۵۰۰دلار در تن رسید. بر همین اساس هفته آینده مجمع شرکت ذوب‌آهن اصفهان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازها را داریم که شنیده‌ها حاکی از خبرهای خوب در مجمع شرکت است. بنابراین بازار اقبال خوبی به صنایع فلزی نشان داده‌ است.

 بررسی گروه‌های تاثیر‌گذار بر شاخص

در نخستین روز معاملات بورس تهران در این هفته گروه فلزات اساسی با رشد روبه‌رو شدند، اما خودرویی‌ها روند کاهشی را سپری کردند. شاخص کل نیز با رشد ۱۴۹واحدی روبه‌رو شد. در معاملات دیروز نماد بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب با ۵۵، ۴۱ و ۲۹ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار بیشترین نقش افزاینده را روی شاخص داشتند و در طرف مقابل سرمایه‌گذاری غدیر، ایران‌خودرو و گروه مبنا بیشترین نقش کاهنده را روی شاخص اعمال کردند.

دیروز در گروه فلزات اساسی نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان با تعداد معامله ۴هزار و ۵۷۹ بیشترین دفعات معامله را داشت و حجم معامله آن به ۷۵ میلیون و ۹۲۱هزار سهم رسید. در این گروه قیمت بیش از نیمی از سهم‌ها رشد یافت و تعدادی نیز با افت در قیمت پایانی مواجه شدند. اما قیمت سهام خودرویی‌ها دیروز رو به کاهش بود و تعداد زیادی از نمادها روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند هر چند که این کاهش چندان چشمگیر نبود.

در معاملات دیروز نمادهای معاملاتی شرکت آسان‌پرداخت پرشین، شرکت پتروشیمی جم، سیمان شمال، ایران‌خودرو دیزل، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی و حق تقدم شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل و ارتباطات سیار ایران بازگشایی شدند که در طرف مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ماشین‌سازی نیرو محرکه، ایرکاپاصنعت، محورسازان ایران‌خودرو، صنعتی باما، بیمه آسیا، سایپا شیشه، سرامیک سینا، لعابیران، تولیدی شیشه دارویی رازک، ایران‌دارو و بهنوش ایران متوقف شدند.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی شهید قاضی، آسان پرداخت پرشین با توجه به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تغییر آدرس قانونی شرکت، پتروشیمی جم پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، سیمان شمال پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، ایران خودرو دیزل، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده و حق تقدم شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل و ارتباطات سیار ایران با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های رهشاد سپاهان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر ارسال صورت‌های مالی حسابرسی شده و گزارش مردود نسبت به ترازنامه شرکت مذکور، شرکت کارتن مشهد و شرکت بازرگانی صنعتی آینده ساان بهشت پارس با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر عدم اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 1395، شرکت کف و شرکت تولی پرس با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر عدم اظهارنظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی 1395، بیمه کوثر با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییرات با اهمیت عملکرد سال مالی 1395، ماشین‌سازی نیرو محرکه، ایرکا پارت صنعت، محورسازان ایران خودرو، صنعتی باما، بیمه آسیا، سایپا شیشه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت مهندسی مرآت پولاد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، شرکت نورد و لوله اهواز جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، بانک حکمت ایرانیان و حق تقدم خرید سهام شرکت مذکور با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال مالی 1395 نسبت به آخرین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی مذکور و شرکت بیمه ملت با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 

 

ارسال نظر