هفته‌ای پر رونق در انتظار بورس تهران

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۱۲

امیرحسین تهرانی‌رخ    کارشناس بازار سرمایه

بورس تهران در هفته گذشته با امیدواری کار خود را آغاز کرد. این امیدواری اهالی بازار سهام از چند بعد قابل بررسی است که کاهش سود بانکی، زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها، روند صعودی قیمت‌های کامودیتی و معاملات بلوکی شرکت‌هایی مثل فروش سهام «خگستر» از سوی ایران‌خودرو از آن جمله‌اند. مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا معاملات بورس اوراق بهادار تهران واکنشی مثبت داشته باشد.

بر این اساس، پس از گذشت یک سال از تصویب شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش سود سپرده بانکی به محدوده 15‌درصد به تازگی صحبت‌هایی مبنی بر کاهش مجدد این نرخ به 12.5‌درصد نیز به گوش می‌رسد. به این ترتیب صحبت از کاهش سود بانکی، بازار سهام را تحت تاثیر قرار داد که تاثیر این موضوع در روند رو به رشد و رشد اندک حجم معاملات در هفته گذشته قابل مشاهده بود.

همچنین بسته شدن سهام شرکت‌های پالایشگاهی با شایعه تعدیل ٥٠ درصدی، فعالان بازار را به انجام معامله در دیگر گروه‌های بورسی هدایت کرد. اما در روی دیگر سکه نباید از رسیدن به فصل مجامع سالانه غافل باشیم چراکه این عامل همواره به عنوان دلیلی برای جلوگیری از رشد بازار مطرح است و در شرایط کنونی و با توجه به قیمت‌های فعلی، فعالان بازار کمتر به سمت فروش سهام خود می‌روند و ترجیح می‌دهند تا زمان برگزاری مجامع صبر کرده تا شاید از محل تقسیم سود یا اختصاص حق تقدم، دارایی‌های خود را در بازار سرمایه افزایش دهند.

طی معاملات هفته گذشته بورس تهران معامله عمده«خگستر» و شایعه بازگشایی نماد سایپا هم تاثیر بسزایی در حجم معاملات گروه خودرو داشت که البته این تاثیر فقط در یک روز از معاملات به چشم خورد. اما در شرایط فعلی بازار و با توجه به نزول قیمت‌ها در مورد تک سهم‌های گروه‌های بورسی با توجه به بازارگردان یا بازیگران سهم، باعث رشد سهم در قیمت‌های فعلی را سبب می‌شود.

اما هفته پیش رو را شاید بتوان هفته‌یی پررونق برای معاملات بورس تهران قلمداد کرد. از سویی توجه به شایعه مجدد بازگشایی نماد سایپا در گروه خودرویی می‌تواند توجه فعالان بازار را به خود جلب کند و شاهد سبز شدن شاخص‌ این گروه باشیم و از سوی دیگر رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند معاملات نمادهای این دسته از گروه‌های بورسی را جذاب کند. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که در هفته پیش رو شاهد رشد معاملات شرکت‌های فولادی و معطوف شدن نگاه سهامداران به این بخش از تالار شیشه‌یی باشیم.

 

 

ارسال نظر