کامودیتی‌ها شتاب‌دهنده شاخص کل

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۰۹
کامودیتی‌ها شتاب‌دهنده شاخص کل

گروه بورس  

طی هفته گذشته، بازار سرمایه برخلاف چهار هفته قبل از آن با صعود مواجه شده و شاخص کل قیمت به عنوان مهم‌ترین نماگر بورس تهران با رشد 809 واحدی روبه‌رو شد. در هفته منتهی به 23 تیر 1396، ارزش معاملات با رشد 40 درصدی و حجم معاملات با رشد حدود 50 درصدی روبه‌رو شدند که بیشتر به دلیل افزایش تقاضا روی نمادهای فلزی و معدنی بود.

به گزارش «تعادل» هفته گذشته بازار سرمایه با ترافیک متوقف شدن نمادها روبه‌رو شده و اغلب نمادهای بزرگ و تاثیرگذار به‌دلیل برگزاری مجامع متوقف بودند و این عاملی شد تا فشار عرضه از بین برود اما با نزدیک شدن به آخر هفته، رفته رفته این فشار تقاضا جای خود را به عرضه داد.

در همین ارتباط مهدی نوری تحلیلگر بازار سرمایه به «تعادل» گفت: بازار در هفته‌یی که گذشت در ترافیک متوقف شدن نمادها سپری شد و معاملات سرد و کم حجم در پایان هفته، انتظارات سهامداران را برآورده نکرده و همچنان منتظر ورود نقدینگی و تزریق جان تازه به بازار سهام هستند. این کارشناس افزود: در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود، گزارش‌های شرکت‌های بورسی شوکی هر چند ضعیف به بازار سهام بدهد، همچنین در هفته گذشته شاهد تعدیل‌ها و گزارش‌های بسیار خوبی از سمت شرکت‌های پالایشی بودیم. همچنین در گروه خودرو با توجه به فصل مجامع باید منتظر گزارش‌ها و اخبار خوبی از این گروه باشیم. نوری افزود: گروه کاشی و سرامیک و کانی غیرفلزی معاملات پرحجمی را دنبال می‌کند. گروه قند و شکر هم دوباره شاهد معاملات مثبت و پرحجمی بود که مجموعه اینها نوید روزهای مثبتی برای بازار سهام را می‌دهد.

  بورس تهران تحت تاثیر کامودیتی‌ها

به اعتقاد مهدی هلالات در ابتدای هفته گذشته، تحت تاثیر قیمت‌های جهانی، تقاضا روی شرکت‌های فلزی و معدنی افزایش یافته که بر اساس آن، ارزش معاملات رشد خوبی را تجربه کرد، اما به دلیل اینکه بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، نتوانست این صعود تا پایان هفته تداوم پیدا کند. این کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: در هفته پیش‌رو به دلیل ادامه‌دار بودن رشد فلزات اساسی در سطح جهانی، همچنان شاهد افزایش تقاضا روی نمادهای فلزی خواهیم بود، علاوه بر این هفته پیش‌رو دو رخداد مهم را خواهیم داشت یکی اینکه احتمالا نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند و دوم اینکه همه شرکت‌ها فرصت دارند تا پایان تیر گزارش سه ماه نخست سال 96 را منتشر کنند که اگر گزارش‌ها امیدوارکننده باشد، می‌تواند تاثیر خوبی بر بازار بگذارد.

  بازار سرمایه در انتظار اخبار خوب

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اواق بهادار با بیان اینکه هفته آینده را می‌توان خبرسازترین هفته برای بورس دانست، گفت: شرکت‌هایی که سال مالی منتهی به 30 اسفند دارند با آخرین فرصت خود برای برگزاری مجمع در هفته آینده روبه‌رو خواهند شد.

بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به سنا گفت: در هفته‌یی که گذشت نرخ دلار و قیمت کامودیتی‌ها با رشد مناسبی همراه بودند. دلار در یک ماه گذشته 60تومان گران‌تر شده و اکنون در محدوده 3800تومان قرار دارد بر این اساس رقم فعلی دلار برابر با رقم 4.5 سال پیش است.

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با بیان اینکه نرخ تورم در طول همین مدت 8‌ درصد بود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد رشد دلار در سال جاری به صورت کنترل شده ادامه داشته باشد که با توجه به ماهیت صادراتی شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه در مجموع به نفع این بازار خواهد بود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه علاوه بر نرخ دلار نرخ کالای اساسی هم در هفته گذشته مثبت بود. به عنوان مثال فلز روی با 1.5‌درصد رشد به 2.840دلار رسید، مس با همین مقدار رشد به 5.915دلار رسید، نفت اما نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده و اکنون 47 دلار است و در مجموع تغییرات کامودیتی‌ها در هفته پیش‌رو موجب رونق در گروه‌های فلزات اساسی خواهد شد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هفته آینده را می‌توان خبرسازترین هفته برای بورس دانست، ادامه داد: شرکت‌هایی که سال مالی منتهی به 30اسفند دارند با آخرین فرصت خود برای برگزاری مجمع در هفته آینده روبه‌رو خواهند شد. وی تاکید کرد: اکثر خودروسازان، پالایشگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های فلزی در بازه زمانی باقیمانده تا انتهای تیرماه باید مجامع خود را برگزار کنند که طبیعتا در این هفته حجم خبری زیادی به بازار ارسال خواهد شد.

بهزادفر در پایان گفت: به نظر می‌رسد جز گروه بانک، اکثر گروه‌ها اخبارهای خوبی منتشر کنند و می‌توان امیدوار بود این اخبار موجب رونق بازار بعد از بازگشایی نمادهای متوقف شده باشد.

  پیش‌بینی بازگشت رونق به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با پایان یافتن فصل مجامع و مشخص شدن تکلیف سود و زیان تقسیمی شرکت‌ها رفته‌رفته شاهد بازگشت معاملات بورس به تعادل و رونق تدریجی خواهیم بود. محمدرضا حسینی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به افت شاخص بورس و قیمت سهام در خرداد و تیر امسال گفت: با پایان یافتن فصل مجامع و روشن شدن وضعیت شناسایی سود و زیان شرکت‌ها انتظار می‌رود رفته رفته روند نزولی شاخص و قیمت سهام در بازار متوقف شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رفتار احتیاطی سهامداران در فصل مجامع به صورت سنتی در خرداد و تیرماه هر سال اتفاق می‌افتد که تا حدودی این رفتار قابل توجیه است؛ چرا که با توجه به شرایط اقتصاد کشور پیش‌بینی گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌ها تاحدودی غیرممکن است و این موضوع سبب می‌شود تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری اقدام به معامله در بورس کنند، در نتیجه معمولا در فصل مجامع شاهد بازاری بی‌رمق در تالار شیشه‌یی هستیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر موضوعاتی چون افزایش سرمایه و تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها موجب می‌شود تا پس از بازگشایی، نماد معاملاتی شرکت‌ها با افت همراه باشد و از این نظر هم معامله‌گران ترجیح می‌دهند پیش از برگزاری مجامع شرکت‌ها اقدام به فروش سهام خود کنند که این موضوع نیز باعث می‌شود در فصل مجامع به صورت سنتی شاهد افت شاخص و کاهش حجم و ارزش معاملات در بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با پایان یافتن فصل مجامع و مشخص شدن تکلیف سود و زیان تقسیمی شرکت‌ها رفته رفته شاهد بازگشت معاملات بورس به تعادل و رونق تدریجی خواهیم بود، گفت: شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام در مردادماه را تعیین تکلیف کابینه دولت دوازدهم و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت عنوان کرد. وی اذعان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی همانند چند سال گذشته، شاهد رکود اقتصادی هستیم که بدون شک خروج اقتصاد از رکود و رونق آن می‌تواند مهم‌ترین انتظار و خبر خوش برای سهامداران باشد.

  809 واحد رشد شاخص کل در 5 روز

در ۵ روز کاری بورس تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۸۰۹واحد رشد کرد و در نیمه کانال ۷۹هزار واحدی قرار گرفت.

در چهاردهم تیر امسال شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۷۸هزار و ۷۰۰واحدی قرار داشت اما پس از 5 روز کاری، این شاخص ۸۰۹واحد رشد کرد و به رقم ۷۹هزار و ۵۰۹ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور که در زمان یاد شده در تراز ۸۵هزار و ۷۹۹واحدی قرار داشت با یک هزار و 234واحد رشد به عدد ۸۷هزار و ۳۳واحدی بالا رفت.

علاوه بر این شاخص بازار اول با ۷۲۸واحد رشد از تراز ۵۴ هزار و ۲۲۳واحدی تا عدد ۵۴ هزار و ۹۵۱واحدی بالا رفت و شاخص بازار دوم با ۸۵۰واحد افزایش به رقم ۱۷۷هزار و ۵۱۲ واحدی رسید. در آخرین روز معاملات تالار شیشه‌یی در هفته گذشته، خودرویی‌ها بار دیگر روند کاهشی در قیمت پایانی را سپری کردند هر چند که این روند کاهشی چندان چشمگیر نبود. در گروه فلزات اساسی نیز نماد ملی صنایع مس ایران با بیش از 8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را داشت. همچنین در این نماد، حجم معاملات به بیش از ۴۶میلیون سهم رسید که در این میان بین از ۹۱‌درصد از خریدها توسط سهامداران حقوقی انجام شد.

در آخرین روز معاملات این هفته در گروه قند و شکر ۲۳میلیون و ۸۶۴هزار سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در این گروه اکثریت نمادها توانستند شرایط رو به رشدی را تجربه کنند و در تعدادی از نمادها در این گروه صف خرید مشاهده می‌شد.

در گروه سیمان، آهک و گچ نیز در آخرین روز معاملاتی تعداد زیادی از نمادها روند کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند و 5 نماد نیز مقداری افزایش قیمت داشتند هر چند که این افزایش و کاهش‌ها هیچ کدام چندان چشمگیر نبود.

  در آخرین روز کاری هفته قبل چه گذشت

در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه 21تیر در 40هزار دفعه تعداد 548 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش بیش از 134میلیارد و 700میلیون تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 320هزارمیلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل با 19واحد افزایش به رقم 79هزار و 509 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 72واحد افزایش به رقم 54 هزار و 591 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 291واحد افزایش رقم 177هزار و 512 واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را ملی صنایع مس ایران، گروه پتروشیمی س. ایرانیان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، کالسیمین، گروه صنعتی پاکشو، مخابرات ایران و بورس اوراق بهادار تهران به نام خود ثبت کردند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را ملی صنایع مس ایران، ملی صنایع مس ایران(فملی2)، گل‌گهر(کگل2)، صنعتی آما(فاما2)، مخابرات ایران(اخابر2)، زامیاد، قند ثابت خراسان، پلی‌اکریل، فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران و نورد آلومینیوم به نام خود ثبت کردند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه پارسیان(پارسیان) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/1395، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی(تکشا)، داروسازی کوثر(دکوثر)، صنایع کاشی و سرامیک سینا(کساوه)، لعابیران(شلعاب) و تولیدی شیشه دارویی رازی(کرازی) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، ایران دارو(دیران) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، لبنیات کالبر(غالبر) و بهنوش ایران(غبهنوش) با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/1395 بازگشایی شدند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی لنت ترمز ایران(خلنت)، زامیاد(خزامیا)، گروه کارخانه‌های نورد آلومینیوم(فنوال)، سیمان داراب(ساراب)، شهد ایران(غشهد)، معدنی و صنعتی گل‌گهر(کگل) و معادن بافق(کبافق) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت بورس اوراق بهادار تهران(بورس) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار(کبورس) و نهادهای مالی بورس اوراق بهادار(نبورس) با توجه به توقف نماد اصلی متوقف شدند.

قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سررسید آبان 1396 با توجه به توقف نماد اصلی در بازار نقد(کگل) مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی در پایان معاملات روز چهارشنبه متوقف شدند.

همچنین در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 67هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 6میلیارد و 700میلیون تومان معامله شد.

در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود بیش از یک میلیون و 274هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر(پارند1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان(کیان1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان(کیان2)، صندوق شاخص 30شرکت فیروزه– سهام(فیروزه1)، صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط(صنوین1)، صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم(سپاس1) و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا(امین یکم1) به ارزش کل یک میلیارد و 200میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق مشتقه تعداد 12قرارداد به ارزش بیش از 3میلیون و 500 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق تبعی بیش از 22میلیون و 355هزار ورقه از اوراق اختیار فروش تبعی(هخابر6121) به ارزش بیش از 411میلیون و 400میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

  شاخص کل یک ‌درصد افزایش یافت

بازار فرابورس ایران سومین هفته معاملاتی تیر را با رشد هفتگی شاخص کل، حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات پشت سر گذاشت ضمن اینکه در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی برای چندمین هفته متوالی به صدرنشینی خود ادامه داد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته منتهی به جمعه 23تیر 96 سهامداران تعداد یک ‌هزار و 487میلیون ورقه بهادار را در 168هزار دفعه به ارزش 916میلیارد و 500 میلیون تومان معامله کردند که نسبت به هفته معاملاتی پیشین به ترتیب از افزایش 13، 8 و30درصدی حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات در مجموع بازارهای چندگانه فرابورس حکایت داشت.

نگاهی به روزهای معاملاتی هفته قبل نشان می‌دهد به ترتیب یک‌شنبه هجدهم و سه‌شنبه بیستم تیر بیشترین ارزش و حجم معاملاتی روزانه در مجموع بازارهای فرابورس ایران به ثبت رسیده است. روز یک‌شنبه ارزش معاملات به رقم 308میلیارد تومان رسید و سه‌شنبه نیز حجم معاملات رقم 360میلیون ورقه را ثبت کرد که این دو رقم نسبت به میزان دادوستد سایر روزهای کاری هفته بیشتر بود.

در همین حال شاخص کل فرابورس نیز توانست بازدهی خود را از ابتدای سال به مدد رشد یک درصدی خود در هفته گذشته به نزدیکی 4‌درصد برساند. چهارشنبه آیفکس در ارتفاع 909واحدی ایستاد که نسبت به چهارشنبه هفته پیشین 1.1‌درصد رشد نشان می‌داد.

معامله‌گران هفته پیش همچنین دادوستدهای نسبتا پررونقی را در بازارهای دوم، شرکت‌های کوچک و متوسط و ابزارهای نوین مالی رقم زدند. به این ترتیب در بازار دوم شاهد رشد بیش از 100درصدی حجم و ارزش معاملات بودیم. در بازار SME افزایش 277درصدی حجم و 22درصدی ارزش دادوستدها و در بازار ابزارهای نوین مالی نیز رشد 10و 28درصدی حجم و ارزش نقل و انتقال اوراق بهادار به ثبت رسید.

از سوی دیگر رصد معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز حاکی از آن است اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسه همگی افزایش دادوستدها را در هفته گذشته تجربه کرده‌اند. بر این اساس 5.5 میلیون ورقه بدهی به ارزش 5 هزار و 366میلیارد ریال، 17میلیون ورقه بهادار در ETFها به ارزش 230میلیارد ریال و در نهایت 430هزار ورقه تسه به ارزش 333میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که همگی نسبت به هفته پیشین از روند صعودی در حجم و ارزش معاملات برخوردار بودند.

در این میان ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به 259میلیارد و 300میلیون تومان رسید که گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش 39میلیارد و 100میلیون تومان 15‌درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد.

پس از آن گروه‌های حمل و نقل و محصولات کاغذی به ترتیب سهم 14و 11درصدی را از ارزش کل معاملات به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم و سوم ایستادند. در میان 10صنعت نخست فرابورسی در هفته قبل نام گروه‌های شیمیایی، دارویی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به چشم می‌خورد.

در گروه فلزات اساسی نیز در تاریخ 20تیر معامله عمده 4.99‌درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش 42میلیارد و 600 میلیون تومان قطعیت یافت. سرمایه این شرکت 299میلیارد و 400میلیون تومان است و در بازار دوم فرابورس ایران، معاملات سهام این شرکت انجام می‌شود.

 

ارسال نظر