اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۳۴

برگزاری سومین نشست امنیت سایبری بورس

سومین نشست تخصصی امنیت سایبری با هدف سرعت‌بخشی به ارتقای امنیت اطلاعات در حوزه بازار سرمایه برگزار شد. به‌گزارش«تعادل» به نقل از سنا در این نشست تخصصی که با حضور کارشناسان امنیت و فناوری اطلاعات شرکت‌‌های نرم‌افزاری بازار سرمایه و حراست سازمان بورس و به میزبانی مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه(مکنا) برگزار شد، برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلند‌مدت همچنین موضوعات تخصصی امنیت سیستم‌ها و زیرساخت‌های شبکه مورد بررسی قرار گرفت و بر اجرای کامل و صحیح استانداردهای امنیت اطلاعات و سند الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه تاکید شد.

در این نشست احمد سحرخیز، رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه(مکنا) با یادآوری اینکه امروز تهدیدات سایبری در کمین سیستم‌ها و زیرساخت‌های فناوری ‌محور همه کشورهاست، تصریح کرد: می‌توان پیش‌بینی کرد که این قبیل تهدیدات در جهان امروز روند فزاینده‌یی دارد و از این رو باید آمادگی‌های لازم در این خصوص سرلوحه فعالیت‌های این حوزه باشد. وی افزود: فضای امن تبادل اطلاعات ضرورتی برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و زمینه‌ساز رونق و اعتماد به بازار سرمایه است.

کارشناسان حاضر در این جلسه نیز به تبادل نظر درخصوص سیستم‌های تشخیص نفوذ به روزرسانی سامانه‌ها و انجام پایش و ارزیابی‌های امنیتی پرداخته و اجرای دستورالعمل‌ها را مورد تاکید قرار دادند.

تاثیر مثبت رویدادهای کلان اقتصادی بر بازار سرمایه

کارشناس ارشد اقتصادی درخصوص روند بازار سرمایه گفت: در روزهای اخیر اتفاق‌های بزرگ و مهمی در عرصه اقتصاد کشور رخ داد که همه آنها در بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد.

به گزارش«تعادل» غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با سنا با اشاره به امضای یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی تاریخ کشور و ورود سرمایه‌گذاران خارجی افزود: بازار سرمایه بازتاب‌دهنده تحولات مثبت در اقتصاد کشور است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: به طور کلی مهم‌ترین مشکل این روزهای بازار سرمایه نرخ بهره بانکی در اقتصاد است. وی با اشاره به بهره بالای بانکی تصریح کرد: نرخ بهره بالای سپرده‌های بانکی در شرایطی که صنایع ما درحال حاضر بازدهی بالایی ندارند، اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است. سلامی با اشاره به اینکه نرخ بهره اقتصاد کشور با نرخ بازدهی صنایع هیچ تناسبی ندارد، تصریح کرد: این نرخ بالا باعث شده، استقبال از بازار سرمایه کم شود چراکه نرخ‌های بهره از نرخ تورم تبعیت نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی درباره راهکار حل این مشکل مهم گفت: مهم‌ترین راهکار رفع این مشکل این است که علل بالا بودن نرخ سود را بدانیم و در جهت کاهش آن اقدام کنیم. به گفته وی زمانی که نرخ سود ثابت در محدوده 25درصد باشد، سرمایه‌گذاران در بازار سهام انتظار بازدهی بالای 35تا 40درصدی دارند.

سلامی با اشاره به اینکه باید نرخ سود ثابت در اقتصاد کاهش یابد، اظهار کرد: دولت می‌تواند با پرداخت بدهی‌هایش به بانک‌ها و انتشار اوراق بدهی بلندمدت با سود کم به روند کاهشی نرخ سود موثر در اقتصاد کمک کند. وی گفت: منظور از نرخ سود پایین با قدرت خرید سهام به این است که اگر کسی امروز 380میلیون تومان اوراق یا معادل آن 100هزار دلار خرید انجام داد در 10سال آینده هر زمان که آن اوراق بازخرید شود باز هم بتواند با آن پول 100هزار دلار را بخرد.

عبور ارزش معاملات بورس انرژی از مرز یک‌هزار میلیاردی

ارزش کل معاملات بورس انرژی ایران طی سال 96 تاکنون با ثبت رکورد بیش از 900میلیارد تومان در بازار فیزیکی و معامله بیش از 681هزار تن انواع حامل‌های انرژی، از مرز یک هزار میلیارد تومان عبور کرد. در جریان معاملات روز سه‌شنبه 20 تیر 96، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای قطران ذوب‌آهن اصفهان، متانول پتروشیمی شیراز، میعانات گازی پتروشیمی رازی و برش سه‌کربنه و سنگین‌تر شرکت آریاساسول در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.  کل معاملات صورت‌گرفته معادل 3،510 تن و به ارزش بیش از 4میلیارد و 324میلیون تومان است. از نکات مهم عرضه‌های این روز می‌توان به عرضه و معامله یک هزار و 200 مترمکعب حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد که نهایتا با رقابت خریداران این محصول به پایان رسید.  همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه، 21 تیر 96 نیز عرضه یک میلیون لیتر حلال 402 و قریب به 500 هزار لیتر حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و 2000 تن گازمایع پالایش نفت شازند به مقاصد بین‌المللی در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه شد.

کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه معرفی شدند

مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه را تا پایان خرداد 96 منتشر کرد. به گزارش سنا و به نقل از روابط‌عمومی سمات، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در ماه گذشته 22 کد سهامداری برای نوزادان در کشور صادر شده است. هادی بشارت، سیدعلی کاهه و رقیه لاریجانی 3روزه از مشهد کوچک‌ترین نوزادانی هستند که خرداد کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، والدین سپهر ساجد از مشهد، فاطمه نورا معتمدی از تهران با دریافت کد سهامداری در چهارمین روز تولد، محمد پنداشته از گرمی و فرهاد از گناباد در پنجمین روز تولد و آدریان فتحی از تهران در هفتمین روز برای نوزادان خود کد سهامداری دریافت کردند تا در رتبه‌های بعدی کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه قرار گیرند.

 

ارسال نظر