اشباع زود‌هنگام تقاضا در بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۳۳
اشباع زود‌هنگام تقاضا در بازار سرمایه

گروه بورس

در آخرین روز معاملات بورس تهران دماسنج بازار سرمایه ۱۹واحد رشد کرد و در میانه‌ کانال‌های ۷۹هزار واحدی قرار گرفت.

قیمت سهام خودرویی‌ها دیروز روند کاهشی را ادامه داد اما اکثر قندی‌ها با افزایش نسبی در قیمت همراه بودند که نشان از اشباع زودهنگام بازار سرمایه از صعود و تقاضا دارد زیرا نمادهای قندی همواره با شاخص کل واگرایی داشته و هر وقت با تقاضای بالا دنبال می‌شود این انتظار وجود دارد که دیگر صنایع افت کنند بنابراین روند کلی بازار در هفته آینده می‌تواند کاهشی باشد.

به گزارش«تعادل» دیروز چهارشنبه، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روندی صعودی را پیش گرفت و تا میانه ساعات معاملات حدود ۷۰واحد رشد کرد اما در ادامه با روندی نزولی همراه شد و در نهایت به رقم ۷۹هزار و ۵۰۹ واحدی رسید.

با این تفاسیر، دماسنج بازار سرمایه دیروز نسبت به روز گذشته با ۱۹واحد رشد همراه شد اما شاخص کل هم‌ وزن کمتر از یک واحد جابه‌جا شد و در تراز ۱۷هزار و ۳۴۴واحدی ایستاد.

شاخص آزاد شناور نیز دیروز با رشد ۱۴۶واحدی مواجه شد و عدد ۸۷ هزار و ۳۰۴واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول با ۷۲واحد افزایش به عدد ۵۴ هزار و ۹۵۱واحدی رسید اما شاخص بازار دوم با ۲۹۱واحد افت همراه شد و تا رقم ۱۷۷هزار و ۵۱۲ واحدی پایین آمد. در معاملات دیروز نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۷۵واحد تاثیر کاهنده، بیشترین نقش را روی دماسنج بازار داشت. پس از این نماد معدنی و صنعتی گلگهر و ایران خودرو بیشترین نقش کاهنده را روی دماسنج بازار داشت.

در طرف مقابل نماد شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۹واحد تاثیر مثبت بیشترین نقش افزاینده را در نماگر بازار برعهده گرفت. گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و فولاد خوزستان نیز هر یک حدود ۱۵واحد تاثیر مثبت روی شاخص داشتند.

در آخرین روز معاملات این هفته خودرویی‌ها بار دیگر روند کاهشی در قیمت پایانی را سپری کردند هر چند که این روند کاهشی چندان چشمگیر نبود. نسبت P/E گروه خودرو به عدد 6/ 19 می‌رسد. در گروه فلزات اساسی نیز نماد ملی صنایع مس ایران با بیش از8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را داشت. همچنین در این نماد حجم معاملات به بیش از ۴۶میلیون سهم رسید که در این میان ۹۱درصد از خریدها توسط سهامداران حقوقی انجام شد و این موضوع سبب شد تا این نماد بیشترین نقش افزاینده را در نوسانات دماسنج بازار برعهده داشته باشد.

در آخرین روز معاملات این هفته در گروه قند و شکر ۲۳میلیون و ۸۶۴ هزار سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه اکثریت نمادها توانستند شرایط رو به رشدی را تجربه کنند. در تعدادی از نمادها در این گروه، صف خرید مشاهده می‌شد. در گروه سیمان، آهک و گچ دیروز تعداد زیادی از نمادها روند کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند و 5 نماد نیز مقداری افزایش قیمت داشتند هر چند که این افزایش و کاهش‌ها هیچ کدام چندان چشمگیر نبود. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۳۴میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۲۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۰هزار و ۱۲۹نوبت بود.

 صعود آیفکس به ارتفاع 909 واحدی

آخرین روز معاملاتی هفته جاری برای بازار فرابورس ایران با معامله 343میلیون ورقه بهادار در بیش از 31هزار دفعه به ارزش 115.5میلیارد تومان پایان یافت. در معاملات چهارشنبه 21تیر ماه شاخص کل نیز با افزایش 4واحدی خود را به ارتفاع 909واحدی رساند تا برای چهارمین روز متوالی سبزپوشی را تجربه کند. تاثیر مثبت از جانب برخی نمادهای شیمیایی، فلزات اساسی و محصولات کاغذی موجبات رشد دیروز آیفکس را رقم زدند به طوری که به ترتیب نمادهای«زاگرس»، «بمپنا»، «ذوب»، «میدکو»، «شرانل»، «چکاپا» و «شپاس» تا سقف یک واحد تاثیر مثبت بر این نماگر فرابورسی داشتند.

 دیروز برخی از نمادهای فرابورسی در فصل ترافیک مجامع متوقف شدند. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، داروسازی تولیددارو، آذریت، شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، شرکت نفت پاسارگاد و دامداری تلیسه نمونه، شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار به علت برگزاری مجامع عمومی و فوق‌العاده خود متوقف شدند.

در عین حال نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، سیمان ممتازان کرمان و شیرین دارو نیز بازگشایی شدند. در معاملات روز جاری به ترتیب دو نماد ذوب و چکاپا بالاترین حجم و ارزش معاملات را در مجموع بازارهای اول و دوم در اختیار گرفتند. در نماد شرکت ذوب‌آهن بیش از 95میلیون سهم به ارزش 6.8 میلیارد تومان و در نماد گروه صنایع کاغذ پارس تعداد 59 میلیون سهم به ارزش 21.2میلیارد تومان در اختیار گرفتند.

معاملات تابلوهای بازار پایه نیز دیروز 6.9 میلیارد تومانی شد. به این ترتیب در 3تابلو این بازار تعداد 69 میلیون سهم به ارزش 11.7میلیارد تومان دست به دست شد. همچنین روز جاری حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز به معامله 393هزار ورقه به ارزش 38.7میلیارد تومان منتهی شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم در صدر این بازار به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات ایستاد.

تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد دادوستد این اوراق در بازه قیمتی 75.7 تا 78.4هزار تومان بود. به این ترتیب 78هزار ورقه به ارزش 6 میلیارد تومان در این تابلو معاملات شد که بالاترین قیمت مورد مبادله به تسه خرداد 95 اختصاص یافت و بیشترین حجم معامله تسه به اوراق تسهیلات مسکن خرداد 96 تعلق گرفت. در نهایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز شاهد خرید و فروش 4میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 7میلیارد تومان بود که بالاترین حجم و ارزش در میانETFها به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان تعلق گرفت.

 

ارسال نظر