توجه مجدد سرمایه‌گذاران به سمت تک‌سهم‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۷۱

گروه بورس  

روز گذشته بورس تهران در حالی معاملاتی به نسبت کم‌حجم را نظاره‌گر بود که با حضور کمرنگ حقوقی‌ها در بازار اغلب معامله‌گران ترجیح می‌دادند با تمرکز و تک‌سهم‌های اغلب برخوردار از سهام‌شناوری پایین باشند. بازاری که این روزها با کنار گذاشتن تحلیل، به نظر می‌رسد با روش معاملات هجومی در گروه‌های کوچک، بازدهی‌های موردنظر خود را مدیریت کند.

به هر حال روز گذشته شاخص کل بورس تهران باز هم روند صعودی خود را که از ابتدای هفته آغاز کرده بود، حفظ کرد و با

 113 واحد رشد به ارتفاع 79 هزار و 490واحدی رسید.

به گزارش «تعادل»، در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران ارزش کل معاملات به بیش از

 143 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 631 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 46 هزار و 968 نوبت داد و ستد بود. دیروز در بازار سهام در حالی از به نتیجه نرسیدن شورای رقابت بر سر تعیین نرخ ارز بین مجتمعی خوراک شرکت‌های پتروشیمی خبر رسید که برخی شنیده‌ها حاکی از تجدید قوای دوباره پتروشیمی‌ها برای خروج از بورس کالا حکایت دارد، با این تفاوت که این‌بار صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز ناگزیر از عدم تحقق نیازها و اهداف خود در بورس کالا با مجتمع‌های بالادستی همسو شده است.

عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی در بورس کالا معتقدند باوجود تدوین دستورالعمل عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی شورای رقابت اما در آستانه یک‌ساله شدن این تصمیم، اغلب محصولات عرضه شده به بورس با وجود رعایت کف عرضه اما بیش از نیمی از آنها به‌دلیل نبود مشتری برگشت می‌خورد، این درحالی است که بورس کالا نیز در قبال نیاز تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هیچ آپشن جدیدی از جمله تامین اعتبار یا تسهیلات را ارائه نمی‌دهد.

دیروز در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن نیز اگرچه حجم عرضه سهام بر خرید غلبه داشت، اما تک‌سهم‌های این گروه ازجمله ایران ارقام، داده‌پردازی و آسان پرداخت پرشین در معاملاتی کم‌حجم همچنان با اقبال خریداران روبه‌رو هستند. تصویب آیین‌نامه نصب صندوق‌های فروشگاهی در هیات دولت و احتمال بررسی آن در صحن مجلس طی روزهای آینده باعث شد تا برخی سهم‌ها در این گروه مورد توجه نوسان‌گیران قرار گیرد.

بازار سهام روز گذشته بازاری به نسبت کم‌حجم بود که در کنار حضور کم‌رنگ حقوقی‌ها، فرصتی برای تحرک توده‌های سهامداری حقیقی با هدف تمرکز بر تک‌سهم‌های مختلف را ایجاد کرد.

 معاملات درون گروهی

دیروز همچنین سرمایه‌گذاری ملی ایران بلوک 1.56درصدی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را به قیمت پایه هر سهم 155 تومان روانه میز فروش بورس تهران کرد که خریداری نداشت. همچنین در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، 40میلیون سهم شرکت معدنی و صنعتی گلگهر به ارزش 9میلیارد تومان کد به کد شد. اندکی بیش از 35 میلیون سهم پلی اکلیر به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در نماد بانک تجارت نیز 30 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 11میلیون سهم فولاد آلیاژی ایران نیز به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه شد. کمتر از 6 میلیون سهم سرمایه‌گذاری جامی اما به ارزش کمتر از یک‌میلیارد تومان کد به کد شد. 5.5 میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان نیز به ارزش کمتر از 900 میلیون تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبه‌رو شد و در مخابرات اما دیروز تعداد 5 میلیون سهم این شرکت به ارزش کمتر از یک‌میلیارد تومان به کدهای انتقالی راه پیدا کرد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 20تیر 96 با افزایش 113 واحدی روی رقم 79 هزار و 490واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 20واحدی عدد 17 هزار و 343 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 113 واحدی به رقم 86 هزار و 887 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 89 واحدی به رقم 54هزار و 879 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 192 واحدی عدد 177 هزار و 804 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی وصنعتی با 43واحد، همراه اول با 37 واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 24 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 23واحد، پارس خودرو با 17واحد و ایران خودرو با 9واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

 پیشی گرفتن سهام از بازار بدهی در فرابورس

شاخص کل فرابورس ایران نیز که کانال 900واحدی را پس گرفته بود، دیروز نیز با 4 واحد صعود توانست خود را به ارتفاع 905 واحدی رسانده و به پیشواز آخرین روز معاملاتی این هفته برود.

در پایان دادوستدهای روز سه‌شنبه 20 تیر، نماگر فرابورس عملکرد مثبتی را به ثبت رساند و با 3.8واحد افزایش در ارتفاع 905 واحدی قرار گرفت. این درحالی است که نمادهای «مارون»، «میدکو» و «شپاس» هر کدام با کمتر از یک واحد اثر مثبت در این رشد آیفکس دخیل بودند.

در بیشتر روزهای این هفته حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران قابل‌توجه بوده و روز جاری نیز شاهد دست به دست شدن افزون بر 360 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 140میلیارد تومان در فرابورس ایران بودیم.

این درحالی است که بیش از 75 درصد از حجم و نیمی از ارزش کل مبادلات فرابورس در اختیار دو بازار اول و دوم در پی نقل‌وانتقال بیش از 280میلیون سهم به ارزش افزون بر 76میلیارد تومان قرار گرفت.

در تابلوهای معاملاتی الف، ب و ج بازار پایه نیز بیش از 75 میلیون سهم به ارزش 11میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت و به این ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی بازارهای فرابورس ایران به دادوستد سهام اختصاص یافت.

همچنین تابلو اوراق با درآمد ثابت در روز گذشته میزبان جابه‌جایی 418 هزار و 889ورقه بهادار به ارزش 41 میلیارد تومان بود که اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با نماد «اخزا9» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این تابلو به خود اختصاص داد.

در میان تسهیلات مسکن نیز امتیاز تسهیلات مسکن اسفند 95 که کمترین قیمت متعلق به آن بود با بیشترین استقبال از جانب معامله‌گران مواجه شد و به لحاظ حجم و ارزش در صدر تابلو تسهیلات مسکن قرار گرفت.

بیشترین قیمت نیز در میان این اوراق مربوط به تسه9603 با قیمت 75 هزار و 900تومان بود؛ در مجموع دیروز بیش از 88 هزار ورقه تسه بین متقاضیان و فروشندگان خریدوفروش شد که ارزشی بالغ بر 6 میلیارد و 800 میلیون تومان را رقم زد.

در پایان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط 60هزار سهم به ارزش بیش از 12 میلیون تومان دست به دست شد.

 رونق گرفتن تالار صادراتی بورس کالا

روز گذشته تالار صادراتی بورس کالای ایران میزبان عرضه 27 هزار و 70 تن انواع قیر، کود اوره، گوگرد و لوب کات بود. بر این اساس تالار صادراتی، دیروز میزبان عرضه 2 هزار تن کود اوره شرکت پتروشیمی شیراز، 8 هزار تن گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندرعباس، یک‌هزار تن لوب کات سبک شرکت پالایش نفت تبریز، 16 هزار و 70 تن انواع قیر شرکت‌های پالایش نفت شیراز و تبریز، صنایع پالایشی تکین پترولیوم آذربایجان، نگین گام پارس، فرآورده‌های قیری سیه فام، دانا گام و پالایش قیر کسری بود.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز عرضه 6 هزار و 950 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و 200 تن ذرت دانه‌یی، 300تن روغن خام، 325 تن شکر سفید، 31هزار تن گندم خوراکی و 4 هزار تن گندم دوروم را تجربه کرد. همچنین 47 هزار و 207 تن مواد پلیمری، 400تن بنزن، 40 هزار و 900 تن انواع قیر و یک‌هزار تن گوگرد نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

براساس این گزارش، 10 هزار تن تختالC، یک‌هزار و 250تن سبد میلگرد، 5 هزار تن شمش بلوم در گروه فولاد، 120 تن بیلت، 200 تن شمش هزار پوندی در گروه آلومینیوم و همچنین 100 تن شمش روی، 800تن مس کاتد و 10 کیلوگرم شمش طلا روی تابلو تالار محصولات صنعتی و معدنی رفت. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه یک‌هزار تن جو دامی از کشور روسیه بود.

 

 

ارسال نظر