اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۱۳

عرضه بلوکی 4 شرکت دولتی در بورس و فرابورس

سازمان خصوصی‌سازی برنامه فروش سهام چهار شرکت و یک جایگاه سوخت از طریق مزایده و بورس و فرابورس را اعلام کرد. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد سهام چهار شرکت دولتی را از طریق بورس و فرابورس واگذار کند. به این ترتیب شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری دامغان، خدمات حمایتی کشاورزی، فرآوری مواد پروتئینی استان کردستان و قند دزفول آماده واگذاری شده‌اند. عرضه سهام این شرکت‌ها از طریق بورس و فرابورس پیش‌بینی شده است. همچنین جایگاه سوخت آوج نیز در ردیف مزایده فروش سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

3 پرونده تخلفاتی مواد ویژه «لیا» در حال پیگیری است

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس از تشکیل سه پرونده تخلفاتی درخصوص شرکت مواد ویژه لیا خبر داد به گزارش «تعادل» به نقل از بورس‌پرس، سیدمرتضی شهیدی، درباره شرکت مواد ویژه «لیا» که طی 44 روز کاری با رشد قیمت 282 درصدی همراه بود، گفت: در مورد این شرکت فرابورسی اقداماتی انجام شده که اکنون در جریان است و باید منتظر نتیجه نهایی بود. وی توضیح داد: راجع به این شرکت سه مورد، در حوزه‌های تخلفات بازار، تخلفات حوزه اطلاع‌رسانی و صلاحیت مدیران تشکیل پرونده شده و کمیته رسیدگی به تخلفات هم پیشنهاد رای به هیات داده است که در فرآیند تایید و ابلاغ قرار دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: یکی از پرونده‌ها بنا بر دارا بودن وصف مجرمانه در مرحله مستندسازی جهت ارسال به دادسرای جرایم اقتصادی است. چرا که اساسا در کنار رسیدگی‌های انضباطی سازمان به تخلفات و عند‌الاقتضا و پس از احراز تخلف و صدور آرا شامل تذکر و اخطار و سلب صلاحیت مدیران و نیز جریمه نقدی تا 250 میلیون تومان برای هر عضو هیات‌مدیره دخیل، دادگاه هم بررسی‌‌های لازم را انجام و حسب مورد احکام کیفری صادر می‌کند. به گفته شهیدی از جمله این مجازات‌های کیفری می‌توان به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی 2 تا 5 برابر سود به دست آمده ناشی از جرم یا 2 تا 5 برابر زیان متحمل نشده ناشی از جرم در صورت اثبات اشاره کرد. وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی برای «شلیا» تشکیل پرونده شده، توضیح داد: با توجه به سه مورد تشکیل پرونده در زمان‌های 17 آبان، 28 بهمن و 11 اسفند سال گذشته به دلیل تخلفات بازاری، افشای اطلاعات و صلاحیت مدیریت، بررسی‌ها آغاز و از اشخاص دخیل در پرونده «شلیا» جهت ادای توضیحات و ارائه دفاعیات دعوت به عمل آمده که پس از تصمیم مراجع رسیدگی به تخلفات، نسبت به صدور رای مقتضی اقدام خواهد شد.

کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه

در حال حاضر بانک‌ها در حال اصلاح ساختار هستند و این جراحی هزینه‌بر است اما قطعا پس از این اصلاح، اقتصاد کشور شاهد کاهش نرخ بهره خواهد بود. زمانی که بانک‌های غیرمجاز و متخلف از چرخه بازار پول خارج شوند، شاهد کاهش نرخ بهره در اقتصاد خواهیم بود و پس از آن نقدینگی‌های جامعه به سمت بازارهای مولد مثل بازار سرمایه هدایت می‌شوند. به گزارش «تعادل»، سیدرضا علوی مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران در گفت‌وگو با سنا در خصوص راهکارهای افزایش سهم تامین مالی از بازار سرمایه گفت: برای جذب سرمایه و تامین مالی از بورس، این بازار باید مزیت‌های نسبی بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه برای جذب منابع مردمی و نقدینگی‌های سرگردان باید نسبت به سایر بازارها امتیازهایی داشته باشد، افزود: دولت یازدهم در این چند سال برای ایجاد ثبات در اقتصاد تلاش‌های زیادی کرده و موفق هم بوده است.  علوی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور در حال حرکت به سمت ثبات است، اظهار داشت: نوسان در بازارها به‌شدت کاهش یافته و نرخ ارز به ثبات نزدیک شده است؛ ضمن اینکه درآمدهای ارزی قابل پیش‌بینی شده و شرایط فروش نفت مشخص است.

تامین مالی 300 واگن ریلی با اوراق استصناع در بورس

شرکت حمل و نقل ریلی با انتشار اوراق استصناع قصد دارد تعداد 300دستگاه واگن باری را توسط شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به سرانجام برساند. سازنده این واگن‌ها شرکت واگن‌سازی کوثر بوده و مبلغ اوراق نیز7میلیارد و 680 میلیون تومان است. به‌گزارش«تعادل» به نقل از سنا، سید محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با پیش‌بینی اوضاع اقتصادی تا سال 1400 اعلام کرد: به نظر می‌رسد با کاهش نرخ سود بانکی و تمهیداتی که بانک مرکزی در این راستا اخذ کرده است پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از فرصت‌های اقتصادی وارد بازار سرمایه شود. وی در این خصوص اظهار داشت: شرکت‌ها باید هنر ورود به بازار سرمایه را بلد بوده و بتوانند از فرصت‌های موجود در این بازار استفاده کنند و باید گفت دیگر در این دوران نمی‌توان بازار سرمایه را نادیده گرفت.  فاضلیان درخصوص مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه افزود: امکان شناور بودن نرخ اوراق از نخستین مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد بود. وی ادامه داد: این نکته که اصل استقراض می‌تواند در سررسید پرداخت شده یا طی عمر اوراق تا سررسید مستهلک شود از دیگر مزایای تامین مالی در بازار سرمایه است. وی درخصوص شفافیت اینگونه تامین مالی اشاره داشت: فرآیند تامین مالی از طریق بازار سرمایه نه تنها از سرعت بالایی برخوردار است بلکه حضور نهاد نظارتی سازمان بورس موجب ایجاد شفافیت بیشتر این قبیل تامین مالی شده که باید گفت از مالیات نیز معاف خواهد بود.  مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اهداف تامین مالی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای نیل به اهداف مختلف می‌توانند از بازار سرمایه بهترین استفاده را داشته باشند که از آن جمله می‌توان به خرید واگن‌های باری و مسافرتی، خرید لکوموتیو، ساخت کارخانه، تامین سرمایه در گردش و غیره اشاره داشت.

 

ارسال نظر