رشد شاخص کل با اهرم خودرویی‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۱۲
رشد شاخص کل با اهرم خودرویی‌ها

گروه بورس  

روز گذشته بورس تهران در حالی با معاملاتی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی روبه‌رو بود که در غیبت پالایشی‌ها معامله‌گران اغلب حقیقی ترجیح دادند تا در گروه خودرویی‌ها و برخی قطعه‌سازها به دنبال نوسان‌گیری کوتاه‌مدت خود باشند. براین اساس اغلب نمادهای گروه خودرویی با صف خرید و افزایش قیمت پنج درصدی قیمت مواجه شدند تا در نهایت بتوانند شاخص کل را با 103 افزایش روبه‌رو کرده و شاخص کل را در آستانه ورود به کانال 79 هزار واحدی قرار دهند.

به گزارش «تعادل»، در عین حال دیروز همزمان با برگزاری مجمع شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و حواشی قابل تامل آن، معامله‌گران بورس تهران در انتظار انتشار خبری مهم در گروه معدنی‌ها و فولادی‌ها به رهبری شرکت فولاد مبارکه تا هفته آینده هستند.

در این زمینه امروز دوشنبه ایمیدرو برای حل اختلافات میان فولادساز‌ها و بازیگران اصلی سنگ‌آهنی‌ها پادرمیانی خواهد کرد. دیروز در مجمع چادرملو با تنفیذ حق رأی نماینده سهام عدالت (تحت مدیریت دولت) به فولاد مبارکه اصفهان، ترکیب هیات‌ مدیره چادرملو شامل یک کرسی هیات ‌مدیره برای فولاد مبارکه، یک کرسی هیات‌ مدیره برای سهام عدالت، دو کرسی هیات‌ مدیره برای هلدینگ سرمایه‌گذاری امید و در نهایت یک کرسی هیات ‌مدیره برای سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات شده است.

در این بین برگزاری مجمع عادی سالانه «ومعادن» در شنبه هفته آینده و پس از آن برگزاری مجمع شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ترکیب‌های جدید مدیریتی برای آینده معادن سنگ‌آهن ایران حائز اهمیت خواهد بود.

واگذاری اخیر سهام «ومعادن» از سوی بانک رفاه در محدوده قیمت اسمی روی تابلوی بورس به شرکت فولاد مبارکه اصفهان نقطه عطف سناریوی جدید برای به دست گرفتن عنان قیمت در بازار سنگ‌آهن از سوی غول فولادسازان خواهد بود که می‌تواند معادن چادرملو، گل‌گهر، گوهرزمین و صبانور را دوباره به لحاظ مدیریتی با کنار زدن بخش خصوصی به دامان دولت بازگرداند.

روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل بود که با تحرک معامله‌گران اغلب حقیقی در گروه‌های کوچک و بازار دومی باعث شد تا بازار سهام با نماگرهای سبزپوش به کار خود پایان دهد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات روز یک‌شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های فروسیلیس ایران، لامپ پارس شهاب پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، پلاسکوکار سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، بین‌المللی محصولات پارس پس از تشکیل جلسه هیات‌مدیره مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، صنایع کاغذسازی کاوه، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌ مدیره، نفت سپاهان با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، عمران و توسعه شاهد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های نفت سپاهان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، گروه صنعتی سپاهان، زغال‌سنگ نگین طبس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، بیمه پارسیان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، تولید تجهیزات سنگین هپکو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و شرکت لیزینگ خودرو غدیر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 471 میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از 92 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود. در فولاد مبارکه اصفهان نیز 95 میلیون سهم به ارزش کمتر از 14 میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 25 میلیون سهم بانک سینا به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد. در کمتر از 12 میلیون سهم گروه سرمایه‌گذاری امید نیز به ارزش 2 میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده انتقال یافت. روز گذشته همچنین 6 میلیون سهم تولید برق ماهتاب کهنوج به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان کد به کد شد. در ملی صنایع مس ایران نیز 5 میلیون سهم به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 5 میلیون سهم آهن و فولاد ارفع به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم منتقل شد. در عین حال 5 میلیون سهم ایران خودرو به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

 نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 18تیر 96 با افزایش 103 واحدی روی رقم 78هزار و 985 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 41 واحدی عدد 17 هزار و 268 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 201 واحدی به رقم 86 هزار و 140 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 28 واحدی به رقم 54 هزار و 409 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 475 واحدی عدد 177 هزار و 358 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های همراه اول با 57 واحد، فولاد خوزستان با 56 واحد و پارس خودرو با 22 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد خوزستان با 35 واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 13 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 7 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 261 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 121 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 42 هزار و 879 نوبت داد و ستد بود.

 رشد نماگرهای فرابورسی

دومین روز معاملاتی بازار فرابورس ایران با افزایش شاخص کل، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات پایان یافت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در جریان معاملات دیروز، یک‌شنبه 18 تیر شاخص کل با رشد بیش از 3 واحدی موفق به بازپس‌گیری کانال 900 واحدی شد که عمده بار مثبت بر آیفکس از جانب نماد «مارون» تا سطح 3 واحد رقم خورد. به ترتیب نمادهای «شپاس»، «زاگرس»، «ثعمرا» و «ارفع» نیز تا سطح حداکثر 0.7 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند. در این میان دو نماد «وملل» و «دماوند» نیز تا نزدیکی 0.6 واحد تاثیر منفی بر شاخص داشته و از رشد بیشتر آن جلوگیری کردند.

در همین حال تعداد 272 میلیون ورقه بهادار در 36 هزار دفعه به ارزش 308 میلیارد تومان در مجموع بازارهای فرابورس ایران مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به روز شنبه با افزایش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات همراه بود. دیروز در مجموع بازارهای معاملاتی اول و دوم نیز به ترتیب دو نماد «ذوب» و «حسیر» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این دو بازار تعداد 172 میلیون سهم به ارزش بیش از 50 میلیارد و 600 میلیون تومان معامله شد.

همچنین در حالی که در پایان بازار نماد معاملاتی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه‌شنبه مورخ 20/04/1396 متوقف شد، در مقابل دو نماد معاملاتی مربوط به شرکت‌های عمران و توسعه شاهد و نیز کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بازگشایی شد.

معامله 95 میلیون سهم به ارزش بیش از 14 میلیارد و 400 میلیون تومان نیز ماحصل دادوستدهای انجام شده در تابلوهای معاملاتی بازار پایه است. در تابلو معاملاتی تسه نیز شاهد جابه‌جایی بیش از 86 هزار ورقه تسه به ارزش افزون بر 6 میلیارد و 600 میلیون تومان بودیم. قیمت این اوراق روز گذشته بدون نوسان محسوسی نسبت به روز قبل در بازه 75 هزار و 800 تومان تا 77 هزار و 800 تومان نوسان کرد.

در همین حال بیش از 200 میلیارد تومان ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس است. معامله‌گران بیش از 2میلیون ورقه بدهی را به ارزش بالغ‌بر 233 میلیارد و 300 میلیون تومان را در این بازار دست به دست کردند. اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد. سهامداران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تعداد 2.7 میلیون ورقه را به ارزش 2میلیارد و 900 میلیون تومان را معامله کردند. در میان ETFها صندوق اعتمادآفرین پارسیان در صدر ایستاد.

 عرضه انواع محصولات صنعتی و معدنی

روز گذشته همچنین بورس کالا میزبان عرضه ۱۲هزار تن فولاد و ۲۰هزار تن مس بود. براین اساس دیروز ۱۰هزار تن تختال C و ۲هزار و ۵۰۰ تن سبد میلگرد، ۲۲۰ تن مس مفتول، ۶۰۰ تن مس کاتد، ۲۰هزار تن مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفورمولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه شد.

همچنین 97هزار و 840 تن انواع قیر، وکیوم باتوم، گوگرد، لوب‌کات، مواد شیمیایی و مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. علاوه براین، 14هزار و 150 تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفت.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 31هزار تن گندم خوراکی، 4هزار تن گندم دوروم، 2هزار و 825 تن شکر سفید، 300 تن روغن خام و 200 تن ذرت بود. همچنین 11هزار و 892 تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در این تالار عرضه شد.

 

ارسال نظر