چشم امید بازار سرمایه به کابینه دولت دوازدهم

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۶۶
چشم امید بازار سرمایه به کابینه دولت دوازدهم

 بازار سرمایه ایران از ابتدای سال96 با رویدادهای مهمی ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری روبه‌رو بوده که تاثیر زیادی بر بازار سرمایه گذاشت. با نگاهی به شاخص کل متوجه موج صعودی پرقدرتی در دور دوم انتخاب رییس‌جمهورها خواهیم شد. بیشترین رشد شاخص کل در دور دوم انتخاب احمدی‌نژاد بیشتر به خاطر افزایش نرخ دلار که تا دی 92 ادامه داشت، رخ داد.

بر این اساس در 3دهه گذشته در دور دوم انتخابات هر 4 رییس‌جمهور از دولت سازندگی تا تدبیر و امید همواره شاهد یک موج پرقدرت صعودی در شاخص کل بودیم که البته این موج صعودی دلایل خاص خود را داشت. مهم‌ترین بهانه برای رشد نماگرهای بورس، دلار و افزایش قیمت جهانی نفت و البته کامودیتی‌ها نیز تا حدودی تاثیرگذار بودند.

نیمه اول امسال بازار بیشتر تحت تاثیر عوامل خارج از بورس قرار گرفته است. اواخر اردیبهشت انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد بعد از آن ماه مبارک رمضان سپری شد. در تیر و مرداد نیز فصل مجامع را خواهیم داشت. در این بین برگزاری مجامع بیشترین تاثیر کاهشی را بر بازار گذاشت زیرا رویدادهای نادرست سال‌های اخیر سبب شد تا اهالی بازار سرمایه مانند سال‌های گذشته تمایلی برای شرکت در مجامع را نداشته باشند. موضوعاتی مانند تاخیر شرکت‌ها در پرداخت سود و بلوکه شدن پول و اینکه شرکت در چه بازاری بازگشایی خواهد شد نیز باعث شده، سرمایه‌گذاران تمایلی برای حضور در بازار نداشته باشند. بعد از فصل مجامع و در شهریور شاهد تسویه اعتبارات خواهیم بود و عملا همه عوامل مورد اشاره به نوعی باعث افزایش عرضه در بازار شده و خریداران هم تمایلی به خرید سنگین نخواهند داشت. نکته مهم دیگری که بازار سرمایه را در یک حالت انتظار قرار داده است، مشخص شدن وزارتخانه‌های اقتصادی مانند«صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصادی و دارایی»، «جهاد کشاورزی»، «رفاه، کار و تعاون اجتماعی»، «نفت»، «نیرو» و «راه و شهرسازی» است. عملا خریداران بزرگ سهام در بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن گزینه‌های رییس‌جمهوری برای این وزارتخانه‌ها هستند به عنوان نمونه عملا وزیر اقتصاد نقش تاثیرگذاری در سیاست‌های کلی در مورد نرخ دلار و تک نرخی شدن آن و حمایت از بورس خواهد داشت.

در کل بازار را در نیمه اول سال بیشتر اصلاحی از نوع زمانی خواهیم داشت و شاید ریزموج‌های صعودی به خاطر انتخاب وزرا در 22مرداد داشته باشیم. شاخص کل از نظر اندیکاتوری تقریبا در محدوده اشباع فروش است و مادامی که بالای 77هزار واحد باشد بیشتر فرصت سرمایه‌گذاری است. با تقویت دلار و البته رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها در نیمه دوم سال و طی 4سال آینده می‌توان امیدوار بود که مانند سنوات گذشته شاهد شکل‌گیری یک موج صعودی قوی در بورس باشیم.

 

ارسال نظر