کم‌حجمی معاملات بر اثر عدم اطمینان از آینده

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۱۳
کم‌حجمی معاملات بر اثر عدم اطمینان از آینده

گروه بورس  

دیروز بازار سهام درحالی معاملاتی کم‌حجم و بی‌رمق را به نظاره نشست که تک‌سهم‌های بازار، میزبان ورود و خروج بورس‌بازهای تالار شیشه‌یی هستند. بازاری که هنوز برای فردای خود هم اطمینان چندانی ندارد اما همچنان به اندک بازدهی‌های سهم‌های کوچک بازار دل‌خوش کرده است. روز گذشته در بازارهای جهانی نیز با وجود افزایش قیمت جهانی نفت خام و نوسانی شدن بازارهای جهانی کالاهای اساسی اغلب نمادهای معاملاتی گروه فلزات اساسی و معدنی‌های بورس در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند. معاملات دیروز بازار سهام کم‌حجم و کم‌فروغ و تحرک بورس‌بازها در تک‌سهم‌ها تنها ویژگی‌ این بازار بود.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات روز گذشته نماد معاملات شرکت‌های مهندسی فیروزان، تجارت الکترونیک پارسیان، حق‌تقدم خرید سهام سیمان شاهرود، سرمایه‌گذاری ساختمانی اعتمادگستر، سولیران، مجتمع معادن مس تکنار، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان و اوراق مشارکت شهرداری قم از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بهمن دیزل، کارتن ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن، ملی صنایع مس ایران و لیزینگ رایان سایپا بازگشایی شدند.

 معاملات درون‌گروهی

روز گذشته در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 81 میلیون سهم ملی صنایع مس ایران به ارزش کمتر از 15میلیارد تومان در محدوده صفر تابلو با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود. در بانک تجارت اما کمتر از 25میلیون سهم به ارزش حدود 1.5میلیارد تومان کد به کد شد همچنین دیروز 20میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش کمتر از 9میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. روز گذشته 15میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس به ارزش بیش از 7میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد و در فولاد آلیاژی ایران نیز 15میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

در عین حال اندکی بیش از 6 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز اندکی بیش از 5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان کد به کد شد و در پالایش نفت اصفهان نیز تعداد 5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی روبه‌رو شد.

 بررسی نماگرهای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 12خرداد 96 با کاهش 106واحدی روی رقم 78هزار و 765واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 2واحدی عدد 17هزار و 163واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 93واحدی به رقم 85 هزار و 786واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 39واحدی به رقم 54 هزار و 283واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 427واحدی عدد 176هزار و 66 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا با 20واحد، گروه ملی صنایع مس ایران با 13واحد و خدمات انفورماتیک با 8 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 48واحد، پتروشیمی شیراز با 13واحد و فولاد مبارکه با 12واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 121میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 496میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 35هزار و 356نوبت دادوستد بود.

 رشد ارزش معاملات فرا بورس

دادوستد نزدیک به 314میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود 80 میلیارد و 400میلیون تومان در 35هزار و 269نوبت مبادلاتی، نتیجه نقل‌وانتقال‌های فرابورس ایران در میانه این هفته معاملاتی بود. دیروز دوشنبه 12تیر 142میلیون و 850 میلیون سهم به ارزش بیش از 37میلیارد و 200میلیون تومان در بازارهای اول و دوم دست ‌به دست شد که 45درصد از حجم و ارزش معاملاتی کل دادوستدهای فرابورس را شامل می‌شود. بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی بازارهای اول و دوم به نماد«ذوب» با نقل‌وانتقال بیش از 41میلیون سهم به ارزش افزون بر 2میلیارد و 900میلیون تومان اختصاص داشت درحالی که این نماد در صدر پربازدیدترین نمادهای دیروز نیز قرار گرفت.

در تابلوهای«الف»، «ب» و «ج» بازار پایه نیز تغییر مالکیت 166میلیون و 880 هزار سهم به ارزش افزون بر 18میلیارد و 200میلیون تومان صورت گرفت و در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از 200هزار سهم به ارزش بالغ بر 19میلیارد و 400میلیون تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم نیز مانند روز یک‌شنبه صدرنشین این بازار از نظر حجم و ارزش معاملاتی شد. در میانه هفته جاری شاهد توقف 5نماد و در مقابل بازگشایی دو نماد فرابورسی بودیم. به این ترتیب نمادهای«تفیرو»، «ثعتما»، «تکنار»، «فسلیر» و «سدبیر» در جریان بازار متوقف و نمادهای «صایند» و «خدیزل» بازگشایی شدند.

نماد«شراز» با بیش از یک واحد و نماد «شاوان» و «زاگرس» با کمتر از یک واحد اثر منفی بیشترین تاثیر را در کاهش 2واحدی آیفکس رقم زدند تا این نماگر در سطح 897 واحدی مبادلات امروز را خاتمه بخشد. رصد جداول بیشترین کاهش و افزایش قیمتی در میان نمادهای فرابورسی نشان می‌دهد که نمادهای«دبالک»، «غدیس» و «سدبیر» بیشترین افت قیمت را تجربه کرده‌اند. در سمت مقابل نمادهای«پخش»، «حسیر» و «شتوکا» تا سقف 4.8درصدی بیشترین افزایش قیمت را به همراه داشتند.

دیروز خریدوفروش نزدیک به 25هزار ورقه تسهیلات مسکن میان خریداران و فروشندگان این اوراق صورت گرفت که ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان را رقم زد. همچنین تسه‌های خرداد 96 با بیشترین قیمت یعنی 78هزار و 300تومان و اوراق تسهیلات مسکن94 با کمترین قیمت معادل 72هزار و 600 تومان دست ‌به دست شدند.

 عرضه تختال و انواع ورق فولادی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 12تیر میزبان عرضه 10هزار تن تختال SM و 7هزار و 300تن انواع ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود. بر این اساس روز گذشته 110تن سبد میلگرد، 2هزار و 200تن شمش هزار پوندی آلومینیوم، 100تن شمش سرب و 10کیلوگرم شمش طلا در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه شد.

 تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه 12تیر میزبان عرضه 10هزار تن تختال SM و 7هزار و 300تن انواع ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. این گزارش حاکی است در این روز 6 هزار و 850 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 56 هزار تن گندم خوراکی، 4هزار تن گندم دوروم، یک هزار و 275تن شکر سفید، 300تن روغن خام، 200تن ذرت دانه‌یی و 230هزار و 500 قطعه جوجه یک روزه در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد. براساس این گزارش تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه 70هزار و 163تن انواع قیر، مواد پلیمری و وکیوم باتوم را تجربه کرد. علاوه بر این 9هزار و 860 تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

 

ارسال نظر