آخرین وضعیت طبقه‌بندی و اصلاح دستورالعمل پذیرش

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۱۲

پرونده‌یی که آمادگی مناسبی برای عرضه دارد، مربوط به شرکت «به‌پرداخت» است که با انتشار تعدادی از گزارش‌های ماهانه در کدال، هماهنگی سازمان و همچنین بررسی شرایط بازار، جلسه معارفه‌یی برگزار خواهد شد تا در مرحله بعدی عرضه اولیه سهام آن انجام شود. معاون نظارت بر ناشران و اعضای شرکت بورس با اعلام آمادگی عرضه اولیه «به‌پرداخت» آخرین وضعیت طبقه‌بندی شرکت‌ها و اصلاح دستورالعمل پذیرش را توضیح داد.

 به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا، روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه چند شرکت متقاضی پذیرش در بورس در مرحله آماده‌سازی هستند، اظهار کرد: پرونده‌یی که آمادگی مناسبی برای عرضه دارد، مربوط به شرکت «به‌پرداخت» است که با انتشار تعدادی از گزارش‌های ماهانه در کدال، هماهنگی سازمان و همچنین بررسی شرایط بازار، جلسه معارفه‌یی برگزار خواهد شد تا در مرحله بعدی عرضه اولیه سهام آن انجام شود. وی ادامه داد: نکته قابل ذکر این است که تاریخ دقیق این عرضه مشخص نیست.

این مقام مسوول در خصوص اینکه چه شرکت‌های دیگری آمادگی عرضه اولیه دارند؟ گفت: بررسی‌هایی در جریان بوده و مسوولیت شرکت در گزارشگری تغییر می‌کند. بر همین اساس، در حال حاضر و با ورود به ماه تیر، شرکت‌های آماده پذیرش تا گزارش‌های 3 ماهه را ارائه ندهند، آماده عرضه اولیه سهام نیستند. از همین رو «به‌پرداخت» محتمل‌ترین شرکتی است که می‌توان برای عرضه اولیه آن برنامه‌ریزی کرد که سعی می‌شود برای این عرضه همه جنبه‌ها در نظر گرفته شود. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در خصوص طبقه‌بندی جدید شرکت‌ها نیز گفت: طبق مقررات نهایتا تا پایان اردیبهشت هر سال گزارش نهایی اعلام و به دبیرخانه هیات پذیرش ارائه می‌شود. این روند مانند گذشته انجام شده و شرکت‌هایی که در تابلوها حایز ارتقا هستند پیشنهاد شده‌اند، شرکت‌هایی که باید در تابلوها تنزل پیدا کنند نیز معرفی شده‌اند و تعدادی از شرکت‌ها هم شرایط حضور و پذیرش در بورس را از دست داده‌اند و پیشنهاد لغو پذیرش برای این گروه ارائه شده است.

حسینی‌مقدم افزود: معمولا امکان دارد که شرکت‌هایی که پیشنهاد لغو پذیرش برای آنها صادر می‌شود، مورد کوچکی را رعایت نکرده باشند. به همین دلیل تعداد شرکت‌های پیشنهاد شده برای لغو پذیرش زیاد خواهد بود. برای مثال، زمانی که نسبت حقوق صاحبان سهام به سهم دارایی‌ها به کمتر از حد نصاب تعیین شده برسد که در حال حاضر 15درصد است، پیشنهاد لغو پذیرش ارائه می‌شود. وی توضیح داد: گاهی این موارد آن‌قدر جزیی است که ریسک خاصی به‌همراه ندارد. به‌همین دلیل وقتی این پیشنهاد به هیات پذیرش می‌رود، این هیات همه شرکت‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کند و امکان دارد در نهایت تصمیم به اغماض گیرد و شرکت برای مدتی معین در بورس باقی بماند و مورد ذکر شده را اصلاح کند. این مقام مسوول گفت: یک‌سری از شرکت‌ها شامل ماده 141 قانون تجارت هستند و 2 تا 3 سال در این شرایط حضور دارند، قاعدتا حساسیت هیات پذیرش بر این موضوع بیشتر خواهد بود و امکان سختگیری برای این شرکت‌ها بیشتر است. با این حال موارد ذکر شده منوط به تصمیم اعضای محترم هیات پذیرش بوده و ممکن است هیات پذیرش، شرایط سال جاری بازار را مبنا قرار دهد و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند که تنها شرکت‌هایی که مشکلات غیرقابل اغماضی دارند، لغو پذیرش شوند.

 

ارسال نظر