کورسوی امید در بورس به پیروی از بازارهای جهانی

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۹۱
کورسوی امید در بورس به پیروی از بازارهای جهانی

گروه بورس  

در هفته‌های گذشته بازار سرمایه روند نزولی را در پیش گرفت و در این دوره شاخص کل بیش از سه هزار واحد از ارزش خود را از دست داد. اما این روند در هفته گذشته معکوس و از شدت ریزش نماگرهای بورس کاسته شد.

به‌گزارش «تعادل» به‌دلیل افت قیمت‌ سهام اغلب کارشناسان معتقدند که روند بازار در هفته‌های پیش‌رو با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد و عرضه‌هایی که در خرداد سبب ایجاد رخوت در بازار سرمایه شده بود جای خود را در تیر امسال به پویایی خواهد داد؛ هرچند مشکل نقدینگی همچنان در بازار سرمایه وجود داشته و این موضوع ریسک بازار را افزایش داده است. مجتبی معتمدنیا در این رابطه معتقد است که بزرگ‌ترین ریسک بازار در حال حاضر کمبود شدید نقدینگی است که مدت‌هاست سایه آن به بازار سنگینی می‌کند و هرقدر هم تقاضای بازار افزایش یابد، ناشی از نقدینگی موجود بازار است نه تزریق جدید، بنابراین بازار کشش افزایش بالا را ندارد.

این کارشناس در ادامه به «تعادل» گفت: در هفته گذشته با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات عید فطر و هفته آخر ماه رمضان و کاهش نسبی ارزش سهام در این ماه، دو طرف عرضه و تقاضا با کاهش حجم مواجه بود. در نتیجه بازار بسیار کم حجمی را شاهد بودیم و تقاضا بیشتر به سمت سهام، دارای بازیگر و کوچک متمایل بود. معتمدنیا در ادامه افزود: عمدتا تاکنون پس از سپری شدن ماه رمضان شاهد رشد ارزش معاملات بوده‌ایم. اگر افزایش هیجانی نرخ جهانی کامودیتی بخصوص سنگ‌آهن و فولاد را در نظر بگیریم به نظر می‌رسد کفه تقاضا در این هفته سنگینی بیشتری نسبت به عرضه خواهد داشت.

 رشد بازار براساس الگوهای تکنیکالی

بر اساس این گزارش، تحلیل‌های نمادها و شاخص‌های اصلی بورس بر اساس الگوهای تکنیکالی نشان از صعود در آینده نزدیک دارد اما با توجه به تحت تاثیر قرارگرفتن بازار سرمایه ایران از بازارهای جهانی باید این مقوله را نیز به تحلیل‌ها افزود.

مهدی نوری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که انتظار افزایش تقاضا در بازار وجود دارد و در مورد مهم‌ترین صنعت تحریک‌کننده شاخص کل یعنی خودرویی‌ها با توجه به اصلاح ٦٣ هفته‌یی پیش‌بینی صعود وجود دارد که می‌تواند مقداری شاخص را به سمت بالا هدایت کند. این کارشناس در ادامه به «تعادل» گفت: بازارهای جهانی نیز سیگنال‌های خوبی به بورس ایران می‌فرستند تا جایی که سنگ‌آهن جهانی با رشد قیمت همراه بود و از طرفی سهم‌های وابسته به سنگ‌آهن نیز به قیمت‌های خوبی رسیده‌اند که می‌توان انتظار رشد را برای آنها داشت. نوری در ادامه گفت: در هفته‌های گذشته که بازار سرمایه کسالت‌بار بود اغلب فعالان حرفه‌یی بازار به سمت تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک رفتند که این موضوع در حال حاضر در حال تغییر است زیرا ریسک این تک‌سهم‌ها نیز افزایش پیدا کرده و سفته‌بازها از سهامداری این شرکت‌ها دست خواهند کشید.

ولید هلالات یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز به بازارهای جهانی اشاره داشته و به «تعادل» گفت: به دلیل اینکه قیمت جهانی فلزات رشد خوبی کرده، شرکت‌های وابسته به فلزات در هفته‌های پیش‌رو رشد خوبی خواهند داشت. وی ادامه داد: شاخص‌ قیمت فلزات در چین رشد کرده و بالاتر از انتظار بوده است که نشان‌دهنده افزایش رشد تقاضا برای کالا در سطح چین و به نتیجه رسیدن سیاست‌های اقتصادی چینی‌هاست. همچنین بانک‌های مرکزی اروپا، ژاپن و انگلیس همگی خواهان بالا بردن نرخ بهره‌ هستند و این باعث تضعیف شاخص دلار و قدرت گرفتن بازارهای کامودیتی و کالایی در سطح جهانی خواهد شد. هلالات در پایان افزود: بازار اصلاح قیمتی زیادی داشته، تورم بالای 10 درصد رسیده و دلار تا حدی روند صعودی گرفته است و این موارد می‌تواند شرایط را بهبود بخشد، ضمن اینکه گزارش‌های فروش ماهانه پایان خرداد نشان می‌دهد گزارش‌های 3ماهه شرکت‌ها مثبت بوده است.

 افت ۳۲ واحدی شاخص کل در هفته گذشته

در معاملات کم رونق بورس تهران در هفته گذشته، دماسنج بازار سرمایه نسبت به هفته قبل ۳۲واحد افت کرد اما شاخص آزاد شناور با رشد ۲۰۴واحدی مواجه شد. در سه روز کاری بورس و اوراق بهادار تهران در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی از تراز ۷۸ هزار و ۷۳۶ واحدی تا رقم ۷۸ هزار و ۷۰۴ واحدی پایین آمد و در نتیجه ۳۲واحد نسبت به هفته گذشته افت کرد.

همچنین شاخص آزاد شناور که در تراز ۸۵ هزار و ۶۲۶ واحدی قرار داشت با رشد ۲۰۴ واحدی به رقم ۸۵ هزار و ۸۳۰ واحدی رسید. علاوه بر این شاخص بازار اول ۱۰ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۲۵۲ واحد افت داشت.  در نخستین روز معاملات تالار شیشه‌یی در این هفته، خودرویی‌ها نسبت به هفته گذشته شرایط بهتری را تجربه کردند و تعداد بیشتر نمادهای این گروه با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند اما در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری روند چندان مطلوب نبود و اکثریت نمادها در این گروه شاهد افت در قیمت پایانی بودند.

موضوعاتی که درباره بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در این روزها مطرح شد و بی‌اعتمادی تعدادی از سپرده‌گذاران بانکی را در پی داشت، سبب شد که این جو منفی به نمادهای بورسی موسسات مالی و بانک‌ها هم کشیده شود و قیمت تعدادی از سهم‌های این گروه نیز روند کاهشی را در پیش گیرند.

در روز اول معاملات در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی شرایط قیمت سهم‌ها رو به کاهش بود به‌طوری که تعدادی از پالایشی‌های این گروه در افت هر چه بیشتر دماسنج بازار تاثیر بسزایی داشتند، اما در گروه قند و شکر شرایط تا حدودی متفاوت بود و اکثر نمادهای این گروه توانستند در قیمت پایانی رشد داشته باشند. به‌طوری که در تعدادی از نمادهای این گروه شاهد صف خرید بودیم.

در گروه فلزات اساسی، در دومین روز معاملات تعداد زیادی از نمادها توانستند در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله از خود رشد نشان دهند.  اما نمادهای شاخص‌ساز و پرمعامله در گروه‌ خودرویی روند رو به کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند؛ هر چند که نمادهایی که حجم معامله آنها در این گروه کمتر بود، توانستند مقداری رشد را در قیمت پایانی خود تجربه کنند.

علاوه بر این قندی‌ها توانستند بار دیگر در مرکز توجه نوسان‌گیران بورس تهران قرار گیرند و جز در یک نماد یک‌دست رشد کنند. در برخی نمادهای این گروه صف خرید مشاهده می‌شود. در گروه سیمان، آهک و گچ، سیمان شرق از بیشترین حجم معامله برخوردار بود اما در نهایت نسبت به روز قبل‌تر یک‌دهم درصد در قیمت پایانی افت کرد، اما در نماد سیمان دورود که از بیشترین ارزش معامله در این گروه برخوردار بود شاهد رشد حدود یک‌ونیم درصدی در قیمت پایانی بودیم.

در آخرین روز معاملات هفته در گروه فلزات اساسی نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان که حجم معاملات آن ۲۴میلیون سهم بود و ارزش معاملات آن به یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بالغ می‌شد، روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کرد اما در عین حال نماد کالسیمین که بیشترین ارزش معامله در این گروه را داشت با نزدیک به 5درصد رشد در قیمت پایانی مواجه شد. دیگر نمادها با حجم نسبتا بالای معامله در این گروه روند رو به رشد را در قیمت پایانی خود تجربه کردند هر چند که حجم این معامله این نمادها در بخشی از موارد حتی به

 0.1 حجم معامله در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان که بیشترین حجم معامله را دارا بود، نمی‌رسید. همچنین در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد ایران خودرو با ارزش معاملات حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان بیشترین ارزش معامله در این گروه را از آن خود کرد، اما درنهایت چیزی حدود یک‌درصد در قیمت پایانی سهم خود افت را تجربه کردند.

 الاکلنگ بازار سرمایه در تعطیلات عید فطر

طی هفته گذشته، معامله‌گران بازار سرمایه در نخستین روز بازار، معاملات ۹۰ میلیارد تومانی را تجربه کردند که این روند امیدوارکننده بود اما در پایان به‌دلیل عرضه بر تقاضای معامله‌‌گران اغلب حقیقی در نماد‌های شاخص‌ساز با افت مواجه شد. در نخستین روز کاری هفته‌یی که گذشت شاخص کل هم وزن با افزایش 50 واحدی به عدد 17 هزار و

 14 واحد رسید، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 17 واحدی به عدد 85 هزار و 608 واحد رسید.

همچنین ارزش کل معاملات بازار سرمایه، به بیش از 11میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی این بازار از 90میلیارد تومان تنها اندکی بالاتر رفت که این امر ناشی از دست به دست شدن بیش از 428میلیون و 706میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 27هزار و 907 نوبت داد و ستد شده است.

بازار سرمایه در حالی زیر سایه سنگین معاملات درون‌گروهی و کد به کد اغلب حقوقی‌ها در روز‌های پرترافیک فصل مجامع آغاز به کار کرد که با وجود ایجاد بارقه‌هایی از امید تازه برای اغلب خریداران سهام، اما در نهایت با فشرده‌تر شدن عرضه‌های سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در گروه‌های شاخص‌ساز همچنان شاهد بازاری کوتاه‌مدت‌نگر و ضعیف بود.  در دومین روز از بازار سرمایه، شاخص کل هم وزن با افزایش 64 واحدی به عدد 17 هزار و 78واحد رسیده، این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 95 واحدی به عدد 85 هزار و 703واحد رسیده است.  ارزش کل معاملات بازار سرمایه، بیش از 195 میلیارد تومان نمایش داده شد که این امر ناشی از دست به دست شدن بیش از 916 میلیون و 798میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 30 هزار و 939نوبت داد و ستد شده است.

همزمان با نوسانی شدن بازار‌های جهانی ارز گروه معدنی‌ها شاهد اقبال عمومی خریداران سهام برای جمع‌آوری سهام شرکت‌ها به‌ویژه در گروه سرب و روی بود که همسو با حمایت حقوقی‌ها گروه فلزات اساسی توانست لیدر بازار سهام باشد.

بازار سهام، بازاری کم‌حجم، اما توام با اقبال عمومی حقوقی‌ها در گروه‌های پیشرو به‌ویژه فلزات اساسی، معدنی‌ها و البته پالایشی‌ها بود که توانست بازار سهام را با نماگر‌هایی سبزپوش به تعطیلات تقویمی هفته جاری بفرستد.

در آخرین روز کاری بازار سرمایه، شاخص بورس و اوراق بهادار با رشد 39.2 واحدی به عدد 78 هزار و 704واحد رسیده، این درحالی است که ارزش کل معاملات بورس تهران از 849 میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن 330 میلیون سهم طی 32 هزار نوبت معاملاتی است.

نماد‌های پربیننده نماد فولاد، فاسمین، با روند صعودی و نماد فخاس، اخابر، پارسان و آپ با روند نزولی بوده است.

شاخص کل فرابورس در آخرین روز کاری بازار، با 10.30 واحد رشد به پله 9، 1، 0 هزار و 3، 0واحد رسید که بر این اساس ارزش کل معاملات

607میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن 175 میلیون سهم طی 26 هزار نوبت معاملاتی است.

 افزایش 4 درصدی ارزش بازار فرابورس ایران

نخستین هفته معاملاتی تیر 96 در حالی برای بازار فرابورس ایران به پایان رسید که متاثر از تعطیلات عید فطر سرمایه‌گذاران تنها طی 3 روز معاملاتی به دادوستد اوراق بهادار پرداختند که در نتیجه آن متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار با افزایش و حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با کاهش نسبت به هفته پیشین روبه‌رو شد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 10 تیرماه، آیفکس افزایش نزدیک به یک‌درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه در ارتفاع 910 واحدی ایستاد. با این صعود شاخص کل فرابورس بازدهی خود از ابتدای سال را دوباره به 4درصد رساند. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز

 0.7درصد رشد کرد تا از ابتدای سال نزدیک به 4درصد افزایش یابد.

هفته گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در روز شنبه رقم خورد به‌طوری که یک‌هزار و 111میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 910 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که از روزهای معاملاتی یک‌شنبه و چهارشنبه بیشتر بود.

در مجموع در هفته‌یی که پشت‌سر گذاشتیم یک‌هزار و 559میلیون ورقه در 86 هزار دفعه دادوستد شد که ارزش آن رقم 3 هزار و 402میلیارد ریال بود. در مقایسه با هفته پیشین به علت کمتر بودن روزهای معاملاتی شاهد کاهش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات بودیم.

بررسی معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب 169، 229 و 1147 و 14میلیون ورقه بهادار به ارزش 325، 742، 1374 و 959 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در میان بازارهای فرابورسی تنها بازار اول با افزایش 4درصدی حجم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با رشد کمتر از نیم‌درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شدند.

در میان ابزارهای معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بالاترین حجم و اوراق بدهی بیشترین ارزش معاملاتی را به ثبت رساندند. به این ترتیب اوراق بدهی، ETFها و اوراق تسه به میزان 0.7، 14 و 0.3 میلیون ورقه به ارزش 639، 132 و 188 میلیارد ریال خرید و فروش شدند.

در نهایت ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به یک‌هزار و 248 میلیارد ریال رسید و گروه فلزات اساسی با سهم 14درصدی از این رقم در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد. پس از آن گروه‌های حمل و نقل و سایر محصولات کانی غیرفلزی سهم 12 و 11 درصدی را کسب کرده و در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

 

ارسال نظر