اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۴۰

جایگاه بازار سرمایه ایران در نهادهای بین‌المللی

براساس برخی گزارش‌های نهادهای بین‌المللی، بازار سرمایه ایران این ظرفیت را دارد تا با توسعه بیشتر زمینه‌ساز تسریع در رشد اقتصادی شود. به عنوان نمونه براساس گزارش موسسه جهانی مکنزی، بازار سرمایه ایران با توجه به اندازه و ثروت این اقتصاد پتانسیل توسعه بیشتر را دارد. در این بین فرصت‌های استفاده نشده زیادی برای ادغام بازارهای مالی ایران با بازارهای جهانی وجود دارد که استفاده از این فرصت‌ها کشور را قادر به جلب و جذب جریان‌های سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی و رشد اقتصادی می‌کند.

یکی از نکات مورد توجه این گزارش که در بخش چالش‌های بانکی از آن به عنوان یکی از 4 چالش اصلی نظام بانکی یاد شده است، این است که اعتبارات مالی عمدتا توسط سیستم بانکی توزیع می‌شوند و این باعث کوچک و غیرمتنوع ماندن بازار سرمایه ایران شده است. از این رو یکی از توصیه‌های این موسسه برای سامان‌بخشی به نظام مالی کشور، توسعه و تنوع‌سازی بازار سرمایه است. براساس این گزارش، بازار سرمایه ایران نیاز به بازسازی زیرساخت‌های حمایتی خود دارد. همچنین بخش بانکداری سرمایه‌گذاری ایران نیز توسعه نیافته و تعداد کمی از شرکت‌های تامین سرمایه در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند.

براساس یافته‌های موسسه مکنزی، سهم بازار سرمایه ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور از متوسط جهانی کمتر است. به عنوان نمونه نسبت ارزش بازار سهام ایران در تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰درصد است که این کمتر از نصف کشورهای بریکس(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و کمتر از یک‌سوم میانگین جهانی است. علاوه بر این بازار سهام ایران نسبتا نامتنوع است و ۱۰شرکت برتر تقریبا ۴۰درصد بازار را در اختیار دارند. در سال ۲۰۱۵ تنها 2.9میلیارد دلار اوراق در این بازار معامله شده است. این درحالی است که در این سال قریب به ۳۰۰میلیارد دلار اوراق بدهی در ترکیه منتشر شده است. برای رشد اقتصادی 6 درصدی طی ۲۰سال آینده، بازار سهام و اوراق تا حدود یک تریلیون دلار باید تا سال 2۰۳۵ افزایش یابد. براساس این گزارش در بورس ایران تنها یک درصد از سهام و اوراق قرضه به صورت بین‌المللی نگهداری می‌شود درحالی که میانگین جهانی این رقم ۳۰درصد است. از لحاظ شاخص عمق مالی نیز جایگاه ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و ایران از این نظر در رتبه آخر قرار دارد. یکی دیگر از نقدهای موسسه مکنزی به بازار سرمایه، فقدان بازار بدهی قدرتمند است که این امر علاوه بر کاهش سهم تامین مالی بازار سرمایه از کل موجب ایجاد وضعیت نامطلوب در شبکه بانکی کشور و کاهش کارآمدی پروژه‌های دولتی نیز شده است. این امر منجر به محدود شدن منابع بانک‌ها برای اعطای وام به بخش خصوصی می‌شود و بر توانایی پیمانکاران دولت برای ایفای تعهدات مالی خود نیز تاثیر می‌گذارد. این امر به نوبه خود باعث تجمیع استقراض بخش خصوصی و موجب تاخیر و هزینه اضافی برای شرکت‌هایی می‌شود که روی پروژه‌های دولت کار می‌کند. بنابراین با ایجاد بازار اولیه و ثانویه بدهی در بازار سرمایه این امر نه تنها موجب بهبود تامین مالی و تولید و اشتغال می‌شود بلکه موجب کاهش وضعیت نامطلوب شبکه بانکی می‌شود.

 

۳۲ درصد معاملات بهار بورس در اختیار ۵ کارگزاری

تعداد ۵ شرکت کارگزاری ۳۲درصد کل ارزش معاملات را در ۳ماه نخست امسال به خود اختصاص دادند. به گزارش«تعادل» به نقل از تسنیم؛ اطلاعات منتشره اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس نشان می‌دهد در 3ماهه نخست امسال از 105کارگزار فعال در بورس 103کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. بر این اساس 38.85درصد از کل معاملات الکترونیکی انجام شده طی این مدت در 5 کارگزاری انجام شده که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 21.60درصد، آگاه با 5.18 درصد، فارابی با 4.96درصد، مبین سرمایه با 3.77درصد و بانک کشاورزی با 3.34درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. همچنین از کل معاملات بیش از 6 هزار و 600 میلیارد تومان خرید و فروش الکترونیکی بوده که حدود 20.9درصد کل خرید و فروش را شامل می‌شود. بنابر این گزارش، ارزش کل خرید و فروش 105کارگزار فعال بورس تهران نیز در بهار امسال بیش از 31هزار و 500 میلیارد تومان و ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 67.8 درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده 19درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی 13درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید: تعداد 5 شرکت کارگزاری هم 32درصد کل ارزش معاملات را در 3 ماه نخست سال 96 به خود اختصاص دادند که شرکت‌های کارگزاری بانک رفاه کارگران با 8.77درصد، کارگزاری صبا تامین با 8.26درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با 5.52درصد، کارگزاری مفید با 5.31درصد و بانک ملت با 4.10درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.

 

پیامکی برای مشمولان سهام عدالت ارسال نمی‌شود

سازمان خصوصی‌سازی هیچ پیامکی برای مشمولانی که شماره شبا بانکی آنان مورد تایید قرار گرفته و تاییدیه آن در سامانه سهام عدالت درج می‌شود، ارسال نمی‌کند. در نیمه اسفندماه سال گذشته بود که از سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir رونمایی شد تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورت‌حساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط خود اقدام کنند. همچنین از اواخر فروردین ماه امسال این امکان در سامانه سهام عدالت به وجود آمده است تا مشمولان سهام عدالت با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه از سود سال مالی 95 شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت در ماه‌های پیش‌رو بهره‌مند شوند. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی هیچ پیامکی برای مشمولانی که شماره شبا بانکی آنان مورد تایید قرار گرفته و تاییدیه آن در سامانه سهام عدالت درج می‌شود، ارسال نکرده و نخواهد کرد.

 

ارسال نظر