اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۴۸

 توزیع سود بعد از دریافت پول از شرکت‌های سرمایه‌پذیر

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: این سازمان به محض دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، این سود را بین مشمولان توزیع خواهد کرد. به گزارش «تعادل» به نقل از سازمان خصوصی‌سازی، پوری‌حسینی با اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی هنوز مبلغی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت سود سال مالی 95 این شرکت‌ها دریافت نکرده است، افزود: سازمان خصوصی‌سازی به محض دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌های مزبور آن را بین مشمولان توزیع خواهد کرد. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه به‌طور طبیعی مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان تیرماه هر سال برگزار و سودهای آنها شناسایی و تقسیم می‌شود، اظهار کرد: این شرکت‌ها هشت ماه مهلت دارند تا این سود را طبق قانون دراختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند. وی با اشاره به این جمله که تاکنون افزون بر 500میلیارد تومان سود برای دوره مالی سال 95 ویژه مشمولان سهام عدالت به وسیله شرکت‌های سرمایه‌پذیر با برگزاری مجامع عمومی تصویب شده است، گفت: این میزان سود در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان تیرماه به بیش از دو تا سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: سازمان خصوصی‌سازی برای اینکه بتواند توزیع سود را در مقاطع مختلف با اولویت‌های خاص انجام دهد به نحوی که تمام مشمولان بتوانند سود دریافت کنند، مصوبه‌یی تقدیم شورای عالی اصل 44 قانون اساسی کرده است. پوری‌حسینی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی در این مصوبه دنبال تحقق دو شرط اساسی است که یکی از آنها توزیع همزمان سود میان مشمولان به محض دریافت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر است و مطلب دیگر هم دریافت سود سهام از شرکت‌های مزبور زودتر از موعد مقرر هشت ماهه است. وی یادآور شد: بدون شک با موافقت شورای عالی اصل 44 قانون اساسی با این دو شرط، سازمان خصوصی‌سازی به محض وصول سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر آن را بین مشمولان توزیع خواهد کرد.

 ایجاد شبهه عرضه گندم در بورس کالا

رییس نظام صنفی کشاورزی گفت: عرضه محصولات کشاورزی اساسی به‌ویژه گندم در بورس قانونی نیست. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، محمد شفیع ملک‌زاده با اشاره به اینکه براساس ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری فقط محصولات پرفروش امکان عرضه به بورس را دارند، افزود: براساس تبصره 3 ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری محصولات اساسی ازجمله گندم در بورس عرضه نمی‌شوند و این اقدام با قانون تناقض دارد. وی گفت: در حال حاضر عرضه آزمایشی گندم به بورس در چهار استان کشور انجام شده است که براساس قانون عرضه این محصولات بورس قانونی نیست. رییس نظام صنفی کشاورزی درباره تجربه سال گذشته در زمینه عرضه محصولات جو به بورس افزود: متاسفانه این اقدام سبب نارضایتی کشاورزان شد، چون دولت در پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت فروش محصول در بورس و قیمت خرید تضمینی تاخیر بسیار طولانی داشت و کشاورزان طلب خود را با تاخیر دریافت کردند. شفیع ملک‌زاده گفت: کشاورزان امسال به علت مشکلات سال گذشته محصول جو را با قیمت پایین‌تر از قیمت بورس به دلال‌ها و واسطه فروختند، اما در بورس عرضه نکردند. وی تصریح کرد: برای اجرای برنامه عرضه محصولات کشاورزی در بورس باید زیرساخت‌های لازم ایجاد و براساس دستورالعمل قانونی اجرایی شود. رییس نظام صنفی کشاورزی گفت: اجرای برنامه بدون ایجاد زیرساخت‌ها سبب نارضایتی کشاورزان می‌شود و می‌تواند تهدیدی جدی برای روند تولید و خودکفایی محصولات اساسی باشد.

 تاثیر شرکت‌های دانش‌بنیان بر رشد اقتصادی

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیرگذار است اما باید پذیرفت برای توسعه اقتصاد باید بیشتر از گذشته به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رونق اقتصادی گفت: ایجاد ارزش افزوده حاصل از عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، زهرا سعیدی مبارکه گفت: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان یکی از لازمه‌های توسعه بنیادی و رونق اقتصادی در کشور است.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاثیرگذار است اما باید پذیرفت برای توسعه اقتصاد باید بیشتر از گذشته به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید با استفاده از تکنولوژی‌های نو محصولاتی در کشور تولید کرد که از توانایی لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار باشند.

سعیدی مبارکه افزود: ایجاد ارزش افزوده حاصل از عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است و مانع خام فروشی می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و همچنین امکان ارتباط شرکت‌های مذکور را با بازار تسهیل کند. سعیدی مبارکه در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت با اشاره به نقش توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقای بهره‌وری افزود: در حال حاضر وجود نیروی تحصیل‌کرده و متخصص در کشور می‌تواند زمینه تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای گسترش اقتصاد دانش‌بنیان باید به ظرفیت‌های هر منطقه از کشور توجه ویژه شود.

 

ارسال نظر