تداوم روند نزولی نماگرهای بورس

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۴۷
تداوم روند نزولی نماگرهای بورس

گروه بورس|

روز گذشته بازار سرمایه همچنان با افت نماگرهای اصلی روبه‌رو بود تا در نهایت شاخص کل با 83واحد کاهش، در نقطه 78هزار و 652 متوقف شود.

به گزارش «تعادل»، بازار سهام در نخستین روز هفته زیر سایه سنگین معاملات درون‌گروهی و کد به کد اغلب حقوقی‌ها قرار گرفته و به‌دلیل افت قیمت‌ سهام اغلب گروه‌های بورسی با اقبال خریداران همراه شدند. براساس این گزارش، دیروز، در گروه لیزینگی نمادهای «ولغدر» و «ولبهمن» مثبت و بقیه هم‌گروهی‌های آن متعادل به کار خود پایان دادند. از سوی دیگر در گروه سرمایه‌گذاری با معاملات متعادل اکثر نمادها، صف فروش نمادهای «وصنا» و «سدبیر»، صف خرید نمادهای «وگستر» و «وبیمه» و معاملات مثبت نمادهای سرچشمه و گوهران مواجه بودیم. در گروه‌های پالایشگاهی و روانکارها که اکثرا منفی دنبال شدند، معاملات مثبت و رشد قیمتی نماد «شراز» قابل توجه بود، در آن سو و در گروه محصولات شیمیایی نماد «شتوکا» با جهش قیمتی همچنان به صعود خود ادامه داد، نمادهای «شپلی»، «ساینا»، «شکربن» و «شاراک» متعادل و مثبت و بقیه هم‌گروهی‌ها متعادل و منفی به کار خود پایان دادند این در حالی است که قیمت نفت همچنان روند نزولی را در بازارهای جهانی طی می‌کند.

براساس این گزارش، در گروه‌های فلزی و معدنی با اقبال بالای نمادهای گروه روی باتوجه به افزایش قیمت‌های جهانی فلز روی در بازارهای بین‌المللی مواجه بودیم به‌طوری که نمادهای «فاسمین»، «کبافق»، «زنگان»، «فسرب»، «فرآور»، «کاما» و «کیمیا » صف خرید شدند، نماد ارفع نیز به دلیل درپیش بودن معامله بلوکی در کنار نمادهای «فباهنر»، «ذوب» و «میدکو» با رشد قیمتی مواجه بود. در ادامه بازار نماد «کمنگنز» نیز به جمع صف خریدهای گروه پیوست و نماد کروی پس از برگزاری مجمع عادی سالانه و تقسیم سود نقدی 15تومانی با رشد مناسب 13.5 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت، همچنین نماد «فزرین» باتوجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال 95 متوقف شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 8درصدی صادرات فولاد در 2ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: حجم صدور کالای تولیدی در این بخش به رقم بیش از یک‌میلیون و 300هزار تن رسید. در گروه ساختمانی شاهد معاملاتی اکثرا متعادل بودیم، در این بین صف خرید نمادهای «ثاباد»، «ثاژن» و «ثامان» به چشم می‌خورد و نمادهای «ثپردیس»، «ثرود»، «ثتران»، «ثالوند» و «ثباغ» نیز با معاملاتی منفی‌تر نسبت به هم‌گروهی‌ها مواجه بودند. گروه سیمانی با معاملاتی اکثرا متعادل، منفی و کم‌حجم دنبال شدند که در این میان نمادهای «سبزوا»، «ساراب»، «سصوفی» و «سفارس» با فشار فروش بیشتر و معاملاتی منفی‌تر به کار خود پایان دادند. در گروه ماشین‌آلات و تجهیزاتی نماد «لسرما» صف خرید، «تایرا»، «تپمپی»، «تکمبا» و «تکشا» مثبت و بقیه هم‌گروها منفی دنبال شدند. گروه کانی‌های غیرفلزی اکثرا متعادل و مثبت سپری شدند در این میان نماد «کمرجان» همچنان با صف خرید بدون استراحت و نمادهای «کرازی»، «کساپا» و «کفپارس» با معاملاتی پرتقاضاتر از هم‌گروهی‌ها مواجه بودند، در آن سو و در گروه کاشی و سرامیک که آنها نیز اکثرا مثبت بودند، نماد «کترام» با دادوستدهای پرتقاضاتر و پرحجم‌تر از هم‌گروهی‌ها و درنهایت صف خرید مواجه بود. در شروع بازار نمادهای «غشهداب» و «کرمان» با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر بااهمیت در اطلاعات پیش‌بینی سود و نمادهای «مرقام»، «شپترو»، «حپترو»، «خاور»، «قثابت»، «فاذر»، «کالبر» و «قمرو» با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد متوقف شدند.

 بررسی نماگرهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز، شنبه 3 خرداد 96 با کاهش 83 واحدی روی رقم 78 هزار و 652واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 50واحدی عدد 17 هزار و 14 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 17واحدی به رقم 85 هزار و 608 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 76 واحدی به رقم 54هزار و 160 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 79 واحدی عدد 176 هزار و 728 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت با 41واحد، پالایش نفت بندرعباس با 20 واحد و گروه مپنا با 15 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت توسعه معادن روی ایران با 14واحد، ایران خودرو و خدمات انفورماتیک هر یک تا 11 واحد و کالسیمین با 7 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 11 میلیارد تومان رسید که در بازار نقدی این بازار از 90 میلیارد تومان تنها اندکی بالاتر رفت که ناشی از دست به دست شدن بیش از 428میلیون و 706 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 27هزار و 907 نوبت داد و ستد بود.

 معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، اندکی بیش از 83 میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از 16.5 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه بود. در بانک آینده اما اندکی بیش از 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 5میلیارد تومان میان سهامداران این ناشر با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. همچنین کمتر از 23 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب نیز بیش از 19میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. براساس این گزارش، دیروز 16.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد و در سرمایه‌گذاری مسکن پردیس نیز بیش از 13میلیون سهم به ارزش 2.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین کمتر از 12میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده مواجه شد و اینکه در ایران‌ترانسفو دیروز 11.5میلیون سهم به ارزش بیش از 7میلیارد تومان کد به کد شد. در حالی که در توسعه معادن و فلزات بیش از 10 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد. در عین حال کمتر از 8میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن الوند به ارزش 2میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده همراه شد. در عین حال بیش از 6میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود به ارزش کمتر از 800میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین 5میلیون سهم بانک انصار به ارزش بیش از یک میلیارد تومان در حالی کد به کد شد که در بیمه ملت نیز دیروز 5میلیون سهم به کدهای درون‌‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. همچنین 4میلیون سهم پتروشیمی جم به ارزش 3.5میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامدار عمده روبه‌رو بود. در بازار معاملاتی بلوکی سهام نیز دیروز 800 میلیون سهم بانک آینده به ارزش بیش از 94میلیارد تومان از کد سهامدار حقوقی به کد سهامدار حقیقی کد به کد شد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فارابی، معدنی دماوند، نساجی بروجرد، توسعه معادن روی ایران، حق تقدم خرید سهام تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، اختیار خرید و فروش سهام توسعه معادن روی ایران، حق تقدم خرید سهام بیمه حافظ و توسعه معادن روی ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ایران ارقام، پتروشیمی آبادان، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی، ایران‌خودرو دیزل، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، لبنیات کالور، قند مرودشت، زرین‌معدن آسیا، صنایع آذراب، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان متوقف شدند.

 گشایش نماد تسه خرداد 96

نخستین روز معاملاتی فرابورس ایران در تیر با دادوستد بیش از یک میلیارد ورقه بهادار به ارزش تقریبی 191میلیارد و 200 میلیون تومان پایان یافت. بر این اساس دیروز همچنین سهامداران شاهد جابه‌جایی بیش از 191میلیون سهم به ارزش 43 میلیارد و 400 میلیون تومان در مجموع بازارهای اول و دوم بودند. به ترتیب نمادهای «ذوب» و «شلیا» نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این دو بازار به خود اختصاص دادند. در نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن سهامداران حقیقی در سمت خرید و فروش بیش از 80درصد مشارکت داشتند. در نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا نیز سهامداران حقیقی مشارکت 60 درصدی در سمت خرید و مشارکت 83 درصدی در سمت فروش این نماد داشتند.

در جریان بازار دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر بااهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1396، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر بااهمیت در اطلاعات پیش‌بینی و شرکت زرین معدن آسیا با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر بااهمیت در عملکرد واقعی سال مالی 1395 (حسابرسی نشده) نسبت به آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 متوقف شدند. در عین حال عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

از سوی دیگر شاخص کل فرابورس پس از افزایش نسبی در ابتدای معاملات رو به کاهش گذاشت تا در پایان بازار به افت 5 واحدی رضایت دهد. به ترتیب سه نماد «مارون»، «هرمز» و «زاگرس» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تا سطح 4.5 واحد داشتند، در سمت مقابل نمادهای «شراز»، «سمگا» و «میدکو» نیز با رشد قیمتی خود مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

 

ارسال نظر