بررسی حاشیه‌های نخستین عرضه اولیه امسال

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۷۷

 

امروز نخستین عرضه اولیه سال 96 با ثبت 250 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس (وپسا) صورت می‌گیرد. این عرضه که به‌صورت ثبت سفارش یا بوک‌بیلدینگ انجام می‌شود به دلیل ابهاماتی که در صورت‌های مالی آن وجود دارد، عامل به وجود آمدن جوی متشنج در فضای مجازی شده و با واکنش‌های تند فعالان بازار سرمایه روبه‌رو شده است. ابهامات مطرح شده در خصوص نیروی انسانی، عملکرد، دارایی‌های شرکت و همچنین جرثقیل‌هایی است که شرکت مدعی است از بزرگ‌ترین نوع خود در سطح کشور هستند اما خیلی از کارشناسان معتقدند که اطلاعات منتشره از سوی شرکت صحیح نبوده و 8 جرثقیل تحت مالکیت شرکت از رده خارج بوده و برخی از این دستگاه‌ها حتی به نام شرکت نیست. ابهام دیگر نیز به زمان عرضه اولیه مربوط است، زیرا زمانی که طی یک ماه ارزش بازار سرمایه 15هزار میلیارد تومان ریزش می‌کند، لزومی ندارد که عرضه اولیه در بازار منفی انجام شود.

به گزارش «تعادل» سهامدار عمده شرکت و کارگزاری متعهد عرضه، برای رفع این ابهامات توضیحاتی ارائه کرده‌اند اما این توضیحات قانع‌کننده نبوده و همچنان به تعداد زیادی از سوالات پاسخ داده نشده است. برهمین اساس، شهاب فلاح‌پور سهامدار عمده و ذی‌نفع نهایی «وپسا» و موسس گروه صنعتی پارکو معتقد است که برخلاف ابهامات مطرح شده در خصوص نیروی انسانی، حداقل نیروی انسانی ثابت در این شرکت 120نفر هستند که برای هر پروژه بین 50 تا 100نفر دیگر اضافه می‌شوند با افزایش موقتی، کارکنان پارت ماشین سازه به بیش از 300 نفر هم می‌رسد. فلاح‌پور در خصوص هلدینگ «وپسا» هم توضیح داد: هنگامی که تصمیم گرفتیم مجموعه شرکت‌ها را شفاف و وارد بازار سهام کنیم کلیه فعالیت‌های گروه که شامل 4 شرکت بود، در قالب یک شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگی تجمیع شد تا بتوان مجموع فعالیت‌ها را ساماندهی و توسعه داد. سپس هلدینگ «وپسا» اقدام به پذیرش در فرابورس کرد که شامل 4 شرکت پارت ماشین سازه پارس، اعتماد ماشین آپادانا، سازه طرح گستر شهر آرا و جهان روکش اسپاداناست.

وی با اشاره به دو حوزه فعالیت اصلی پارت ماشین شامل عملیات اجاره دستگاه و عملیات نصب سازه‌های سنگین خاطرنشان کرد: اجاره دستگاه شامل حدود 80درصد حاشیه سود نسبت به مبلغ قرارداد و عملیات نصب سازه‌های سنگین شامل 40درصد حاشیه سود است. فلاح‌پور با اعلام اینکه تمام ظرفیت اجاره جرثقیل‌های شرکت تا مهر سال جاری تکمیل بوده و قرارداد نهایی شده، افزود: بر همین اساس بودجه سال جاری شرکت، محافظه‌کارانه است. از این رو فعالان بازار سرمایه می‌توانند، محاسبه کنند. برای رسیدن به سود بودجه شده سال 96 تنها از محل اجاره‌ها کافی است، اجاره دستگاه‌ها 25میلیارد تومان باشد که این مبلغ چندان دور از انتظار نیست و به عبارتی حداقل فعالیت دستگاه‌هاست.

وی ادامه داد: ضمنا برای محاسبه محافظه‌کارانه، بودجه سال 96 صرفا بر اساس قراردادهای نصب، تنظیم و ارائه شده که ممکن است تا پایان سال نیازی به حوزه نصب نباشد. فلاح‌پور ادامه داد: از سوی دیگر بیش از 70درصد فعالیت‌های شرکت پارت ماشین سازه مرتبط با قراردادهای منعقده با زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس است. در این میان سال گذشته از 10میلیارد تومان قرارداد منعقده، 8میلیارد تومان سود به دست آمده که ناشی از اجاره دستگاه‌ها بود که بر اساس نظر حسابرس به دلیل عدم ثبت صورت وضعیت‌ها توسط کارفرما، 3.7 میلیارد تومان از سود آن به سال 96 منتقل شده است.

 زمان عرضه مناسب نیست

منتقدان بر این نظر هستند؛ زمانی که روند بازار سرمایه نزولی است و هر آن احتمال ریزش بیشتر وجود دارد چرا باید مسوولان بازار سرمایه دست به چنین اقدامی بزنند تا شوک منفی بیشتری به بازار وارد شود. در آخرین ماه فصل خرداد، شاخص بورس در خرداد امسال حدود ۲۵۰۰ واحد کاهش یافت و ارزش معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل نصف شد. در آخرین ماه بهار امسال تعداد13میلیارد و 306 میلیون اوراق بهادار به ارزش 3هزار و 710 میلیارد تومان در بیش از 858 هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که به ترتیب 59، 55.3 و 40.6 درصد کاهش را نسبت به اردیبهشت ماه نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش بازار با کاهش حدود 5 درصدی روبه‌رو شده و از رقم 334 هزار و 685 میلیارد تومانی به ارزش 319 هزار و 559 میلیارد تومان سقوط کرد که نشان از دود شدن 15هزار میلیارد تومان از دارایی مردم در خرداد سال 1396 دارد. اما نه سازمان و نه طرف‌های مرتبط با شرکت «وپسا» زیر بار این فضا نرفته‌اند. وی در خصوص زمان عرضه اولیه مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: نوسان و حرکت ذات بازار سرمایه است و بورس در حالت سکون معنا نخواهد داشت. همواره عوامل متعددی مانند فضای سیاسی عرصه بین‌الملل، تحریم‌ها، انتخابات، نرخ بهره، نرخ ارز یا تورم بر عملکرد بورس‌ها در دنیا تاثیرگذار است در نتیجه نمی‌توان گفت زمان یک عرضه اولیه درست یا غلط تعیین شده است.

ناصر آقاجانی، مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب که یکی از مهم‌ترین اهداف بازار سرمایه حمایت، تشویق و ترغیب بنگاه‌های اقتصادی برای ورود به بورس است، گفت: زمانی که شرکت‌ها به بازار سرمایه وارد می‌شوند، جریان نقدینگی جدیدی را به این بازار تزریق می‌کنند. مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ضمن اشاره به تاریخ تعیین شده برای عرضه اولیه «وپسا» و تاکید بر اینکه بهترین زمان برای این عرضه انتخاب شده است، گفت: نوسان و حرکت ذات بازار سرمایه است و بورس در حالت سکون معنا نخواهد داشت. همواره عوامل متعددی مانند فضای سیاسی عرصه بین‌الملل، تحریم‌ها، انتخابات، نرخ بهره، نرخ ارز یا تورم بر عملکرد بورس‌ها در دنیا تاثیرگذار است در نتیجه نمی‌توان گفت زمان یک عرضه اولیه درست یا غلط تعیین شده است.

 

ارسال نظر