اوراق اختیار فروش تبعی راه کم هزینه تامین مالی

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۰

مدیرعامل تامین سرمایه آرمان در ارتباط با استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی گفت: در ابتدا مقرر شد تا این روش تامین مالی برای تعهد پذیره‌نویسی افزایش سرمایه «سمگا» در اسفند 94 مورد استفاده قرار گیرد اما محقق نشد. محمودرضا خواجه‌نصیری افزود: در آذر 95 با استفاده از این روش، تامین مالی سهام پتروشیمی جم متعلق به شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به مبلغ 270میلیارد تومان انجام شد و پس از تسویه این اوراق در سررسید سه ماهه، اجرای طرح تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به مبلغ 211میلیارد تومان به مدت 6 ماه انجام شد.

به گفته خواجه‌نصیری آخرین مورد این نوع تامین مالی نیز مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود که از طریق انتشار اوراق تبعی روی سهام فولاد خراسان صورت گرفت. وی خاطرنشان کرد: با توجه به کوتاه بودن فرآیند انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و همچنین کوتاه بودن فرآیند تامین مالی، این مهم توسط سایر شرکت‌ها نیز مورد استقبال واقع شد، به‌طوری که طی هفت ماه گذشته بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان از این دست اوراق در بازار سرمایه منتشر شده است.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه این روش ابزاری مناسب برای تامین مالی شرکت‌هاست، تصریح کرد: در این روش که علاوه بر حل مشکلات ثبت حسابداری، مدیریت NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز به عهده دارد، می‌توان شرایط تامین نقدینگی کوتاه‌مدت شرکت‌هایی که به لحاظ شرایط اقتصادی با مشکل نقدینگی مواجه هستند و سهام بالایی نیز دارند را تسهیل کرد. وی در پایان افزود: تامین نقدینگی و امکان ادامه پروژه‌های سودآور برای شرکت‌ها، جلوگیری از فروش سهام‌های ارزنده توسط سهامدار عمده، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و همچنین حفظ حقوق و منافع سهامداران عمده و خرد از جمله مزایای با اهمیت این روش تامین مالی است.

 

ارسال نظر