پایان بهار با افت 131واحدی

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۸۷

گروه بورس|

بورس و اوراق بهادار تهران در آخرین روز معاملاتی خرداد نیز با افت شاخص کل روبه‌رو بود و بازار در پایان بهار با کاهش ۱۳۱واحدی به کار خود پایان داد. بر این اساس در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد 963میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 202میلیارد تومان در 31هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 131 واحدی در ارتفاع 78 هزار و 736 واحدی قرار گرفت. از طرف دیگر شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم در روز گذشته بر مدار منفی قرار گرفتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 44واحد، کل (هم‌وزن) 0.2 واحد، قیمت (هم‌وزن) 0.1 واحد، آزاد شناور 108 واحد و شاخص‌های اول و دوم به ترتیب 126 و 85 واحد افت کردند.

به گزارش «تعادل» روزها و هفته‌های آغازین فصل بهار با رونق معاملات و رشد شاخص بورس همراه بود که این روند تا نزدیکی انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داشت، اما به تدریج این روند معکوس شد و رونق معاملات جای خود را به رکود داد. بر این اساس گروه‌های صنعتی، خودرو و پالایشی که برخی آنها را به عنوان گروه‌های پیشروی بازار سرمایه معرفی می‌کردند نیز نتوانستند انتظارات فعالان بازار را برآورده کنند.

  نمادهای تاثیرگذار بر شاخص

بر اساس این گزارش نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر)، وبملت (بانک ملت)، رانفور (خدمات انفورماتیک)، مبین (پتروشیمی مبین) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین) به ترتیب 28، 21، 14، 13، 11 و 7 واحد بیشترین تاثیر منفی را در معاملات آخرین روز خرداد داشتند. در مقابل نماد شبهرن (نفت بهران) با بیشترین تاثیر مثبت توانست شاخص کل را 9 واحد به بالا حرکت دهد. همچنین نمادهای وخاور (بانک خاورمیانه) و جم (پتروشیمی جم) به ترتیب با تاثیر 6 و 4 واحدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران و داده‌پردازی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و شرکت مهندسی تکنوتار پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان شمال نیز جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، حق تقدم شرکت سایپا آذین با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، ملی صنایع مس ایران با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و شرکت کارخانجات نساجی بروجرد با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

  بررسی گروه‌های بورسی

بر اساس این گزارش در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران با وجود قرار داشتن اکثر گروه‌ها در سطوح حمایتی و جذاب برای رشدی کوتاه و میان مدت، تعطیلات پیش‌رو مانع حرکت جهشی در بازار شد. بر این اساس معاملات گروه‌های خودرویی و حمل و نقل در روز گذشته اکثرا متعادل در جریان بود که در این میان نمادهای «خلنت»، «ختور» و «خاذین» با صف خرید و نمادهای «حتاید»، «حفارس»، «خاهن»، «خمحور» و «خشرق» با تقاضای بالاتر و مثبت‌تر از دیگر هم‌گروهی‌ها دنبال شدند.

معاملات در گروه‌های بانکی، بیمه‌یی و لیزینگی نیز اکثرا متعادل و با گرایشی منفی دنبال شدند، بر این اساس برای نمادهای «بساما» و «اتکام» صف خرید شکل گرفت و از سوی دیگر شاهد معاملات مثبت نمادهای «ودی»، «وخاور» و «ولغدر» بودیم. در گروه سرمایه‌گذاری نماد «وگستر» صف خرید شکل گرفت و نماد تازه وارد «سرچشمه» همچنان با اقبال بالایی مواجه بود، به‌طوری که پس از عرضه صف خرید مجددا با افزایش تقاضا مواجه شده و با صف خرید به کار خود پایان داد. همچنین نمادهای «اعتلا»، «وسبحان» و «گوهران» مثبت و نمادهای «وبیمه» و «وصنا» با صف فروش مواجه شدند.

در گروه شیمیایی نیز نماد «شتوکا» با جهش قیمتی صف خرید شد، نمادهای «شکلر»، «کرمانشا» و «ساینا» با فشار عرضه‌ها و معاملاتی منفی مواجه بودند و بقیه هم‌گروهی‌ها متعادل‌تر دنبال شدند. در گروه‌های پالایشگاهی و روانکارها که پس از شروعی متعادل و مثبت با عقب‌نشینی خریداران و معاملاتی منفی مواجه شدند، تنها نمادهای «شراز» و «شبهرن» مثبت به کار خود پایان دادند. همچنین نماد بازار پایه «شزنگ» در حالی با صف خرید به صعود خود ادامه داد که بدون تغییر شرایط سودآوری و خاص بنیادی شرکت و تنها طی 3ماه، رشدی بیش از 100درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده و با توجه به موارد گفته شده از ریسک بسیار بالایی برخوردار است.

«فسرب» نماد همراه با صف خرید و نمادهای «فولاژ»، «کبافق»، «کمنگنز»، «زنگان» و «میدکو» نمادهای مثبت گروه فلزی و معدنی طی دادوستدهای دیروز بودند و بقیه هم‌گروهی‌ها اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. اما در نیمه دوم بازار در نماد «ارفع» شاهد معاملات دوطرفه و بلوکی در درصدهای مثبت بودیم به‌طوری که این نماد با حجم معاملات حدود 25میلیون سهمی و صف خرید به کار خود پایان داد. با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته در سامانه کدال، برگزاری مجمع سالانه صاحبان سهام شرکت مجتمع مس تکنار لغو و به روز چهارشنبه موکول شد. بر این اساس نماد مذکور با رشد حدود 7 درصدی بازگشایی شد و جهت برگزاری مجمع عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات روز دوشنبه 12 تیر 1396 متوقف خواهد شد. اما در گروه ساختمانی معاملات اکثرا متعادل و مثبت در جریان بود تا جایی که نمادهای «ثامان»، «ثاژن»، «کرمان»، «وساخت» و «ثاباد» رشد قیمتی یا صف خرید را تجربه کردند. در این بین نمادهای «وتوس»، «آ س پ»، «ثغرب»، «ثرود» و «ثعمرا» با فشار عرضه‌ها روند منفی به خود گرفتند. همچنین در پایان معاملات نماد «سشمال» جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

در جریان معاملات دیروز نمادهای گروه ماشین‌آلات اکثرا متعادل دنبال شدند. بر این اساس نماد «تپمپی» با صف خرید و نماد «تمحرکه» با معاملات مثبتی مواجه بودند اما در اواخر بازار نمادهای «لسرما» و «تکمبا» با افزایش تقاضا مواجه شدند و در نهایت هر دو نماد با صف خرید به کار خود پایان دادند.

همچنین در گروه غذایی نمادهای «غشهد» و «غفارس» با صف خرید، نمادهای «غبهنوش»، «غپینو» و «غدام» کم حجم و صف فروش، نمادهای «غگلپا»، «غگلستا»، «غشاذر»، «بهپاک» و «غشان» مثبت دنبال شدند. در آن سو گروه قندی اکثرا متعادل و منفی بودند که در این بین صف خرید برای نماد «قشرین» به چشم‌ می‌خورد.

اما در گروه «آی تی» معاملات اکثرا متعادل بود. در این میان نماد «افرا» کم حجم اما با صف خرید، نماد پرحاشیه «مرقام» مثبت و نماد بنیادی محور «رانفور» با صف فروش مواجه بود. در عین حال شایعه اعلام تعدیل مثبت نماد متوقف «اپرداز» در روز گذشته پررنگ‌تر شنیده می‌شد.

در گروه کانی‌های غیرفلزی و در همان شروع بازار نماد «شلیا» در پی افزایش فشار فروش‌ها، شاهد صف فروش بود، اما در مقابل نماد «کمرجان» همچنان با رشد قیمتی روبه‌رو بود و معاملات آن در کنار نماد «کفپارس» با صف خرید دنبال شد.

 

ارسال نظر