63 هزار تومان برای هر سها‌مدار عدالت

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۸۶
63 هزار تومان برای هر سها‌مدار عدالت

گروه بورس|

اختصاص سود سهام عدالت و به دنبال آن واگذاری این سهام و معامله شدن آن در بورس و اوراق بهادار تهران از اسفند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی امور سهام عدالت با راه‌اندازی سامانه اینترنتی www.samanese.ir از مشمولان سهام عدالت خواست که با مراجعه به این سامانه از صورت‌حساب سهام خود مطلع شوند و شماره حساب شبا خود را برای دریافت سود این سهام اعلام کنند. همچنین صاحبان سهام عدالت در صورت تمایل به مالکیت یک میلیون تومان از سهام عدالت می‌توانند پس از دریافت صورت‌حساب خود مبلغ مشخص شده در سامانه را واریز کنند چرا که پس از امکان معامله این سهم در بازار سرمایه ارزش آن به مراتب بیشتر از یک میلیون تومان خواهد بود. به عبارت ساده‌تر ارزش اولیه سهام عدالت برای هر مشمول معادل یک میلیون تومان است که بخشی از آن از سودهایی که طی سال‌های مالی 85 تا 94 نصیب شرکت‌های تشکیل‌دهنده این سهام شده، پرداخت شده که حدود 500 هزار تومان است. مابقی این مبلغ تا رسیدن به سقف یک میلیون تومان و قرار گرفتن مالکیت یک میلیون تومان سهم به نام مشمول باید از سوی آنها به حساب مشخص شده در سامانه واریز شود تا مالکیت یک میلیون تومان ارزش اسمی سهام عدالت به مشمولان تعلق گیرد. اما آنچه اکنون در جریان است، اعلام شماره شبا بانکی از سوی مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت در سال مالی 95 است که پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها و محاسبات لازم به حساب مشمولان واریز خواهد شد. بر همین اساس است که سازمان خصوصی‌سازی از مشمولان درخواست کرده که شماره شبا بانکی خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.

به گزارش «تعادل» اما در آخرین خبرهای منتشر شده پیرامون سهام عدالت روز گذشته رییس سازمان خصوصی کشور از تصویب ۵۰۰میلیارد تومان سود برای دوره مالی سال ۹۵ (ویژه مشمولان سهام عدالت) به وسیله شرکت‌های سرمایه‌پذیر در کشور خبر داد. میرعلی اشرف پوری‌حسینی در مصاحبه با رادیو ضمن اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی هنوز مبلغی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت نکرده است، افزود: این سازمان به محض دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌های مزبور در بین مشمولان توزیع خواهد کرد. وی همچنین با بیان اینکه به‌طور طبیعی مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر تا پایان تیر هر سال برگزار و سودهای موجود شناسایی و تقسیم می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های مزبور هشت ماه مهلت دارند تا این سود را طبق قانون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند.

 سود سهام عدالت بین 2 تا 3هزار میلیارد تومان

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر 500 میلیارد تومان سود برای دوره مالی سال 95 ویژه مشمولان سهام عدالت به وسیله شرکت‌های سرمایه‌پذیر با برگزاری مجامع عمومی تصویب شده است، گفت: این میزان سود در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان تیر به بیش از 2 تا 3هزار میلیارد تومان خواهد رسید. وی در ادامه افزود: سازمان خصوصی‌سازی برای اینکه بتواند توزیع سود را در مقاطع مختلف با اولویت‌های خاص انجام دهد به نحوی که تمام مشمولان به نوعی بتوانند سود دریافت کنند، مصوبه‌یی تقدیم شورای عالی اصل 44 قانون اساسی کرده است.

پوری‌حسینی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی در این مصوبه دنبال تحقق دو شرط اساسی یعنی سودی که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول می‌شود همزمان در بین مشمولان توزیع شود و دیگری دریافت سود سهام از شرکت‌های مزبور زودتر از موعد مقرر هشت ماهه است. وی یادآور شد: بدون شک با موافقت شورای عالی اصل 44 قانون اساسی از این دو شرط، سازمان خصوصی‌سازی به محض وصول سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بین مشمولان توزیع خواهد کرد.

بر این اساس و با توجه به تعداد سهامداران عدالت که شامل 47 میلیون نفر می‌شود، سود سهام عدالت اگر به 3هزار میلیارد تومان برسد و میان سهامداران تقسیم شود به هر سهامدار معادل 63هزار تومان سود تعلق خواهد گرفت.

 5هزار و 800میلیارد تومان برای حفظ ارزش سهام عدالت

اما از طرف دیگر طی سال‌های 85 تا 94 و طی 10 سال مالی، سهام عدالت در افزایش سرمایه شرکت‌های حاضر در سبد این سهام به میزان 5 هزار و 800 میلیارد تومان نقش داشته است. تسنیم در این ارتباط نوشت: پس از ابلاغ بندهای مختلف سیاست‌های کلی اصل 44 در سال‌های 84 و 85، «طرح توزیع سهام عدالت» پیشنهاد و عملی شد و بر اساس این طرح قرار شد 500هزار تومان از سهام بهترین و سودآورترین شرکت‌های بورسی به مشمولان به این شرط داده شود که در مدت 10 سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت شود و پس از تسویه کامل، این سهام قابلیت خرید و فروش پیدا کند که بعدها این رقم به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

بر این اساس نگاهی به وضع سبد سهام عدالت نشان می‌دهد، درصدهای مختلفی از سهام 60 شرکت در این پرتفوی قرار گرفته است که علاوه بر مالکیت سهام این شرکت‌ها، مشمولان می‌توانند سود سال مالی 95 شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت را نیز از امسال دریافت کنند. همچنین بررسی وضعیت افزایش سرمایه این شرکت‌ها حکایت از آن دارد که در 10سال اجرای طرح توزیع سهام عدالت، دولت به نیابت از مشمولان و با هدف حفظ تعداد و ارزش سهام عدالت آنها در افزایش سرمایه 60 شرکت حاضر در سبد این سهام شرکت کرده است.

بر این اساس حدود 5800میلیارد تومان از سود سهام عدالت طی این سال‌ها به افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص داده و دولت ضمن همراهی با مجامع عمومی این شرکت‌ها از دریافت و واریز آن به خزانه صرف‌نظر کرده است. طبق آمار معادل 3هزار و 300 میلیارد تومان مشارکت در افزایش سرمایه‌ها که نتیجه آن حفظ ارزش سهام مشمولان بوده، در سه سال و نیم اخیر اتفاق افتاده است.

 استقبال روستاییان و اقشار کم‌درآمد

به دنبال فراخوان سازمان خصوصی‌سازی برای ثبت شماره بانکی تاکنون 27میلیون نفر شماره خود را ثبت کرده‌اند که از این میزان تعداد 23.5میلیون شماره شبای بانکی پس از بررسی به تایید رسیده و تعداد 500هزار شماره شبای بانکی نیز تایید نشده است. از این رو تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد از مجموع 47میلیون مشمول در قید حیات سهام عدالت تاکنون بیش از 35میلیون نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند و از صورت‌حساب سهام خود اطلاع یافته‌اند که این تعداد مراجعه 75درصد از مجموع واجدین شرایط و مشمولان سهام عدالت را شامل می‌شود. همچنین در این میان روستاییان و عشایر با ثبت آمار 86درصدی ورود اطلاعات به سامانه سهام عدالت، بالاترین میزان مراجعه به این سامانه را داشته‌اند و از مجموع حدود 16میلیون و 500هزار نفر روستاییان و عشایر مشمول سهام عدالت تاکنون بیش از 14میلیون نفر از آنان دست‌کم یک‌بار به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده‌اند. با وجود این اما سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است؛ کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور کماکان کمترین آمار ورود و ثبت شماره شبا بانکی در سامانه سهام عدالت را دارند. بر اساس تازه‌ترین آمار مددجویان کمیته امداد، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، روستاییان و عشایر سراسر کشور، کارگران فصلی و کارگران ساختمانی، گروه‌ها و اقشار پیشرو در استفاده از خدمات سامانه سهام عدالت شامل دریافت صورت‌حساب اقساط و ثبت شماره شبا بانکی هستند.

با تمام اینها انتظار می‌رود که مشمولان سهام عدالت با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir، کدملی خود را وارد کرده و پس از انجام مراحل احراز هویت که کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد، شماره شبا بانکی 24 رقمی خود را وارد کرده تا به هنگام واگذاری سود سهام عدالت که در نیمه دوم امسال است علاوه بر دریافت سود سال 95 در صورت تمایل سقف یک میلیون تومانی را واریز کنند که تعداد سهام بیشتری به آنها تعلق گیرد.

 

 

ارسال نظر