اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۴۷

عرضه سیمان در بورس کالا با آغاز به کار دولت دوازدهم

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در حال حاضر تمام موانع برای عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا برطرف شده و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است، به‌طوری که به محض استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، عبدالرضا شیخان به آخرین وضعیت عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمام شرایط برای عرضه سیمان در بورس کالا فراهم شده و اقدامات لازم و هماهنگی نهایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت صورت گرفته است. وی افزود: اقدامات لازم برای ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا تا حدی پیش رفته که تنها چند پرسش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص چگونگی انجام معامله، نحوه خریداری کشورهای همسایه از بورس کالا و افزایش سهم صادرات سیمان باقی مانده است که انجمن سیمان به‌زودی پاسخ این سوالات را به وزارت صنعت ارسال خواهد کرد. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه با استقرار دولت دوازدهم شاهد عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا خواهیم بود، اظهار کرد: صادرات سیمان از طریق بورس کالا باعث شفاف‌سازی قیمت این محصول شده و درآمد تولیدکنندگان را از محل صادرات تامین می‌کند و باعث ایجاد نظم در این حوزه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بنابراین هدف این است که با عرضه سیمان در رینگ صادراتی بورس کالا، علاوه بر افزایش صادرات و بالا رفتن سهم بازار در کشورهای همسایه و عراق، قیمت این محصول نیز بهبود پیدا کرده و شفاف شود. شیخان اظهار کرد: تجربه ورود سایر محصولات به بورس کالا نشان داده است که بورس کالا در این زمینه موفق عمل کرده و مزیت‌های زیادی دارد بنابراین باید برای حفظ منافع ملی، صادرات این محصول مورد بررسی قرار گیرد تا مناقع بیشتری از ورود به بورس حاصل شود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص عرضه سیمان در رینگ داخلی بورس کالا نیز گفت: در مرحله اول قرار است فروش متمرکز این محصول از طریق سامانه یکپارچه فروش سیمان به وسیله سیستم بانکی انجام شود و در مرحله بعدی، سیمان از طریق بورس کالا به فروش برسد.

واگذاری ۸۰ میلیارد تومان سهم دولتی از ابتدای امسال

از ابتدای امسال تاکنون تنها ۸۰ میلیارد تومان سهم دولتی به فروش رسیده است. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، در حالی که طبق قانون سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود و این مهلت در سال‌های 94، 95 و 96 تمدید شده است، نگاهی به وضعیت واگذاری‌ها از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد در این مدت تنها 80میلیارد تومان سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت بلوکی و از طریق مزایده به فروش رسیده که این میزان واگذاری متعلق به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 است. براساس این گزارش، به ‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی دولت مکلف است تا 100درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون درخصوص شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و مکلف است 80 درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند. براساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری 337 بنگاه واگذاری شود که از این میان تعداد 230 بنگاه در گروه یک و 107 بنگاه در گروه 2 قرار دارند. همچنین سازمان خصوصی‌سازی به تازگی‌ اعلام کرده سهام 5 شرکت دولتی در مجموع به ارزش کل پایه 112میلیارد و 426 میلیون تومان در روز 12 تیر امسال روی میز فروش می‌رود.

برگه‌های سهام عدالت بی‌استفاده‌اند، نگران نباشید

مشمولانی که برگه ثبت‌نام سهام عدالت آنها مفقود شده است، می‌توانند با ورود به سامانه این سهام پیگیر امور سهامداری خود از این طریق باشند و از خدمات این سامانه استفاده کنند.

به گزارش تسنیم، طرح توزیع سهام عدالت در حالی از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرایی شدن است که براساس این طرح تاکنون بیش از 49میلیون نفر سهامدار عدالت شده و برگه‌هایی را دریافت کرده‌اند که نشان از سهامدار شدن آنها دارد. براین اساس برگه‌های سهام عدالت که در سال‌های قبل و پس از ثبت‌نام، توسط شرکت‌های تعاونی به مشمولان سهام عدالت تحویل داده شده بود فاقد هر گونه کاربرد هستند و مفقود شدن آنها نیز هیچ گونه حقی از مشمولان تضییع نمی‌کند.

همچنین مشمولانی که برگه ثبت‌نام سهام عدالت آنها مفقود شده است نباید نگران این موضوع باشند؛ چرا که این مشمولان می‌توانند با ورود به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir پیگیر امور سهامداری خود از این طریق باشند و از خدمات این سامانه استفاده کنند.

افزایش 12 میلیارد تومانی ارزش صندوق‌های ETF

ارزش صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار سرمایه به بیش از 12 میلیارد تومان رسیده است. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، صندوق‌های قابل معامله یا همان exchange-traded fund گونه‌یی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که امکان پیروی از بازده یک شاخص معین را فراهم می‌آورد و سهام آنها مانند سهام شرکت‌های عمومی، در بورس اوراق بهادار قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است که به‌‌عنوان دارایی پایه صندوق، درنظر گرفته می‌شوند و بنابراین عملکرد هر صندوق، به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد. همچنین یکی از روش‌های آزادسازی سهام عدالت براساس پیش‌بینی‌ها در قالب صندوق‌های قابل معامله پیشنهاد شده است.

بر این اساس جدیدترین آمارها نشان می‌دهد ارزش صندوق‌های قابل معامله در اردیبهشت امسال با رشدی 120 میلیاردی نسبت به ماه قبل‌تر به رقم یک‌هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است.

 

ارسال نظر