افت 130 واحدی شاخص کل

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۴۴

30 خرداد

گروه بورس|

در سومین روز معاملات این هفته تالار شیشه‌یی، شاخص کل با افت ۱۳۰ واحدی مواجه شد و این در حالی است که معاملات فرابورس ایران آیفکس رشد 4.4واحدی را تجربه کرد. بر این اساس، روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند نزولی خود در روزهای گذشته دیروز نیز با افت ۱۳۰ واحدی مواجه شد و به رقم ۷۸هزار و ۸۶۰ واحدی رسید. علاوه بر این شاخص کل هم وزن با ۶۴ واحد افت در تراز ۱۶ هزار و ۹۴۱واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص آزاد شناور پس از ۴۸ واحد افت به رقم ۸۵ هزار و ۷۰۳واحدی رسید و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب با ۱۳۵ و ۳۳ واحد کاهش مواجه شدند.

به گزارش «تعادل»، باوجود افت ۱۳۰ واحدی شاخص، شرکت ارتباطات سیار ایران با ۳۵واحد تاثیر مثبت سعی کرد دماسنج بازار سرمایه را تا حدی بالا بکشد. همچنین صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز با ۳۳واحد اثر مثبت روی نوسانات نماگر بازار تاثیر گذاشت. یک کارشناس بازار سرمایه در این ارتباط با اشاره به کاهش تمایل به حضور در بازار سرمایه در روزهای اخیر به تسنیم گفت: کاهش بازدهی بازار سهام نسبت به بازار پول و ادامه روند رکودی کنونی، موجب فرار نقدینگی از بورس می‌شود. علی احمدی گفت: نگاهی به حجم و ارزش معاملات در روزها و هفته‌های گذشته نشان‌دهنده کاهش میزان معامله در بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ایجاد رکود در این بازار اذعان کرد: کاهش بازدهی بازار سهام نسبت به بازار پول، برگزاری فصل مجامع شرکت‌ها، عدم اعتماد و حمایت دولت از بازار سهام، نبود چشم‌انداز روشن از برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم و تداوم رکود اقتصادی از جمله عوامل اثرگذار بر تداوم این رکود در بازار سهام است. وی تصریح کرد: بر این اساس شرایط بورس به‌گونه‌یی شده که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سود بیشتری را نصیب سهامداران می‌کند.

احمدی درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر معاملات بورس نیز گفت: این موضوع در کوتاه‌مدت اثر مثبتی برای بازار سهام به همراه نخواهد داشت و در بلندمدت و با کاهش بهره تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌ها می‌توان شاهد اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی بر کلیت بازار سهام بود. وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالان بازار سهام درگیر فصل مجامع شرکت‌ها هستند، ادامه داد: نبود چشم‌انداز مثبت از شرایط بورس موجب شده تا سرمایه‌گذاران برای ورود به مجامع شرکت‌ها و کسب سود نقدی، انگیزه‌یی نداشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: چالش نقدینگی شرکت‌های بورسی نیز یکی دیگر از عوامل افت بازار سهام است که موجب افزایش ریسک سرمایه‌گذاران در بورس شده است.

 حضور حقوقی‌ها در صف خرید

اما حضور سهامداران حقوقی در جریان معاملات روز گذشته تاثیر بسزایی داشت به‌طوری که در مورد نماد شرکت ارتباطات سیار ایران که بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت، حدود ۳۴درصد از عرضه‌ها مربوط به افراد حقیقی و بیش از ۹۵درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی بود. همچنین در نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز این حقوقی‌ها بودند که بیش از ۹۶درصد از سهم‌ها را جمع‌آوری کردند. اما در طرف مقابل نماد پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و بانک تجارت هر یک به ترتیب ۲۸، ۲۱، ۲۰ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار داشتند.

 گروه‌های تاثیرگذار

در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی بیش از نیمی از نمادها روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند و تعدادی نیز توانستند مقداری رشد کنند. بر این اساس، خودرویی‌ها نیز دیروز برای چندمین روز پیاپی شاهد روند کاهشی در قیمت سهام‌ خود بودند، اما تعدادی از نمادهای گروه فلزات اساسی دیروز توانستند در حرکتی متفاوت‌تر از روز گذشته شرایط افزایشی را در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله تجربه کنند، هر چند که شرکت‌هایی که سهام‌‌شان با کاهش قیمت رو به رو شد نیز در این گروه کم نبودند.

در گروه قند و شکر نیز شرایط با روز یک‌شنبه چندان متفاوت نبود و قیمت سهام اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های قندی کاهشی بود. البته نمادهایی همچون قند شیرین خراسان و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در جریان معاملات روز گذشته بورس مقداری رشد کردند.

براساس این گزارش، ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۱۱۰ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۲۶ میلیون و ۲۷۰ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۱ هزار و ۵۰۴ نوبت داد و ستد بود.

 معاملات درون گروهی

از جمله معاملات درون گروهی روز گذشته می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت‌های مخابرات ایران، پتروشیمی جم، صنایع آذرآب، شرکت ارتباطات سیار ایران و بانک تجارت اشاره کرد به‌طوری که در نماد مخابرات ایران ۵۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۰میلیارد تومان تنها در 5 نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت.

 نمادهای تاثیرگذار

بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «وتجارت» شد و در مقابل نمادهای معاملاتی «همراه»، «فارس» و «اخابر» با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 43 واحد، کل (هم‌وزن) 64 واحد، قیمت (هم‌وزن) 49 واحد، آزاد شناور 148 واحد و شاخص‌های اول و دوم به ترتیب 135 و 33 واحد افت کردند.

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، کارت اعتباری ایران کیش پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و شیشه و گاز پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی-عمومی فوق‌العاده مبنی بر تغییر محل قانونی شرکت به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه معدنی و صنعتی صبانور، گروه دارویی البرز، کاشی پارس، قند اصفهان، پتروشیمی فارابی، معدنی دماوند جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت گلوکوزان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، تامین ماسه ریخته‌گری با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، نفت پاسارگاد جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، پتروشیمی خراسان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، عمران و توسعه شاهد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، تولید تجهیزات سنگین هپکو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، مجتمع معادن مس تکنار جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، فولادمبارکه اصفهان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و شرکت قند لرستان با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 اوراق حق تقدم مسکن در مسیر گرانی

بررسی قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن حاکی از آن است که نرخ این اوراق دیروز در مقایسه با هفته گذشته روند افزایشی با شیب ملایم را در پیش گرفته است. بر این اساس در جریان معاملات روز گذشته قیمت هر برگه اوراق حق تقدم مسکن شهریور 95 بالغ بر 76هزار و 590 تومان بود که نسبت به قیمت‌ هفته گذشته حدود110تومان ارزان‌تر شده است. قیمت تسه اردیبهشت 96 بالغ بر 77هزار و 294 تومان بود، قیمت این اوراق هفته گذشته در چنین روزی 77 هزار و 212تومان بود. همچنین نرخ هر برگه اوراق فروردین امسال 77هزار و 42 تومان ثبت شد که 7 تومان گران‌تر از قیمت این اوراق در هفته گذشته است. دوشنبه هفته گذشته قیمت هر برگه اوراق حق تقدم مسکن شهریور ماه 95 (تسه 95061) 76هزار و 711 تومان بود.

در حالی تسه مهر 95 بالغ بر 76 هزار و 640 تومان بود که دیروز قیمت 76 هزار و 493 تومان برای این هر برگه از این اوراق ثبت شده بود. قیمت هر برگه اوراق مسکن آبان‌، آذر و دی‌ماه سال 95 به‌ترتیب 76 هزار و 804 تومان، 76 هزار و 976 و 76 هزار و 862 تومان بود. قیمت همین اوراق هفته گذشته برای اوراق مسکن آبان‌، آذر و دی‌ماه سال 95 به‌ترتیب 76 هزار و 553 تومان، 76 هزار و 791 و 76 هزار و 973 تومان بود. تسه بهمن و اسفند 95 نیز به ترتیب 76 هزار و 789 تومان و 75 هزارو 579 تومان بود که در مقایسه با قیمت‌های هفته گذشته حاکی از 31 تومانی برای اوراق بهمن و 550 تومانی برای اوراق اسفند است.

 رونق در تالار کشاورزی بورس کالا

اما تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز دوشنبه ۲۹ خرداد میزبان عرضه ۴۴هزار تن گندم خوراکی و ۴هزار تن گندم دوروم بود، به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا در این روز و در تالار مذکور ۳۵۰ تن ذرت، ۳۰۰ تن روغن خام، ۲۷۵ تن شکر سفید، یک هزار تن کنجاله سویا، ۴۴ هزار تن گندم خوراکی و ۴ هزار تن گندم دوروم روی تابلوی عرضه رفت. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران علاو بر این میزبان عرضه ۱۰ هزار و ۹۶۷ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۶۳ هزار و ۵۶۸ تن انواع قیر و مواد پلیمری را تجربه کرد. براساس این گزارش، ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد. این گزارش حاکی است، علاوه بر این دیروز در بازار فرعی ۲ هزار و ۲۸۳ تن ضایعات فلزی، ۱۰۰ تن قند خرد شده و کله، ۵۰۰ تن کنسرو مرغ و ۲۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه در معرض فروش گذاشته شد.

 اما در پایان معاملات روز گذشته بورس کالا، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران معامله ۱۰ هزار و ۹۶۶تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی، ۱۵۰تن ذرت دانه‌یی، ۳۰۰تن روغن، ۵۷۵تن شکر سفید و ۶ هزار تن گندم را تجربه کرد. همچنین در معاملات دیروز ۶ هزار و ۳۰۰ تن قیر و ۵۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی داد و ستد شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۶ هزار و ۳۳۲ تن انواع قیر و ۱۱ هزار و ۶۹۶ تن مواد پلیمری بود. علاوه بر این ۲هزار و ۲۸۳ تن ضایعات فلزی نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر