سقوط شاخص‌ کل بورس به کانال 78هزار واحدی

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۷۰

29 خرداد

گروه بورس

در دومین روز معاملاتی این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران خط مقاومت ۷۹ هزار واحدی را شکست و وارد کانال ۷۸ هزار واحدی شد. به این ترتیب ارزش معاملات بورس تهران در دومین روز کاری این هفته به رقم ۲۴۵میلیارد و ۶۷۶ میلیون تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۶۰۳میلیون و ۵۸۹هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۰هزار و ۷۶۸نوبت داد و ستد بود. دیروز اکثر سهم‌ها از جمله خودرویی‌ها، فلزات اساسی و حتی قندی‌ها روند رو به کاهش در قیمت را در پیش گرفتند. بر این اساس روز یک‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند رو به کاهش را در پیش گرفت و در نهایت با ۲۹۴ واحد افت به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۰ واحدی رسید و در نتیجه خط مقاومت ۷۹ هزار واحدی شکسته شد. علاوه بر این شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ۱۴۳ واحد افت در تراز ۱۷ هزار و ۵ واحدی قرار گرفت و شاخص آزاد شناور نیز با کاهش ۴۶۲ واحدی به رقم ۸۵ هزار و ۸۵۱ واحدی رسید. شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۸۱ و ۷۸۵ واحد پایین رفتند.

 نمادهای تاثیرگذار

به گزارش «تعادل» در دادوستدهای دیروز تالار شیشه‌یی، نماد پتروشیمی جم با ۳۰ واحد تاثیر منفی بیشترین نقش کاهنده را روی دماسنج بازار داشت. در این نماد کمتر از ۲ درصد از عرضه‌ها مربوط به افراد حقیقی با بیش از ۹۳درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی بود. همچنین فولاد خوزستان، بانک تجارت و پالایش نفت اصفهان نیز هر یک به ترتیب ۲۱، ۱۷ و ۱۶ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص داشتند.

در طرف مقابل نماد شرکت ارتباطات سیار ایران با ۲۴ واحد تاثیر مثبت روی دماسنج بازار سعی کرد تا نگذارد شاخص بیش از این افت کند. در این نماد بیش از ۹۲درصد از خریدها توسط سهامداران حقوقی صورت گرفت و نزدیک به ۸۰ درصد از سهم‌ها نیز توسط حقوقی‌ها عرضه شد.

بر اساس این گزارش، ‌صدرنشینی بازار در روز گذشته نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سالمین، تامین ماسه ریخته‌گری، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، بیسکویت گرجی، شکر شاهرود، شیر پاستوریزه پگاه خراسان و صنعتی بهشهر بود.  در مقابل نمادهای کربن ایران، شهد ایران، افست، لوله و ماشین‌سازی ایران، آلومراد، ماشین‌سازی نیرومحرکه و سیمان فارس نو با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

 بررسی گروه‌های بورسی

دیروز همچنین سهام شرکت‌های خودرویی برای بار دیگر در قیمت پایینی و قیمت آخرین معامله روند کاهشی را تجربه کردند. به‌طوری که پارس خودرو، زامیاد، سایپا دیزل و خاور هر یک نزدیک به ۲ درصد روند کاهشی در قیمت معاملات پایانی داشتند.  در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی نیز شرایطی همچون خودروهایی روندی رو به کاهش داشت و در این گروه جز در یک سهم مابقی شاهد کاهش قیمت سهام خودرو بود.  دیروز گروه فلزات اساسی نیز از جو منفی بازار بی‌نصیب نماند و به اکثریت قریب به اتفاق نمادها روند کاهشی ر ا تجربه کردند و معدود نمادهای در این گروه توانستند رشد در قیمت پایانی آخرین معامله را داشته باشند.

همچنین قندی‌ها هم هم‌جهت جو کلی بازار روند رو به کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند، اما در بین اکثریت قریب به اتفاق سهام‌های در حال کاهش سهام شرکت‌های کارخانجات قند قزوین و شرکت شاهرود توانستند، مقداری روند رشد را در پیش بگیرند.

 معاملات درون‌گروهی

از جمله معاملات درون‌گروهی دیروز می‌توان به داد و ستدهایی در نماد فولاد خراسان، مخابرات ایران، ایران ترانسفو، بانک ملت و تراکتورسازی ایران اشاره کرد. به عنوان نمونه در نماد فولاد خراسان ۷۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۰میلیارد تومان تنها در سه نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و این نماد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

دیروز همچنین معاملات آیفکس 8.9 واحد رشد و به رقم 891.7 رسید. بر این اساس ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۷۹ میلیارد تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۳۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی بیش از ۲۸ هزار نوبت داد و ستد بود.

 طولانی‌ترین صف‌های خرید و فروش

دیروز اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، سهام کاشی تکسرام، اوراق مشارکت کارکنان نفت، واحدهای صندوق کیان، پارند پایدار سپهر و اوراق صکوک سایپا با بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند.  در سوی دیگر بازار گروهی از سرمایه‌گذاران با عرضه‌های سنگین در واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام سیمان خزر، بانک ملت، سیمان مازندران، لوله و ماشین‌سازی ایران و گسترش صنایع و خدمات کشاورزی طولانی‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.

 رونق معاملات گندم و جو در بورس کالا

بر اساس این گزارش روز گذشته نیز در تالار کشاورزی بورس کالا معاملات از رونق خاصی برخوردار بود. به گزارش «تعادل» در جریان معاملات دیروز تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران داد و ستد ۴۲هزار و ۶۶۵ تن انواع محصول را مشاهده کرد. به این ترتیب، طی این روز و در تالار مذکور ۹۵۰ تن شکر سفید، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گندم خوراکی و ۵۰۰ تن ذرت در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد. علاوه بر این ۲۲ هزار و ۷۱۵ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار مورد معامله قرار گرفت.  تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز با معامله یک هزار و ۶۸ تن مواد پلیمری، ۸۰۰ تن گوگرد، یک هزار و ۱۶ تن مواد شیمیایی، ۲۰ تن آرگون، ۵ هزار و ۳۳۳ تن قیر، ۱۱ هزار تن لوب‌کات و ۲ هزار و ۵۴۵ تن وکیوم باتوم به کار خود پایان داد.

معامله ۵۰۰تن آلومینیوم، ۱۴۰تن کنستانتره مولیبدن، ۳ تن کنستانتره فلزات گرانبها، یک هزار و ۱۹۰ تن مس مفتول، ۲ هزار تن مس کاتد و ۵ هزار و ۵۰۰ تن مس کم عیار از دادوستدهای دیروز تالار محصولات صنعتی ومعدنی بود. روز گذشته همچنین یک هزار و ۸۶۰ تن قیر در تالار صادراتی به فروش رفت و همچنین در بازار فرعی نیز ۳ هزار و ۱۰۳ تن ضایعات آهنی و فلزی و ۱۰۰ تن جوجه یک‌روزه داد و ستد شد.

 

 

ارسال نظر